GoC GoC skrev:
Snålspolande toaletter är en styggelse för avlopp.
Verkar som om papper blir liggandes i ett horisontellt rör och bygga upp till en fördämning som sedan åker iväg med en spolning.
Öka vattenvolymen i varje spolning, borde gå att justera i spollcisternen.
Får se om jag kan ge mig på det där själv. Har aldrig grejat med en toalett förut, får ringa någon annars. Är så trött på det nu, vi har haft spolfirma på plats två gånger nu som sagt. 3000-4000kr för varje gång. Vi köpte ett relativt nybyggt hus för minimera risker för sån här skit :P

D Daniel 109 skrev:
Det blir så om avloppsventilationen har brister.
Men borde det inte bli samma på båda toaletterna då? och borde inte spolfirman sagt något när dom var uppe och både spolade och filmade avluftningen? Det kan ju va så att den är felbyggd men spolfirman kunde inte se något galet.

S Stegatorparn skrev:
Kanske kan vara värt att prova en vakuumventil under tvättstället.
[länk]
[länk]
Det låter ju som att det skulle kunna hjälpa, men om det funkar med en sådan så borde ursprungsproblemet ändå vara avluftningen väl? Den har dom ju kollat och inte hittat något konstigt. Men kan vara värt att prova kanske. Hur installerar man där? Sätter man den under vattenlåset på tvättstället på en förgrening?

J Janne82 skrev:
Får se om jag kan ge mig på det där själv.

Men borde det inte bli samma på båda toaletterna då? och borde inte spolfirman sagt något när dom var uppe och både spolade och filmade avluftningen? Det kan ju va så att den är felbyggd men spolfirman kunde inte se något galet.
Nej, behöver inte vara felbyggt, bara en lite dåligt fall och en längre sträcka innan röret ansluter till stammen där avluftningen sitter.
Så idén med vacumventil under tvättstället kan också hjälpa.
Men enklast är nog att få mer vatten vid spolning som första åtgärd

S
J Janne82 skrev:
ätter man den under vattenlåset på tvättstället på en förgrening?
Ventilen måste sitta vertikalt, så det beror på hur det ser ut under tvättstället. Har du ett pungvattenlås med sidoutlopp, sätter du ett T-rör vid utloppet med ventilen uppåt om det finns plats eller med T-röret vertikalt på det stående röret.

Man kan ju börja med att öppna vattenlåset.

D Daniel 109 skrev:
Man kan ju börja med att öppna vattenlåset.
Du menar att ha vattenlåset öppet ett tag för att testa?

Ja, det är ju bara att testspola utan vattenlås. Löser det problemet så löser sannolikt en vacuumventil problemet.

• Gilla
Janne82 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Nu har jag testat med både duschens och tvättställets vattenlås öppna och det blir samma sak. I helgen hände det igen och denna gången så fylldes toastolen upp flera gånger när man spolade och vattnet sjönk rätt sakta undan innan det försvann som det gjort innan. Detta tyder ju verkligen på att det sätter sig någonstans och eftersom alla andra avlopp i kök, tvättstuga med mera funkar som dom ska så måste det ju tyda på att det fastnar någonstans precis bakom toaletten, Tycker bara att det är så jäkla märkligt att firman vi haft här inte hittat något konstigt där. Men troligtvis så byggs det ju upp ett stop någonstans troligtvis nära toan och sen när man spolar så skickar den ibland iväg allt vilket gör att vattnet försvinner och ibland sitter det så pass mycket så det tar ett par spolningar innan det släpper.

Vad gör jag åt det? Kan inte ha spolfirman springandes här fler gånger då dom tar typ 3000per gång och inte hittar något. Funderar på att köpa något rensband eller liknande och köra med i toan och se om man kan få loss något om det nu sitter något precis där bakom. Men vad gör man annars? Kontaktar man en VVS firma eller vad göra?

Mvh J

Som jag skrev tidigare i tråden.
Se till att toan spolar med mycket mer vatten.
Det kan vara en del av avloppsledningen som ligger med lite bakfall

• Gilla
Janne82
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Som jag skrev tidigare i tråden.
Se till att toan spolar med mycket mer vatten.
Det kan vara en del av avloppsledningen som ligger med lite bakfall
Tack. Får testa det och se om jag får till det. Kollade lite på IFÖs hemsida och det kändes som man var tvungen att montera isär halva toalettstolen för att fixa det. Men får göra ett försök. Grejen är dock att jag innan det blev stopp denna gången testat att spola mer vatten genom att hålla i knappen tills vattnet i princip är slut. Dock tror jag inte att sambon gjort detsamma så kan ändå vara värt att testa att justera vattenmängden.

Fyll en stor hink vatten och spola med, då märker du om spolmängden gör skillnad eller ej. Slipper du montera isär toastolen, menar jag

• Gilla
Janne82
  • Laddar…
Att ta av locket på spolcisternen och justera är ingen raketforskning som kräver svart bälte i rörmokeri.

• Gilla
  • Haha
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Fyll en stor hink vatten och spola med, då märker du om spolmängden gör skillnad eller ej. Slipper du montera isär toastolen, menar jag
Tack! Men då lär jag få hålla på och spola med hink ett tag eftersom det kan gå lång tid mellan gångerna. Ibland flera månader.

GoC GoC skrev:
Att ta av locket på spolcisternen och justera är ingen raketforskning som kräver svart bälte i rörmokeri.
Nej jag får testa, det är bara alltid lite lurigt första gången man gör något, vill inte pajja stolen. Men löser det nog. Har inte tummen mitt i handen så :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.