51 878 läst ·
73 svar
52k läst
73 svar
Toalett surplar och vattnet försvinner vid spolning
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om det är lite stopp på vägen mellan avluftningen och toan så kan det bli så här. Om det är stopp i ett så nytt hus, så kan man misstänka att något är fel. Bakfall på ett avloppsrör, rör som gått isär. Är två inte helt ovanliga felmöjligheter.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jo om låset sugs ur så mycket luften får fri väg. Men ibland verkar det som det är lite undertryck i avloppet. Då luktar det inte.
Pratade med en spolkille igår och han trodde inte på stopp eftersom vi kunde räkna ut att toaletterna ligger på samma avloppstam. Toaletten på nedervåningen som strular ligger i stort sett rakt under den på övervåningen.Så fick en massa tips om att kolla avluftning, kolla hur golvbrunnen i duschen reagerar när man spolar osv. Kan ju fortfarande vara stopp men han tyckte inte det lät som det.Staffan2000 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
J Janne82 skrev:
Det kan ju också bero på vad man häller ner i avloppet och spolar ner på toaletterna...H hempularen skrev:
Ja det är en familj med två barn som bott här innan så det är inte omöjligt att det spolats ner ett och annat som inte hör hemma där. Nu är det bara jag och min sambo och vi spolar inte ner något annat än det som ska vara därKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag vet av egen dyrköpt erfarenhet att det kan bli stopp i avloppet just på sommaren, när de flesta av oss är i väg på semesterresor eller i sommarstugor.
En sommar fick vi stopp i avloppet till vårt hus i Gbg när en son var på tillfälligt besök i det annars tomma huset. Avloppsvattnet flödade ut ur en golvbrunn vid bastun i souterrängvåningen.
Avföring och toapapper, som inte spolats ut hela vägen till kommunens rör, hade torkat fast halvvägs, bland annat pga dåligt fall på avloppsrören under marken.
Det avhjälptes med en spolning av en kompetent tekniker/slamsugare som kom med sin spolbil.
Och han gav ett tips:
Om man lämnar huset för en längre period, fyll först upp ett badkar med vatten, och låt det sedan rinna ut i avloppet. Det gör att rören på tomten, med ofta dåligt fall, sköljs rena, så inget ligger och torkar fast.
En sommar fick vi stopp i avloppet till vårt hus i Gbg när en son var på tillfälligt besök i det annars tomma huset. Avloppsvattnet flödade ut ur en golvbrunn vid bastun i souterrängvåningen.
Avföring och toapapper, som inte spolats ut hela vägen till kommunens rör, hade torkat fast halvvägs, bland annat pga dåligt fall på avloppsrören under marken.
Det avhjälptes med en spolning av en kompetent tekniker/slamsugare som kom med sin spolbil.
Och han gav ett tips:
Om man lämnar huset för en längre period, fyll först upp ett badkar med vatten, och låt det sedan rinna ut i avloppet. Det gör att rören på tomten, med ofta dåligt fall, sköljs rena, så inget ligger och torkar fast.
Har fortfarande inte lyckats lösa detta. Det kan funka i veckor i sträck innan det helt plötsligt händer igen och då kan det hända 10 spolningar på raken. Vi har kommit fram till att båda toaletterna som vi har sitter på samma avloppstam och toaletten på övervåningen har aldrig detta problemet, den funkar helt perfekt. Det kan ju inte vara fel på toan heller för då känns det inte som det skulle kunna funka i två veckor i rad utan problem.
Hur har du kommit fram till att avloppen går på samma stam? Är det något du antagit, eller har du sett rören? Efter att ha hängt på det här forumet ett tag har jag lärt mig att aldrig ta något för givet...
Du skulle behöva en filmning av dina rör. Toan nere lyckas inte avlufta på rätt sätt, antingen på grund av ett mindre stopp eller på grund av en felkoppling. Du kan inte lista ut vad felet är genom att titta utifrån.
Du skulle behöva en filmning av dina rör. Toan nere lyckas inte avlufta på rätt sätt, antingen på grund av ett mindre stopp eller på grund av en felkoppling. Du kan inte lista ut vad felet är genom att titta utifrån.
