31 612 läst ·
148 svar
32k läst
148 svar
Tomt på träskmark med Älvsbyhus?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Fast hela principen med Älvsbyhus grund är att det ska va billigare att anlägga än gjuten platta med golvvärme. Den är inte öppen eller ventilerad med uteluften utan uppvärmd och isolerad utåt, med ingen isolering i golvbjälklaget. Det är en form av snikig golvvärme där man värmer grunden för att värma hela bottenvåningen.E erikjakan skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
C Chobits skrev:
C Chobits skrev:
Tro mig när jag säger att min avsikt inte är att vara dryg etc. men........ det märks i dom flesta av dina inlägg med dessa tre citerade inlägg som exempel att du har ett på tok för naivt förhållningssätt till säljaren. Först och främst är det som sagt en säljare du har att göra med.C Chobits skrev:
Och efter att ha följt med här på forumet, på andra ställen och att ha tagit intryck av vänner och bekantas erfarenheter så kan jag konstatera att säljare i denna branschen påminner en hel del om beg. bilhandlare.
Det finns redan tillräckligt många fallgropar och viktiga saker att hålla reda på när man bygger hus och att köpa en tomt med ytterst tveksamma förutsättningar av en hustillverkare utan några som helst ordentliga undersökningar gjorda är som att be om problem.
Men Roslagen i allmänhet och Älmsta i synnerhet är förbannat trevligt. För 30-35 år sedan hade jag aldrig velat bosätta mig där men nu för tiden är det riktigt trevligt. Har ingen bra koll på området längre men kolla på andra sidan vattnet, på Väddö också!
Såhär beskriver Älvsbyhus sin grund, dom hus jag har varit i har haft isolerat bjälklag med element som standard och golvvärme som tillägg..U Utsliten och utdömd skrev:Fast hela principen med Älvsbyhus grund är att det ska va billigare att anlägga än gjuten platta med golvvärme. Den är inte öppen eller ventilerad med uteluften utan uppvärmd och isolerad utåt, med ingen isolering i golvbjälklaget. Det är en form av snikig golvvärme där man värmer grunden för att värma hela bottenvåningen.
Ser ut så på deras exempelbild..
Grund
Grunden är själva fundamentet i ditt husbygge. Alla Älvsbyhus byggs på specialtillverkad krypgrund. En stabil grund som utan några större ingrepp ger dig möjlighet att komma åt de flesta av husets tekniska lösningar och konstruktioner. Självklart ingår både leverans av grunden och montaget i vårt huspris.https://www.alvsbyhus.se/om-alvsbyhus/vara-fordelar/val-beprovad-och-saker-grund/
Tack för ditt inspel. Tar inte alls illa upp, det var därför jag startade tråden då jag ville få in kommentarer från andra som hade mer erfarenhet från tomter, mark och husbygge.B Bästerortarn skrev:Tro mig när jag säger att min avsikt inte är att vara dryg etc. men........ det märks i dom flesta av dina inlägg med dessa tre citerade inlägg som exempel att du har ett på tok för naivt förhållningssätt till säljaren. Först och främst är det som sagt en säljare du har att göra med.
Och efter att ha följt med här på forumet, på andra ställen och att ha tagit intryck av vänner och bekantas erfarenheter så kan jag konstatera att säljare i denna branschen påminner en hel del om beg. bilhandlare.
Det finns redan tillräckligt många fallgropar och viktiga saker att hålla reda på när man bygger hus och att köpa en tomt med ytterst tveksamma förutsättningar av en hustillverkare utan några som helst ordentliga undersökningar gjorda är som att be om problem.
Men Roslagen i allmänhet och Älmsta i synnerhet är förbannat trevligt. För 30-35 år sedan hade jag aldrig velat bosätta mig där men nu för tiden är det riktigt trevligt. Har ingen bra koll på området längre men kolla på andra sidan vattnet, på Väddö också!
4,2-4,7 milj för föreslaget enplanshus 107 kvm inkl tomt är trots allt inte jättelite pengar för oss.
Hoppa av.C Chobits skrev:Hej Forumet!
Vi funderar på att bygga nytt i Roslagen/ nära Älmsta och har sett annons för ett par tomter med Älvsbyhus. När vi kom ut till tomten låg det stora pölar på lera/jord. Säljaren sade att det hade regnat dagen innan, men skulle torka upp ganska snabbt.
