31 612 läst ·
148 svar
32k läst
148 svar
Tomt på träskmark med Älvsbyhus?
Jag vet inte vad det är du beskriver, men inte är det Älvsbyhus grunder i alla fall. Du har helt fel!U Utsliten och utdömd skrev:Fast hela principen med Älvsbyhus grund är att det ska va billigare att anlägga än gjuten platta med golvvärme. Den är inte öppen eller ventilerad med uteluften utan uppvärmd och isolerad utåt, med ingen isolering i golvbjälklaget. Det är en form av snikig golvvärme där man värmer grunden för att värma hela bottenvåningen.
Hela affären känns lite som när vi byggde vårt hus för 24 år sen. En gammal potatisåker som delats i två tomter. Den ena ligger ca 2 meter lägre än den andra, den lägre med fin sjöutsikt, den andra utan. När vi tittade på tomterna stod det vatten i pölar på den lägre. Vi sa till säljaren att vi tar den högre. Han ifrågasatte vårt val med tanke på sjöutsikten och jag förklarade att vattenpölarna gjorde mig orolig. Då erbjöd han oss att höja marken 0,5 meter med massor och att skapa en ordentlig stenkista för stuprören och grunddräneringen. Vårt hus skulle också pålas då det var 4 meter blålera 4 meter ner innan berggrunden. Så vi tog den lägre tomten. Allt gick bra hela vägen och vi har inte längre vattenpölar på gräsmattan, nånsin. Vår krypgrund är torr och ingen dålig lukt eller mögel. Granntomten som bebyggdes ett halvår efter vår med ett indentiskt hus visade sig stå på en liten sandås, vår gemensamma infiltration ligger därför på den tomten. Dom har haft sprickbildning i flera rum, bla fått kakla om badrummen då kaklet sprack, vi har inga sättningsprickor alls. Deras krypgrund är så fuktig så dom fått installera avfuktare för att stoppa möglet. Vår stenkista fungerar fortfarande utan att vi gjort något alls (finns rensbrunnar som aldrig använts). Så en ordentlig markkontroll bör nog göras så ni får reda på hur det ser ut "under". Vill inte säljaren göra det så ta en funderare till, det finns säkert andra fina tomter till i så fall. Lycka till med er husresa.
Gjorde ni en geoteknisk undersökning innan ni slog till? Varför gjorde grannen inte samma grundjobb som ni, för då hade de ju sluppit allt elände?L Leri01 skrev:Hela affären känns lite som när vi byggde vårt hus för 24 år sen. En gammal potatisåker som delats i två tomter. Den ena ligger ca 2 meter lägre än den andra, den lägre med fin sjöutsikt, den andra utan. När vi tittade på tomterna stod det vatten i pölar på den lägre. Vi sa till säljaren att vi tar den högre. Han ifrågasatte vårt val med tanke på sjöutsikten och jag förklarade att vattenpölarna gjorde mig orolig. Då erbjöd han oss att höja marken 0,5 meter med massor och att skapa en ordentlig stenkista för stuprören och grunddräneringen. Vårt hus skulle också pålas då det var 4 meter blålera 4 meter ner innan berggrunden. Så vi tog den lägre tomten. Allt gick bra hela vägen och vi har inte längre vattenpölar på gräsmattan, nånsin. Vår krypgrund är torr och ingen dålig lukt eller mögel. Granntomten som bebyggdes ett halvår efter vår med ett indentiskt hus visade sig stå på en liten sandås, vår gemensamma infiltration ligger därför på den tomten. Dom har haft sprickbildning i flera rum, bla fått kakla om badrummen då kaklet sprack, vi har inga sättningsprickor alls. Deras krypgrund är så fuktig så dom fått installera avfuktare för att stoppa möglet. Vår stenkista fungerar fortfarande utan att vi gjort något alls (finns rensbrunnar som aldrig använts). Så en ordentlig markkontroll bör nog göras så ni får reda på hur det ser ut "under". Vill inte säljaren göra det så ta en funderare till, det finns säkert andra fina tomter till i så fall. Lycka till med er husresa.
