120 892 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ett sidospår för alla med självupplevd hög moral. När jag var föräldraledig mer än 5 dagar över en julledighet så hamnade jag i det klassiska läget att min arbetsgivare drog bort ett helt gäng röda dagar och grejor, pengar som vi som betalar skatt redan har betalat in enligt fackets avtal. Löste sig genom att jag gjorde en rättelse på min lönespec och tog ut en semesterdag. Hörde av mig till försäkringskassan och sa att jag ville betala tillbaka en felaktigt utbetald dag, typ 1252kr. Fick svar att jag fick tillbaka min föräldradag men pengarna kunde jag behålla för det var för dyrt och för mycket pappersarbete att kräva tillbaka pengarna.
Undra hur många såna moment22 det finns som människor med låg moral utnyttjar, helt lagligt?
Undra hur många såna moment22 det finns som människor med låg moral utnyttjar, helt lagligt?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej detta är barn med förskoleplats. Men naturligtvis kan jag inte svara för om dom tar ut VAB-ersättning från f-kassan eller bara har detta som en frånvaroorsak till arbetsgivaren.AndersMalmgren skrev:
Jo men det är också små problem om man ser i det stora hela.M Markarbetaren skrev:Ett sidospår för alla med självupplevd hög moral. När jag var föräldraledig mer än 5 dagar över en julledighet så hamnade jag i det klassiska läget att min arbetsgivare drog bort ett helt gäng röda dagar och grejor, pengar som vi som betalar skatt redan har betalat in enligt fackets avtal. Löste sig genom att jag gjorde en rättelse på min lönespec och tog ut en semesterdag. Hörde av mig till försäkringskassan och sa att jag ville betala tillbaka en felaktigt utbetald dag, typ 1252kr. Fick svar att jag fick tillbaka min föräldradag men pengarna kunde jag behålla för det var för dyrt och för mycket pappersarbete att kräva tillbaka pengarna.
Tyvärr är det så att en förskola får lägga ner alltmer tid på barn som mår dåligt och man skriver en orosanmälan, inkl en massa jobb med socialtjänsten.
Sen "vabbandet" är ett särskilt kapitel med en massa extra jobb för en förskola att svara F-kassan.
Så TS kan vara lugn bara man sköter sina lämningar-hämtningar och inte börjar skylla på att "jag var tvungen att vänta på betongbilen" etc...börjar det spåra ut med återkommande krångel med lämningar-hämtningar så blir även förskolan grinig!
M MrDizzy skrev:Så om man får ok att ha bi-firma från nuvarande företag och tjänstledigt från detta och startar en firma
"X's husbygge". Så börjar man med sitt första bygge och sen upptäcker att nä... detta var nog inte för mig .... så ska man mao inte få dagisplats ??
Sorry men jo enl reglerna får man dagisplats då oavsett vad du tycker om det
det finns inget så om heter annat än förskola d att om är kommunalt, sfär Msn lämnar barn upp till 6 år…
Sorry!
Sorry. Det kallas verksamhetsanpassning och därmed är det fortfarande dagis.
Precis som att en städare är en städare boch lokalvårdare eller hygientekniker,
eller att en vaktmästare är vaktmästare och inte internservicegeneralist
Om det inte är fullbelagt så är det ju troligt att platsen ”kostar” exakt lika mycket oavsett om barnet är där under de i detta fallet 8 månaderna eller inte.K Krille4 skrev:
Om det är brist på platser på förskolan/i kommunen så är det dock mer av ett moraliskt dilemma.
Redigerat:
Som egenföretagare får man anpassa sig till intäkterna, ibland blir det ingen lön alls, särskilt när man är nystartad (been there, done that, bought the T-shirt).Catharina Åberg skrev:
I Sverige finns ingen minimilön så lönen kan inte vara en parameter dom kan ha någon åsikt om, och för övrigt släpar ju inkomstuppgifter efter nåt år eller två.
Om din arbetsplats saknar kollektivavtal, så finns inte någon lägsta lön som din arbetsgivare behöver ta hänsyn till. Det finns inte heller någon lag som reglerar lägsta löner. Du måste därför bevaka lön och löneökningar själv.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/minimilon-och-lagsta-lon
Jag tog ut 12 veckor sparad semester när vi byggde hus. Förskolan är 20 min ifrån med bil så vi lämnade på morgonen och hämta på eftermiddagen som vanligt. Givetvis i civila kläder och inte snickarbyxornaB bygga_hus23 skrev:Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Frågar du får du nej. Lättare att be om ursäkt och säga "jahaaaa trodde att det räknades som arbete bla bla". Sen ligger du lågt med det och om någon frågar så hjälper deras farmor/mormor, släkting till att passa. Svårare än så är det inte.
??? vad svarar du på här egentligen?Catharina Åberg skrev:
Du verkar inte ha en susning om hur det är att vara egenföretagare av olika slag.
Periodvis kanske du inte kan fakturera så många timmar alls som t.ex. konsult, men håller på och säljer dina tjänster för att få fakturerbara uppdrag senare.
Lantbrukare har ofta inga eller mycket små inkomster under stora delar av året, men får in pengar andra delar av året, men går ofta med nollresultat på totalen.
Det finns en hisklig massa jobb som egenföretagare, som vare sig pågår på vardagar mellan 8-17 enbart, eller där det finns en regelrätt lön.
Tänk dig någon som lever på att sälja hantverk på marknader och mässor. De flesta av försäljningstillfällena är på helgerna och kanske endast under en viss årstid, men varorna tillverkas i den egna verkstaden under vardagarna under hela året.
Anser du att dessa ej ska få tillgång till barnomsorg på vardagar?