Man har ju hört att det går att påla, och vi frågade säljaren om det skulle behövas och om det var dyrt. Han svarade då att marken behövde bara fyllas upp en bit och att ingen pålning skulle behövas.
Min fråga till er som har mer erfarenhet av husbyggen, är det ett rimligt antagande och behöver vi vara oroliga? Vad skulle du ha gjort? Vilka frågor och krav är rimliga att ställa i detta skede?
Tomterna ligger f ö fint intill en sjö som man ser från huset. Som ni förstår är vi väldigt sugna p g a läget.
Pålning är inte lösningen för vattensjuk mark.
Skaffa en tomt med bättre avrinning är mitt råd.
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Tittade på Älvsbyhus websajt - tomten ligger strax norr om Stabby på Kvarnkärrsvägen ca 1km in från väg 283. Ca 10km sydväst om Älmsta och alltså mitt emellan Älmsta och Söderbykarl.
Idealt läge för lugn och ro men tomten verkar vara väldigt flack med dålig avrinning och lerjord som många påpekat… Hur högt över sjöns yta verkade marken ligga?
Bor själv i södra roslagen på en fastighet med övervägande lerjord men som tack och lov ligger i en sluttning med relativt bra avrinning. Däremot har jag sankmark ca 50m bort som de flesta somrar blir översvämmad i varierande grad och i augusti 2023 gick det knappt att vara ute alls kvällstid för alla mygg…
Leta gärna vidare och titta på fler alternativ för att kunna göra ett bra val. Såg en relativt charmig och prisvärd kåk på Kanalvägen i Älmsta hos hemnet - men kanske lite för centralt? Älmsta är ett riktigt hemtrevligt ställe. 👍
Mvh
Idealt läge för lugn och ro men tomten verkar vara väldigt flack med dålig avrinning och lerjord som många påpekat… Hur högt över sjöns yta verkade marken ligga?
Bor själv i södra roslagen på en fastighet med övervägande lerjord men som tack och lov ligger i en sluttning med relativt bra avrinning. Däremot har jag sankmark ca 50m bort som de flesta somrar blir översvämmad i varierande grad och i augusti 2023 gick det knappt att vara ute alls kvällstid för alla mygg…
Leta gärna vidare och titta på fler alternativ för att kunna göra ett bra val. Såg en relativt charmig och prisvärd kåk på Kanalvägen i Älmsta hos hemnet - men kanske lite för centralt? Älmsta är ett riktigt hemtrevligt ställe. 👍
Mvh
Fast varför kommer elementen då med ventiluttag från fabrik? Som dessutom inte alltid tätas av montörerna...U Utsliten och utdömd skrev:Fast hela principen med Älvsbyhus grund är att det ska va billigare att anlägga än gjuten platta med golvvärme. Den är inte öppen eller ventilerad med uteluften utan uppvärmd och isolerad utåt, med ingen isolering i golvbjälklaget. Det är en form av snikig golvvärme där man värmer grunden för att värma hela bottenvåningen.
Något att även ta hänsyn till är grundvattennivån, byggde hus (med platta) i ett område med morän (dränerande) men med grundvattennivån på ungefär 0.6m djup vilket har skapat problem för de som byggde med plintgrund då man behöver köra mycket avfuktare.
När jag letade hus så letade jag hus som inte riskerade översvämningar. Jag valde ett hus i en sluttning där vatten inte kan rinna uppifrån utan avleds innan det når huset. Grannarna nedanför har haft översvämningar vid kraftiga regn.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Det kan ju finnas en möjlighet att bygga på tomten fast höja upp allt. Alltså gräva ur och fylla upp med bergkross så huset kommer 1 meter ovanför befintlig mark. Det finns ju också en möjlighet att dränera marken med dränering.
Alla möjligheter finns om tomten är den tomten du vill ha. Men det är klart att det kostar. Är det värt 500-1000 tkr i markarbete?
Alla möjligheter finns om tomten är den tomten du vill ha. Men det är klart att det kostar. Är det värt 500-1000 tkr i markarbete?
Enligt mig såg det inte ut att vara några som helst problem. Att det är lera på toppen, och några vattenpölar säger inte att det är problem. Enligt mitt öga så såg det ut som man hade rört i marken. Kört över med maskiner eller grävt på ytan. Du vet säkrt själv vad som händer. Man får upp leran i utjorden, och pressar ner dem mer luckra jorden där det normalt sett växer.C Chobits skrev:
Men, sen köper man ALDRIG en tomt, utan geotekniskt undersökning.