Älmsta verkar väldigt fint! Även Stabby ser fint ut på kartbilden med mycket natur.D Dortmunder DAB skrev:Tittade på Älvsbyhus websajt - tomten ligger strax norr om Stabby på Kvarnkärrsvägen ca 1km in från väg 283. Ca 10km sydväst om Älmsta och alltså mitt emellan Älmsta och Söderbykarl.
Idealt läge för lugn och ro men tomten verkar vara väldigt flack med dålig avrinning och lerjord som många påpekat… Hur högt över sjöns yta verkade marken ligga?
Bor själv i södra roslagen på en fastighet med övervägande lerjord men som tack och lov ligger i en sluttning med relativt bra avrinning. Däremot har jag sankmark ca 50m bort som de flesta somrar blir översvämmad i varierande grad och i augusti 2023 gick det knappt att vara ute alls kvällstid för alla mygg…
Leta gärna vidare och titta på fler alternativ för att kunna göra ett bra val. Såg en relativt charmig och prisvärd kåk på Kanalvägen i Älmsta hos hemnet - men kanske lite för centralt? Älmsta är ett riktigt hemtrevligt ställe. 👍
Mvh
Vet någon om Älvsbyhus (eller annan hustillverkare) har fler tomter på gång i området förutom de i Stabby?
Nej den var redan gjord av säljaren. Allt ingick i det pris vi fick för nyckelfärdigt hus. Det priset ändrades inte av de utfästelser säljaren gjorde med fyllnadsmassor osv. Hur det är med grannens tomt vet jag inte, det huset såldes för 12 år sen och nya ägaren gick ju in med öppna ögon. Nu är ju fuktproblemet löst på den fastigheten med hjälp av avfuktaren.C Chobits skrev:
Orkade inte läsa hela tråden... Men här är vad vi kallade Spökhuset. Byggt på träskmark, men ev har dom fått ordning på allt nu. Huset stod tomt länge.
Bjurfors Plogvägen 8 Insjön Nacka. Lyckas inte skapa nån länk...
Bjurfors Plogvägen 8 Insjön Nacka. Lyckas inte skapa nån länk...
Bor ju i Roslagen
Nog har det regnat lite men samtidigt varit väldigt torr vår (risk för skogsbrand)
Nu när det regnat har det gått rakt ner i marken och dikena är på inget sätt välfylda.
Så är det vattensjuk mark nu är drt inte pga/regn årstid utan då skulle det vara torrt snarare.
Så kan säga att säljaren ljuger dig rakt i ansiktet
Nog har det regnat lite men samtidigt varit väldigt torr vår (risk för skogsbrand)
Nu när det regnat har det gått rakt ner i marken och dikena är på inget sätt välfylda.
Så är det vattensjuk mark nu är drt inte pga/regn årstid utan då skulle det vara torrt snarare.
Så kan säga att säljaren ljuger dig rakt i ansiktet
Tänk på att avfuktaren går på el och ju mer den går ju dyrare blir det, sök lite på det i FB grupper för Älvsbyhusägare.C Chobits skrev:
Tycker Älvsbyhus vanliga modeller ser ut som de gjorde när vi tittade på hus för trettio år sedan. standard verkar vara att sälja på unga familjer 1 1/2 - plans hus utan inredd övervåning. Sedan t ex takkupor som dyra tillval. När de sedan skall inreda övervåningen så kostar det multum idag, gör man jobbet själv kommer man förstås lite billigare undan. Vi har bekanta som inredde ett Älvsbyhus övervåning med bl a nytt badrum och det kostade idag ca 1.2 mkr. Sedan har de låg standard med plastmattor i våtutrymmena, inga värmegolv osv.C Chobits skrev:Hej Forumet!
Vi funderar på att bygga nytt i Roslagen/ nära Älmsta och har sett annons för ett par tomter med Älvsbyhus. När vi kom ut till tomten låg det stora pölar på lera/jord. Säljaren sade att det hade regnat dagen innan, men skulle torka upp ganska snabbt.
Man har ju hört att det går att påla, och vi frågade säljaren om det skulle behövas och om det var dyrt. Han svarade då att marken behövde bara fyllas upp en bit och att ingen pålning skulle behövas.
Min fråga till er som har mer erfarenhet av husbyggen, är det ett rimligt antagande och behöver vi vara oroliga? Vad skulle du ha gjort? Vilka frågor och krav är rimliga att ställa i detta skede?
