31 617 läst ·
148 svar
32k läst
148 svar
Tomt på träskmark med Älvsbyhus?
Nja, jag är lite konservativ och vill som ett exempel ha beprövade lösningar som råspont och takpapp med bär/ströläkt i yttertaket. Det är ljusår ifrån vad du får med Älvsbyhus.F fribygg skrev:
Och så är det genomgående. Försök byta till bättre matrial någonstans eller få eluttag där du vill ha dom… endast standardlösningar accepteras rätt igenom.
När jag byggde så kunde jag få det precis som jag ville och det var sedan med i offerten.
Det hjälper ingenting mot en vattensjuk mark som ligger i höjd med sjön. Dåligt av Älvsbyhus att ens föreslå att bygga där.F fribygg skrev:
Oj oj, verkar som att man behöver vara byggingenjör om man ska bygga nytt 😱. Eventuellt ökade kostnader på uppåt 500tkr ytterligare ligger inte i vår budget.
Och hur blir det med gräsmatta som barnen ska kunna springa runt på om marken är sank…
Tack än en gång för allas kommentarer, det är lätt att dras med för stunden men man måste så klart tänka även långsiktigt.
Och hur blir det med gräsmatta som barnen ska kunna springa runt på om marken är sank…
Tack än en gång för allas kommentarer, det är lätt att dras med för stunden men man måste så klart tänka även långsiktigt.
Det finns en ”väg” av stenkross in till alla tomterna. Bilden jag lade upp var nytaget så som det såg ut och där husen ska stå.J Josth skrev:
Ok. Bra att de börjat markberedningen så tomterna i vartfall framgår i terrängen. Men ganska mycket återstår innan man kan ställa ett hus där. Problemen med nybyggen är bland annat att det är svårt att förutse totalkostnaden inkl all markberedning, stödmurar, entrér, altaner, gräsmatta etc förutom själva husets kostnad och el och VA. Mycket som tillkommer under vägen och det gäller att ha en redig buffert på banken.
Så ska man alltid resonera när man bygger nytt. Om man tvingas sälja med t.ex. en tomt som mest liknar en leråker, några lastpallar som entrétrappa och en fortfarande oinredd övervåning så kan man inte räkna med att få ut pengarna man lagt ner dittills. Ett nybygge ska man behålla i minst 5-10 år och se till att bygga klart innan man ev säljer. Sedan kan det ju tyvärr också vara sämre tider som det är nu och svårt att sälja.
Ser att det f.n. finns 298 hus/villor till salu i Norrtälje kommun enligt hemnet. Det är måånga och skvallrar om att det är köparens marknad nu. Skulle ta och titta mycket ordentligt på dessa först innan jag ev. funderade på att bygga något nytt.
Älvsbyhus är väl störst på marknaden av en anledning, de gör det bästa budgethuset för folk som inte behöver ha nått annat än ett standard hus. Så länge man avstår kupor och vinklar lär det fungera med duk under pannorna åtminstånde 35år om man byter de pannor som ev spricker.Nissens skrev:
Nja, jag är lite konservativ och vill som ett exempel ha beprövade lösningar som råspont och takpapp med bär/ströläkt i yttertaket. Det är ljusår ifrån vad du får med Älvsbyhus.
Och så är det genomgående. Försök byta till bättre matrial någonstans eller få eluttag där du vill ha dom… endast standardlösningar accepteras rätt igenom.
Att både du @Nissens och jag vill ha råspont och papp under takpannorna behöver ju inte betyda att den billigare lösningen med duk inte fungerar. Jag föredrar dessutom lertegel framför dagens nästan allenarådande betongpannor, som troligtvis är "good enough" åt de flesta presumtiva villaägare.
Till skillnad från TS tänkta hussäljare anser jag dessutom att ett hus bör byggas direkt på hälleberget och inte på 'lösan sand' eller som TS beskriver det "träskmark"
Ja, de har ju hittat en nisch med sina budgetlösningar. Men de kallar ju det aldrig för vad det är.F fribygg skrev:
Ja, nu har jag bott 20 av dom i mitt hus, känns skönt att livslängden inte är halvvägs ännu.F fribygg skrev:
Nä, så är det ju. Men jag gillar känslan av att ha kvalitetslösningar.F fribygg skrev:
Håller med om det. Där gjorde jag en kompromiss och får nu behandla betongpannorna mot mosspåväxt. Inget stort problem, men lite onödigt.F fribygg skrev:
Nja, inte nödvändigtvis på hälleberget, men hälleberget är definitivt att föredra!F fribygg skrev:
Hus är kompromisser! Betongpannor är ett vanligt val, precis som enkla underlagstak. De flesta vet nog att lertegel eller falsad plåt på råspont med underlagspapp är bättre, men kompromissar likafullt den dag de väljer tak.Nissens skrev:
Älvsbyhus har ju hittat ett koncept som är tillräckligt bra för TS och de flesta som köper ett nytt hus. Placerar man sen Älvsbyhuset klokt (högt på en moränås eller ett berg) har det goda förutsättningar att fungera bra.
10 000kwh per år lät ju extremt. Har också Älvsbyhus och den går 500 kwh per år. Bor dock på ett berg nästan. Skulle antagligen få ner det ytterligare med en nyare avfuktare.M mcnell skrev:Jag hade en granne som byggde med Älvsbyhus på fuktig mark (det låg pölar med vatten i flera dagar efter regn).
Kommer ihåg att de berättade att elförbrukningen för avfuktaren i krypgrunden (som gick för jämnan) låg på minst 10.000 kW per år. Säljaren hade berättat att det räcker med att fylla på med extra material under huset för att man skulle komma ner till 61% fuktighet i marken?!?
Att anlägga en gräsmatta var det inte att tala om, för att inte nämna alla myggen på sommaren… 😓
Jag tycker synd om grannen som ställde de alla rätta frågorna till Älvbyhus säljare men fick en vattensjuk fastighet (och tråkiga extrakostnader) istället. 😢😓
Så mitt råd är att hitta en annan fastighet. Den som Älvsbyhus säljer verkar vara en ren förlustaffär (som man egentligen inte ska få sälja).
Redigerat:
Tyvärr har ju inte alla möjlighet att bygga det ultimata huset, man kompromissar alltid. Det gnälls ofta om att det inte finns billiga bostäder och det är knepigt att nå om allt ska vara super duper ordentligt.F fribygg skrev:Hus är kompromisser! Betongpannor är ett vanligt val, precis som enkla underlagstak. De flesta vet nog att lertegel eller falsad plåt på råspont med underlagspapp är bättre, men kompromissar likafullt den dag de väljer tak.
Älvsbyhus har ju hittat ett koncept som är tillräckligt bra för TS och de flesta som köper ett nytt hus. Placerar man sen Älvsbyhuset klokt (högt på en moränås eller ett berg) har det goda förutsättningar att fungera bra.
Älvsbyhus är nog "good enough" åt de flesta eftersom de säljer mest av de svenska husfabrikanterna.F Fideliox skrev: