P Peter787 skrev:
Vad ska anställda med oreglerad arbetstid då svara till byråkraterna som jobbar 9-15 ?
Det låter som soviet eller Sverige på 70-talet

Snailman
S Simsgrodan skrev:
Det är snarlika resonemang miljardärerna har, att de låter bygga en lustjakt för 3 mille genererar ju arbeten.
Våra skatter pensioner etc gör ju att man kanske inte gör det som egentligen vore bäst för landet utan något annat i stället.
Jag tex jobbade inte när jag var ung utan studerade i stället ganska länge och fick sedan hög lön, sedan ändrades pensionssystemet så det var livslönen som styrde pensionen i stället för de bästa åren. Så jag hade fått låg pension oavsett. Jag valde då att sluta jobba helt (ingen inkomst alls alltså) ett antal år och i stället Bygga mig ett hus helt själv utan några lån alls, Har haft hjälp gjutaredagen och elektriker och en del av rörmokeriet men takstolar etc lyfte jag på plats själv.

Nu är jag pensionär med så låg pension att jag får några tusenlappar i garantipension.
Men jag ganska små utgifter, bergvärme tex i nya huset, men snart är tjänstepensionerna slut som på ett ungefär dubblade den låga pensionen under fem år. Jag hann också med att ta pension vid 62 precis innan åldern för att få den trappades upp för varje år.
I år tillhör jag årskull som får betala extra hög skatt för detta år då jag varken anses jobba eller som fullvärdig pensionär av våra visa politiker.

Mitt förslag är nog att söka någon distansutbildning och misslyckas med den, vet inte hur lång tid den metoden fungerar?

På Chalmers som jag gick så blev man av med studiebidraget om man inte klarade tillräckligt många poäng per termin, men bortsett från det blev man ju inte avstängd från skolan eller något sådant om man inte hann med alla kurser.

Redigerat:
L lilla frugan skrev:
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?

Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller ;)
Va!!!
Om du jobbar som förskollärare vet du då inte vart du ringer om det händer något så föräldern måste hämta barnet på förskolan?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man har sitt barn på dagis när man inte sysslar med förvarasbete är inte en av dem. Här är en bra video om det svenska slöseriet.

[media]
Ja, det finns många orsaker till skattetrycket. Men bedrägeri och klantighet ursäktar inte småglidningar. Om många har barn på förskola som inte är berättigade så tar det pengar från annat, eller orsakar högre skatter. Men visst, resonemanget att ”om jag smiter undan så kostar det ju småsummor jämfört med allt annat” känns ju alltid trevligt. För mig själv. Och om det inte handlar om att ”runda reglerna”så finns väl inget problem för TS?

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Där är jag inte insatt…då får han ringa skattemyndigheten och fråga vad som gäller(smile)
Tror de måste ha kollektivavtalsenliga lön faktiskt…
Men det är många kryphål i svensk lag…
Det märk att iq sjunker på de bestämmande alltmer och de bara rafsar åt sig alltmer av kakan och inte ts ngt som helst ansvar för Sverige och invånarna.
Hur många småskaliga egenföretagare tro du har ett anställningsavtal med sig själva, och kollektivavtalsenlig lön?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur troligt tror du det är att alla barns föräldrar på en avdelning renoverar eller gör annat än jobbar samtidigt? Den enda kostanden är den rörliga kostnaden som mat. Den är försumbar.

Det fanns sjuka individer i den andra tråden på ämnet som tycker min sambo skulle vara hemma med barnen om jag var på grabbresa i Alperna.
Var det du? Minns den tråden. Jag håller fullständigt med om att du antingen skulle ta med barnen eller låta sin fru/mor-/farföräldrar/granne ta hand om barnen under tiden.

Och jag tror nog att om möjligheten skulle ges skulle fler lämna barnen på förskolan och sen förlänga semestern lite för att måla om eller renovera ja.