Tomterna ligger f ö fint intill en sjö som man ser från huset. Som ni förstår är vi väldigt sugna p g a läget.
Säkert välisolerade men urtrista hus enligt mig. För övrigt tråkigt att kommunerna tvingar folk att bygga i klase med relativt små tomter, svårt att bygga på egen hand i skogen t ex.
Tror inte att den lilla "Norrsjön" i Älmsta har något större värde som badsjö utan mest som utsikt.
Jag skulle definitvt ta dit en erfaren geotekniker och sedan höra mig för om kostnad för markutfyllning/påbyggnad. Det kanske inte behöver bli så väldigt dyrt då det finns stora grustag här ute runt om Norrtälje.
Lycka till!
Vi har sommarstuga i Norrtälje och är vana vid att nedre delen av tomten är en stor sjö så här års, men i år är det snustorrt. Så om dikena runt de här tomterna är fulla den här våren så indikerar det att under vanliga vårar så står hela området under vatten.S Skatudden skrev:Tycker Älvsbyhus vanliga modeller ser ut som de gjorde när vi tittade på hus för trettio år sedan. standard verkar vara att sälja på unga familjer 1 1/2 - plans hus utan inredd övervåning. Sedan t ex takkupor som dyra tillval. När de sedan skall inreda övervåningen så kostar det multum idag, gör man jobbet själv kommer man förstås lite billigare undan. Vi har bekanta som inredde ett Älvsbyhus övervåning med bl a nytt badrum och det kostade idag ca 1.2 mkr. Sedan har de låg standard med plastmattor i våtutrymmena, inga värmegolv osv.
Säkert välisolerade men urtrista hus enligt mig. För övrigt tråkigt att kommunerna tvingar folk att bygga i klase med relativt små tomter, svårt att bygga på egen hand i skogen t ex.
Tror inte att den lilla "Norrsjön" i Älmsta har något större värde som badsjö utan mest som utsikt.
Jag skulle definitvt ta dit en erfaren geotekniker och sedan höra mig för om kostnad för markutfyllning/påbyggnad. Det kanske inte behöver bli så väldigt dyrt då det finns stora grustag här ute runt om Norrtälje.
Lycka till!
Bygga med krypgrund på vattensjuk mark är att be om problem!Claes Sörmland skrev:
Jag har sett Älvsbyhus uppföras på lera här, typ gammal fuktäng, d v s med tillfällig vattenspegel på våren. Man pålade till fast grund och gjöt som plintar (av gamla stålttunnor som betongfylldes) ovanpå pålarna. På plintarna ställdes krypgrunden. Efter schaktning så står huset på en kanske 1-1,5 m kulle med slänt över tomten ned till markens ursprungsnivå. Ser torrt ut efter bygget på tomten.
Vi får se om 20 år när nästa översvämning sker i dalen hur det fungerar.
Hade börjat med att kolla jordartskartan och djup till berggrund på SGUs kartvisareC Chobits skrev:Hej Forumet!
Vi funderar på att bygga nytt i Roslagen/ nära Älmsta och har sett annons för ett par tomter med Älvsbyhus. När vi kom ut till tomten låg det stora pölar på lera/jord. Säljaren sade att det hade regnat dagen innan, men skulle torka upp ganska snabbt.
Man har ju hört att det går att påla, och vi frågade säljaren om det skulle behövas och om det var dyrt. Han svarade då att marken behövde bara fyllas upp en bit och att ingen pålning skulle behövas.
Min fråga till er som har mer erfarenhet av husbyggen, är det ett rimligt antagande och behöver vi vara oroliga? Vad skulle du ha gjort? Vilka frågor och krav är rimliga att ställa i detta skede?
Tomterna ligger f ö fint intill en sjö som man ser från huset. Som ni förstår är vi väldigt sugna p g a läget.
Allvetare
· Östergötland
· 4 325 inlägg
Det är troligtvis inte ett bra utgångsläge om det behövs avfuktare. En bra krypgrund ska inte behöva avfuktare.C Chobits skrev:
Sedan tänker jag att pålning inte nödvändigtvis behöver ha något med hur blött det är utan är ju snarare ett sätt att ta hand om huslasten i marken. Dränering och placering är för att ta hand om vatten.
Men vad vet jag, jag är glad amatör...