Ja det är väl en filmning som krävs antar jag. Tråkiga pengar bara. Toaletterna ligger rakt över varandra så det vore konstigt om dom låg på olika stammar, det sa dom på spolfirman också. Sen är det ju märkligt att det fungerar i så långa perioder om det nu skulle vara fel på avluftningen tycker jag.P PatrikJo skrev:Hur har du kommit fram till att avloppen går på samma stam? Är det något du antagit, eller har du sett rören? Efter att ha hängt på det här forumet ett tag har jag lärt mig att aldrig ta något för givet...
För nästan 1,5 år sedan hade vi ”omvänt fel”, ”typiskt stopp”.
När vi spolade i toaletten nere i källaren så steg vattnet i toan och det rann ut sakta, eftersom det inte syntes något i dom två golvbrunnar vi har i källaren så antog jag att stoppet var mellan stammen och toan.
Toaletten är sista enheten innan avloppet går ut mot gatan.
Lyfta bort toastolen och började köra med illern till högtryckstvätten, i vissa lägen så höjden vattennivån i avloppet, i vissa lägen så ändrades inte nivån oberoende hur mycket jag spolade.
Tog sedan och körde ner illern via rensluckan på stammen till markplan, hände inget med nivån i toan.
Gick ut och kollade i spolbrunnen på tomten en meter innan överlämningspunkten till kommunens nät, såg inte botten, vattnet stod ca två-tre dm upp i spolröret. Lyfte locket på brunnen i gatan, sipprade pyttelite vatten.
Tog och spolade med illern från bägge håll men lyckades inte få bort stoppet.
Detta hade pågott en tid så jag såg inte det som akut, så vi ”slutade” att använda avloppet, morgonen efter så ringde jag den spolfirma som hade varit med när vi något år innan bytte vattenservicen eftersom det då hade råkat skada avloppsröret.
Dom kom och filmade och spolade, dom fick spola med högsta trycket för att stoppet skulle släppa. Det visade sig att kommunens betongrör hade glidit isär och förskjutits i höjdled i en skarv som gjorde att papper/fekalier fastnade å till slut gjorde helstopp.
När vi spolade i toaletten nere i källaren så steg vattnet i toan och det rann ut sakta, eftersom det inte syntes något i dom två golvbrunnar vi har i källaren så antog jag att stoppet var mellan stammen och toan.
Toaletten är sista enheten innan avloppet går ut mot gatan.
Lyfta bort toastolen och började köra med illern till högtryckstvätten, i vissa lägen så höjden vattennivån i avloppet, i vissa lägen så ändrades inte nivån oberoende hur mycket jag spolade.
Tog sedan och körde ner illern via rensluckan på stammen till markplan, hände inget med nivån i toan.
Gick ut och kollade i spolbrunnen på tomten en meter innan överlämningspunkten till kommunens nät, såg inte botten, vattnet stod ca två-tre dm upp i spolröret. Lyfte locket på brunnen i gatan, sipprade pyttelite vatten.
Tog och spolade med illern från bägge håll men lyckades inte få bort stoppet.
Detta hade pågott en tid så jag såg inte det som akut, så vi ”slutade” att använda avloppet, morgonen efter så ringde jag den spolfirma som hade varit med när vi något år innan bytte vattenservicen eftersom det då hade råkat skada avloppsröret.
Dom kom och filmade och spolade, dom fick spola med högsta trycket för att stoppet skulle släppa. Det visade sig att kommunens betongrör hade glidit isär och förskjutits i höjdled i en skarv som gjorde att papper/fekalier fastnade å till slut gjorde helstopp.
Även om dom ligget över varandra så är det inte säkert att stammen upp till övervåningen går förbi toan på markplan.J Janne82 skrev:
Vart kommer avluftningen upp genom yttertaket i förhållande till toaletterna?
Beroende på vart avluftningen går så går det att anta hur avloppet är draget.
Genom att lyfta bort toa, etc så kan man eventuellt se åt vilket håll dom olika rören går åt i golvet.
Avluftningen i taket ligger precis rakt över båda toaletterna så skulle tro att dom använder samma. Toaletten på övervåningen är byggt ett par år efter den på nedervåningen. Det är inte långt från där avloppet går ut från huset ut till gatan där Det kopplas på till kommunalt avloppDemmpa skrev:
Även om dom ligget över varandra så är det inte säkert att stammen upp till övervåningen går förbi toan på markplan.
Vart kommer avluftningen upp genom yttertaket i förhållande till toaletterna?
Beroende på vart avluftningen går så går det att anta hur avloppet är draget.
Genom att lyfta bort toa, etc så kan man eventuellt se åt vilket håll dom olika rören går åt i golvet.