Snailman
S Simsgrodan skrev:
Ja, det finns många orsaker till skattetrycket. Men bedrägeri och klantighet ursäktar inte småglidningar. Om många har barn på förskola som inte är berättigade så tar det pengar från annat, eller orsakar högre skatter. Men visst, resonemanget att ”om jag smiter undan så kostar det ju småsummor jämfört med allt annat” känns ju alltid trevligt. För mig själv.
Jag är egentligen lite förvånad över att samhället inte vill att alla barn ska gå på förskolan, då missar man ju att indoktrinera alla barn med vår värdegrund och andra moderna påhitt:thinking:
Skolorna har man ju valt att göra obligatoriska och förbjuda hemundervisning.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Ja, det finns många orsaker till skattetrycket. Men bedrägeri och klantighet ursäktar inte småglidningar. Om många har barn på förskola som inte är berättigade så tar det pengar från annat, eller orsakar högre skatter. Men visst, resonemanget att ”om jag smiter undan så kostar det ju småsummor jämfört med allt annat” känns ju alltid trevligt. För mig själv. Och om det inte handlar om att ”runda reglerna”så finns väl inget problem för TS?
Vi som betalar skatt i detta land gör det för att få avlastning tex när vi har barn på dagis.
Utan flexibilitet får vi en jävligt dålig tjänst som iallafall inte jag vill betala skatt för.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Var det du? Minns den tråden. Jag håller fullständigt med om att du antingen skulle ta med barnen eller låta sin fru/mor-/farföräldrar/granne ta hand om barnen under tiden.

Och jag tror nog att om möjligheten skulle ges skulle fler lämna barnen på förskolan och sen förlänga semestern lite för att måla om eller renovera ja.
Du är en sjuk människa, grattis

Edit: jag kommer fortsätta åka på nöjesresor utan att sambon ska behöva ta ledigt. För det skulle vara ett sjukt beteende

• Gilla
hoffret och 1 till
  • Laddar…
Ibland kan en lunch bli så trevlig att den istället över går till en AW. Skulle aldrig få för mig ringa sambon och be henne hämta barnen då

P
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Där är jag inte insatt…då får han ringa skattemyndigheten och fråga vad som gäller(smile)
Tror de måste ha kollektivavtalsenliga lön faktiskt…
Men det är många kryphål i svensk lag…
Det märk att iq sjunker på de bestämmande alltmer och de bara rafsar åt sig alltmer av kakan och inte ts ngt som helst ansvar för Sverige och invånarna.
Det står klart och tydligt "förvärvsarbete" på skolverket. Man behöver inte ha kollektivsavtalsenliga löner som du sprider falsk fakta om.
Så i Sverige kan du jobba för 13000 före skatt i månaden och ha 100% på dagiset (förskolan)

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Du är en sjuk människa, grattis

Edit: jag kommer fortsätta åka på nöjesresor utan att sambon ska behöva ta ledigt. För det skulle vara ett sjukt beteende
Lite lätt förkyld idag, men tack antar jag?
Det sjuka är att du tycker det är fullt rimligt att låta barnen stanna på förskolan för att du ska öla lite på stan.

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Lite lätt förkyld idag, men tack antar jag?
Det sjuka är att du tycker det är fullt rimligt att låta barnen stanna på förskolan för att du ska öla lite på stan.
Min sambo jobbar ju. Jag betalar inte mindre skatt för att jag inte jobbar just där och då.

Nyckeln är flexibilitet, vi lever inte i 70 talets gråa Sverige längre, tack och lov

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Min sambo jobbar ju. Jag betalar inte mindre skatt för att jag inte jobbar just där och då.

Nyckeln är flexibilitet, vi lever inte i 70 talets gråa Sverige längre, tack och lov
Hade du haft barnen någonstans där du finansierat platsen själv till 100% hade jag inte brytt mig. Men nu när avgiften inte ens täcker i närheten av kostnaden utan det istället skattefinansieras så har jag lite problem med det ja.

• Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hmm om båda föräldrarna jobbar som kirurger så utgår jag från att förskolan har en plan. Finns ju massor av riktiga jobb där man inte är nåbar. Kan själv sitta i möte en hel dag å då är mobilen givetvis avstängd hos alla i rummet.
Du har inga barn. Då är man nåbar på något sätt!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.