Älvsbyhus är helt okey hus
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast hela principen med Älvsbyhus grund är att det ska va billigare att anlägga än gjuten platta med golvvärme. Den är inte öppen eller ventilerad med uteluften utan uppvärmd och isolerad utåt, med ingen isolering i golvbjälklaget. Det är en form av snikig golvvärme där man värmer grunden för att värma hela bottenvåningen.
Vad har du sett för älvsbyhus som inte har isolering i bjälklaget? Vårat från 60-talet har väll en ca 20-25cm och dom nya skukke jag uppskatta till en iaf minst 30cm

• Gilla
Motherfucker
  • Laddar…
C Chobits skrev:
Vi tänkte ha takkupa eftersom det inte är full takhöjd på övervåningen. F ö ett av de få tillvalen man kan välja. Vad menar du att det kan bli för problem om man har takkupa?
Ska man ha takkupa eller vinkelhus skulle iaf jag välja en konstruktion med råspont och riktig underlagspapp, då är det enklast att få det tätt och hållbart.

Nissens
L Lutte skrev:
Älvsbyhus är helt okey hus
Med billigaste möjliga lösningar och materialval…
L Lutte skrev:
Vad har du sett för älvsbyhus som inte har isolering i bjälklaget? Vårat från 60-talet har väll en ca 20-25cm och dom nya skukke jag uppskatta till en iaf minst 30cm
Vilket bjälklag tänker du på?
Är det mot kallt utrymme så är 30cm inte mycket…

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det kan ju finnas en möjlighet att bygga på tomten fast höja upp allt. Alltså gräva ur och fylla upp med bergkross så huset kommer 1 meter ovanför befintlig mark. Det finns ju också en möjlighet att dränera marken med dränering.

Alla möjligheter finns om tomten är den tomten du vill ha. Men det är klart att det kostar. Är
F fribygg skrev:
Ska man ha takkupa eller vinkelhus skulle iaf jag välja en konstruktion med råspont och riktig underlagspapp, då är det enklast att få det tätt och hållbart.
Ok… råspont är typ träskivor som tegelpannorna ligger på? Men är inte alla hustak på det sättet?
Du får ursäkta min okunskap, jag kanske ska googla själv innan jag ställer en massa dumma frågor.

Nissens Nissens skrev:
Precis så, billigast möjligt för ett nytt och fungerande enkelt budgethus.

Önskar man nått annat bör man nog överväga att låta arkitektrita och bygga själv i lösvirke..

• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Det är många som haft oljehärdade masoniteskivor som underlagstak sedan 70-talet och det har fungerat helt ok. Gäller naturligtvis att byta ut trasiga takpannor inom rimlig tid.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
C Chobits skrev:
Ok… råspont är typ träskivor som tegelpannorna ligger på? Men är inte alla hustak på det sättet?
Du får ursäkta min okunskap, jag kanske ska googla själv innan jag ställer en massa dumma frågor.
Råspont är massiva brädor som går i varandra med spont (fräst spår i ena, utstickande i andra).
Men vissa billiga tak idag är bara masonit eller underlagsduk direkt på takreglarna. Då gäller det att veta var man sätter fötterna!

Nissens Nissens skrev:

Vilket bjälklag tänker du på?
Är det mot kallt utrymme så är 30cm inte mycket…
Klart det är billiga lösningar i ett billigt hus, det är ju lite av deras modus operandi.

Inte vet jag om 30cm är så himla lite, man kör ju 30cm till platta på mark exempelvis, inte riktigt samma sak men endå. Vi upplever aldrig våra golv som kalla trots att det inte är mycket isolering i dagens mått. Inte heller slukar vårat hus enorma mängder energi heller om man ser till byggnadsåret.

Vi förbrukar typ 17MwH fjärrvärme med 22c inne året om på 123kvm

Sen vill jag tillägga att jag skulle aldrig bygga ett älvsbyhus på "dålig" mark men skulle absolut kunna bygga ett nytt på bra mark!

C Chobits skrev:
Råspontluckor är nog det du tänker på, det har man för att spara tid på byggplatsen jämfört med att använda vanlig råspont. Det är ju billigare att låta en industriarbetare spika råspontluckor på fabrik än att ha en full betald snickare att spika enskilda brädor på taket.

Många hus har de senaste femtio åren byggts med enklare och billigare lösningar, tex oljehärdad board eller duk (en typ av pressening) som Älvsbyhus nu använder.

• Gilla
Chobits
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det kan ju finnas en möjlighet att bygga på tomten fast höja upp allt. Alltså gräva ur och fylla upp med bergkross så huset kommer 1 meter ovanför befintlig mark. Det finns ju också en möjlighet att dränera marken med dränering.

Alla möjligheter finns om tomten är den tomten du vill ha. Men det är klart att det kostar. Är det värt 500-1000 tkr i markarbete?
Det här tycker jag är det vettigaste svaret. Allt går om man tar hänsyn till förutsättningarna.

Frågan är om det ens behöver grävas ut. Schakta och lägg på en massa kross, slänta av snyggt så hela tomten får avrinning. En meter syns inte mycket i landskapet. Inte att förglömma att man måste ha en väg/uppfart till huset också.

Överslagsräkning: Om man fyller upp 300 m2 med 1 meter blir det 300 m3 vilket motsvarar 450 ton kross och makadam. En lastbil med släp tar ca 34 ton så det är 13 lastbilar med släp. Kan det kosta 150 - 200 tkr?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om man tittar på tomtområdet (det är en grupp av tomter) på kartor.eniro.se och växlar till "flygfoto" så syns det att de börjat dika ut området och kört dit stenkross. Måsta vara ganska nytaget om bilden stämmer?

H HenrikHuslöse skrev:
Överslagsräkning: Om man fyller upp 300 m2 med 1 meter blir det 300 m3 vilket motsvarar 450 ton kross och makadam.
Min erfarenhet är att man måste köpa mer mtrl än vad man ska fylla, mtrl behöver ju kompakteras innan man kan bygga på det

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Precis så, billigast möjligt för ett nytt och fungerande enkelt budgethus.
Just budgethus är de. Inte något för den som vill ha normal kvalitet.
F fribygg skrev:
Önskar man nått annat bör man nog överväga att låta arkitektrita och bygga själv i lösvirke..
Eller helt enkelt välja en leverantör som levererar bättre kvalitet. Det gjorde jag. 😊

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Just budgethus är de. Inte något för den som vill ha normal kvalitet.
Jag tror nog att Älvsbyhus är den största husleverantören i landet och att de levererar normal kvalitet.
Älvsbyhus val av grund gör dem väl inte speciellt lämpade för TS tänkta tomt, om man nödvändigtvis ska bygga på sån mark bör man väl ha en helt öppen plintgrund och minst en halvmeter till den fuktiga marken.

U Utsliten och utdömd skrev:
Fast hela principen med Älvsbyhus grund är att det ska va billigare att anlägga än gjuten platta med golvvärme. Den är inte öppen eller ventilerad med uteluften utan uppvärmd och isolerad utåt, med ingen isolering i golvbjälklaget. Det är en form av snikig golvvärme där man värmer grunden för att värma hela bottenvåningen.
Älvsbyhus bygger med "vanlig" krypgrund och isolerat golvbjälklag. Du blandar nog ihop dom med smålandsvillan som erbjuder varmgrund istället.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.