Tack alla ni som har svarat. Vi ska noga överväga om vi verkligen ska köra på, men det lutar åt att vi letar vidare.

• Gilla
MrsBlaise och 4 till
  • Laddar…
Gamla bondepraktikan visste vad som gällde när man skulle välja plats för hus;
”Där plog ej kan gå
Där lie ej kan slå
Där ska hus stå”

• Gilla
Peter Lustig och 31 till
  • Laddar…
Men alltså bara för att det står pölar efter regn betyder inte att marken är vattensjuk... Kan vara ett tjockare lager av matjord t.ex där det inte infiltreras.

Fråga om det gjorts någon geoteknisk undersökning. Är läget väldigt bra så är det något man annars kan kosta på, alt. göra en djupare provgrop. Det behövs ju ändå för att dimensionera grundläggningen och det är en liten kostnad i sammanhanget.

• Gilla
returen och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
”Där plog ej kan gå
Där lie ej kan slå
Där ska hus stå”
Ja följer man det talesättet så behövs det sällan någon grundligare markundersökning än så. Åtminstone inte om man också bygger hus som de gjorde förr. En rejäl stenfot (torpargrund) följt av ett riktigt timmerhus som kan motstå sättningar till viss del.

Platser som platsar för detta ordspråk är ofta steniga eller moränrika slänter och sluttningar som är naturligt dränerade.

Problemet idag är att vi pga brist på byggbar mark väljer platser som föregående generationer aldrig skulle ha byggt på. Tunga lerjordar i närheten av vatten. Prima åkermark enligt den generationen!

Mitt råd till trådskaparen blir att ta dit en geotekniker eller liknande som får göra en utförlig geoteknisk undersökning.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
”Där plog ej kan gå
Där lie ej kan slå
Där ska hus stå”
Matteus 7:24 säger
"han må liknas vid en förståndigt man som byggde sitt hus på hälleberget"

• Gilla
HenkeAls och 8 till
  • Laddar…
H Henrikkkkkk skrev:
Men alltså bara för att det står pölar efter regn betyder inte att marken är vattensjuk... Kan vara ett tjockare lager av matjord t.ex där det inte infiltreras.

Fråga om det gjorts någon geoteknisk undersökning. Är läget väldigt bra så är det något man annars kan kosta på, alt. göra en djupare provgrop. Det behövs ju ändå för att dimensionera grundläggningen och det är en liten kostnad i sammanhanget.
Det står inte något i annonsen om att det har gjorts någon geoteknisk undersökning. Jag utgår från att det har gjorts då säljaren var säker på att det inte skulle behöva pålas.

• Haha
gaia och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Chobits skrev:
Det står inte något i annonsen om att det har gjorts någon geoteknisk undersökning. Jag utgår från att det har gjorts då säljaren var säker på att det inte skulle behöva pålas.
Det faller på byggherren att göra en geoteknisk undersökning, inte på en tomtsäljare. Någon gång kan det ha gjorts i samband med att detaljplan tas fram.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det faller på byggherren att göra en geoteknisk undersökning, inte på en tomtsäljare. Någon gång kan det ha gjorts i samband med att detaljplan tas fram.
Aha, det visste jag inte. Då är det ju märkligt att säljaren var så säker. Ska fråga honom om det.

Så här såg tomten ut.

• Tomt med delvis lerig mark, vattenpölar och en skylt med texten "Till Salu" placerad i mitten. Skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvär är markjobb dyra numera. Blir ju väldigt många lastbilar med stenkross åtminstone. Måste utredas vad markjobbet går på i kronor räknat innan man bestämmer sig.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tyvär är markjobb dyra numera. Blir ju väldigt många lastbilar med stenkross åtminstone. Måste utredas vad markjobbet går på i kronor räknat innan man bestämmer sig.
Ok, jag fattar. Då kanske det räcker med stenkross på bef mark som säljaren sade… men ska kolla upp även detta.

C Chobits skrev:
Hej Forumet!

Vi funderar på att bygga nytt i Roslagen/ nära Älmsta och har sett annons för ett par tomter med Älvsbyhus. När vi kom ut till tomten låg det stora pölar på lera/jord. Säljaren sade att det hade regnat dagen innan, men skulle torka upp ganska snabbt.

Man har ju hört att det går att påla, och vi frågade säljaren om det skulle behövas och om det var dyrt. Han svarade då att marken behövde bara fyllas upp en bit och att ingen pålning skulle behövas.

Min fråga till er som har mer erfarenhet av husbyggen, är det ett rimligt antagande och behöver vi vara oroliga? Vad skulle du ha gjort? Vilka frågor och krav är rimliga att ställa i detta skede?

Tomterna ligger f ö fint intill en sjö som man ser från huset. Som ni förstår är vi väldigt sugna p g a läget.
Ta in nån extern som kan markens förutsättningar. Lätt värt kronorna det kostar för att bedöma om utsikten är värd att satsa på eller inte.

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Jag säger nej, både till Älvsbyhus högst tveksamma grundkonstruktion samt tomten. Såg inte nice ut på nåt sätt.

• Gilla
Anost67 och 3 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Jag säger nej, både till Älvsbyhus högst tveksamma grundkonstruktion samt tomten. Såg inte nice ut på nåt sätt.
Jaha, vad är det för fel på Älvsbyhus grundkonstruktion (frågar en husnovis)?

• Gilla
Johan Sangell
  • Laddar…
C Chobits skrev:
Jaha, vad är det för fel på Älvsbyhus grundkonstruktion (frågar en husnovis)?
Deras system med balkar och avfuktare känns inte vidare bra i längden. Många av dem har dessutom öppna ventiler i grundbalkarna, vilket är helt fel när man har avluftare. Då ska det vara tätt.

Sen ska man vara medveten om att Älvsbyhus är husens Skoda. Basic deluxe.

• Gilla
gotu och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.