C Chobits skrev:
Antar att det kan bli fuktigt i grunden och att det blir svårt att anlägga gräsmatta? Säljaren sade att husen hade avfuktare under golvet så det skulle inte bli några problem.
Rättare sagt, husen har avfuktare under golvet eftersom det är problem.

Tänk på att det är väldigt torrt, lite regn en-två dagar och det ser ut sådär 😬 vad händer en blöt vår?

• Gilla
mrbackstrom och 4 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Deras system med balkar och avfuktare känns inte vidare bra i längden. Många av dem har dessutom öppna ventiler i grundbalkarna, vilket är helt fel när man har avluftare. Då ska det vara tätt.
Oj, det visste jag inte. Att de tillhör det billigare segmentet visste vi, och att man bara hade begränsat med tillval.
Men så länge avfuktaren går ska det väl vara torrt? Eller vilka andra problem kan uppstå?

Motherfucker
Älvsbyhus är bland dom billigaste villaleverantörerna vi har, dom har enklare underlagstak med bl.a…

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Gamla bondepraktikan visste vad som gällde när man skulle välja plats för hus;
”Där plog ej kan gå
Där lie ej kan slå
Där ska hus stå”
Efter att sett fotot med vattenpölarna på tomten till salu så borde ju Älvsbyhus anamma den gamla bondepraktikan ovan, om att inte sälja tomter där det inte går att bygga utan stooora extrakostnader. 😅😅😅

Å andra sidan så är tomten perfekt om man vill odla vattenväxter eller ha en fiskdamm! 😓😂 Skämt åtsido, jag tycker det är under alla kritik att Älvsbyhus ens lägger ut tomten till salu till människor som inte vet något om mark eller huskonstruktion.

Jag skulle föreslå att försöka hitta en tomt som är väldrenerad, ex.vis som ligger på ett berg eller berg med stenkross/makadam. Stabilare och torrare konstruktion är svårt att hitta.

• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Det gäller att det finns ordentligt med stenkross och makadam under huset så att det inte blir stående vattenpölar under huset. Plasten/markisoleringen måste ligga på torrt underlag.

• Gilla
Chobits
  • Laddar…
C Chobits skrev:
Oj, det visste jag inte. Att de tillhör det billigare segmentet visste vi, och att man bara hade begränsat med tillval.
Men så länge avfuktaren går ska det väl vara torrt? Eller vilka andra problem kan uppstå?
Asså, om avfuktaren kan ta luft utifrån, dvs om grunden inte är tät, då kommer den gå för fullt jämt = dyrt och inte torrt.

Ja dem är megabasic, nåt att tänka på för framtida värde. Jag personligen ser inte nåt av deras hus som attraktiva. Design från 90-talet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Motherfucker
J Josth skrev:
Det gäller att det finns ordentligt med stenkross och makadam under huset så att det inte blir stående vattenpölar under huset. Plasten/markisoleringen måste ligga på torrt underlag.
Är inte säkert att det hjälper är det en leråker så är det inte någ..

J Josth skrev:
Då kan det ju bli jättedyrt 😢. Det är dock grävda diken runt om, även de vattenfyllda.

Det kan bli väldigt många lastbilslass med bergkross ja men det ska gå att bygga på till slut. Men det kan bli svårt att fixa ett eget avlopp enligt reglerna om marken är så blöt. Blir ingen markinfiltration som fungerar.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Asså, om avfuktaren kan ta luft utifrån, dvs om grunden inte är tät, då kommer den gå för fullt jämt = dyrt och inte torrt.

Ja dem är megabasic, nåt att tänka på för framtida värde. Jag personligen ser inte nåt av deras hus som attraktiva. Design från 90-talet.
Ja det var någon annan som också hade påpekat, dyr elräkning för avfuktaren.

Tack för ärligt svar, även om det känns tråkigt.

C Chobits skrev:
Då kan det ju bli jättedyrt 😢. Det är dock grävda diken runt om, även de vattenfyllda.
Då är det högt vattenstånd, det är inte alls lämpligt att bygga där. Nu vet jag inte var i landet detta är, men generellt har det ju dessutom varit en torr vår.

• Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
Motherfucker Bicmac skrev:
Älvsbyhus är bland dom billigaste villaleverantörerna vi har, dom har enklare underlagstak med bl.a…
Det brukar väl inte skapa några problem sålänge man inte bygger vinkelhus eller takkupor?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Som byggare har jag inget förtroende för Älvsbyhus tekniska kvalitet och ännu mindre förtroende för folk som försöker sälja vattensjuka tomter. Alla varningsklockor ringer.

• Gilla
mrbackstrom och 4 till
  • Laddar…
C Chobits skrev:
Så här såg tomten ut.
Jag tycker det ser lågt liggande ut. Och skogen är fånigt frodig och tät.

mexitegel mexitegel skrev:
Då är det högt vattenstånd, det är inte alls lämpligt att bygga där. Nu vet jag inte var i landet detta är, men generellt har det ju dessutom varit en torr vår.
Jaha, bra att veta. Det här ligger norr om Norrtälje kan man säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.