tensiden tensiden skrev:
Hade du haft barnen någonstans där du finansierat platsen själv till 100% hade jag inte brytt mig. Men nu när avgiften inte ens täcker i närheten av kostnaden utan det istället skattefinansieras så har jag lite problem med det ja.
Fast ge dig. Förmodligen har både ts och anders betalat skatt hela livet. Varför ska dom då inte få ta del av det dom betalt???? Helt störd kommentar. Men vi ska betala skatt hela våra liv för att utlänningar ska kunna stå och röka utanför förskolan medans barnen är där 7-16. Men en skattebetalare kan inte äns få ta del av det utan att vara ett svin och gud vet vad folk kallar dessa. Ja för det är absolut någon som betalat elektrikern svart eller har sina barn på dagis fast dom är lediga en dag. Det är absolut inte utlänningar som kommer hit och spränger sönder sverige som förstör. Nu får fan admin stänga tråden tycker jag.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade du haft barnen någonstans där du finansierat platsen själv till 100% hade jag inte brytt mig. Men nu när avgiften inte ens täcker i närheten av kostnaden utan det istället skattefinansieras så har jag lite problem med det ja.
Lilla du jag har 66 procent i marginalskatt (har väl gått ned lite för 2023 dock)

K kittelmann skrev:
Fast om han har ett eget bolag som bygger huset, då förvärsarbetar han! Även om lönen kanske är 1 krona/månad.
Rkarlsson skrev:
Det står klart och tydligt "förvärvsarbete" på skolverket. Man behöver inte ha kollektivsavtalsenliga löner som du sprider falsk fakta om.
Så i Sverige kan du jobba för 13000 före skatt i månaden och ha 100% på dagiset (förskolan)
Definitioner och förklaringar
Som förvärvsarbetande egenföretagare räknas de som är aktiva och har enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag. Däremot inte den som driver sitt företag i aktiebolagsform

För att klassificeras som förvärvsarbetande ska personen ha fått en lön i november som överstiger 99 kronor eller bedriva aktiv näringsverksamhet. Därutöver ska personen vara folkbokförd i Sverige den 31 december och vara mellan 16 och 74 år. Även de som varit tillfälligt frånvarande under mätperioden, t.ex. på grund av sjukdom eller föräldraledighet, ingår. Som anställd räknas också företagare som driver sitt bolag som aktiebolag.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...anligaste-yrkena-for-egenforetagande-kvinnor/

https://www.scb.se/hitta-statistik/...ny-kalla-och-metod-vid-framstallning-av-rams/

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Om enda syftet med bolaget är att få förskoleplats när man bygger det egna huset är det inte ok enligt de regler som finns.

/Krille
Så om man får ok att ha bi-firma från nuvarande företag och tjänstledigt från detta och startar en firma
"X's husbygge". Så börjar man med sitt första bygge och sen upptäcker att nä... detta var nog inte för mig .... så ska man mao inte få dagisplats ??
Sorry men jo enl reglerna får man dagisplats då oavsett vad du tycker om det

Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
dagis var barnpassning, förskolan har mer än en 200 mål att jobba efter…
Så det finns inget dagis mer än till hundar i Sverige.
Sorry. Det kallas verksamhetsanpassning och därmed är det fortfarande dagis.
Precis som att en städare är en städare boch lokalvårdare eller hygientekniker,
eller att en vaktmästare är vaktmästare och inte internservicegeneralist

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag hatar den jäveln som kallar mig till ett möte och skulle få för sig att diktera sådana idiotiska villkor. Jag vet inte var du jobbar men du hade inte blivit långlivad med den attityden hos oss. Det betyder dock inte att folk sitter här och löser suduko under möten.
Håller med. Det är skillnad o vara tillgänglig för dagis och göra annat med mobilen.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lilla du jag har 66 procent i marginalskatt (har väl gått ned lite för 2023 dock)
Och där kom härskarteknikerna.
Har du såpass bra inkomst kan du väl betala någon som tar hand om dina barn privat då?

• Gilla
  • Arg
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Och där kom härskarteknikerna.
Har du såpass bra inkomst kan du väl betala någon som tar hand om dina barn privat då?
Men lyssna på dig själv. Jag är ledig och min sambo jobbar och vi ska inte kunna ha vårt barn på dagis. Ta ett steg tillbaka så inser du hur sjukt det låter.

Jag har dessutom passiv inkomst så jag tjänar pengar dygnet runt

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
K
Snailman Snailman skrev:
Det finns olika sorters fusk med skattepengar, om han ville ha barnen för att kunna sälja ***** på plattan så skulle jag hålla med dig.

Men om man vill bygga hus själv för att kunna ha råd med ett hus så kommer huset att leda till att man bor billigare och kan lägga sina pengar på annat än sin bostad framöver, visst det gör väl att miljardärerna som äger våra fastighetsbolag med dyra hyresrätter blir lite fattigare, men åtminstone min sympati ligger inte hos dem.
Jag förstår inte den logiken? Jag kan inte tycka att det är ok att fuska till mig skattepengar med argumenten att det blir billigare för mig att bo och att någon miljardärer kanske blir lite mindre rik.

Låt t ex barnen vara på förskolan 15 tim/v, den andra föräldern är föräldraledig 16 tim/v och jobba sedan 9 tim/v kvällar och helger med huset. En enkel lösning som håller sig inom reglerna.

/Krille

K
M MrDizzy skrev:
Så om man får ok att ha bi-firma från nuvarande företag och tjänstledigt från detta och startar en firma
"X's husbygge". Så börjar man med sitt första bygge och sen upptäcker att nä... detta var nog inte för mig .... så ska man mao inte få dagisplats ??
Sorry men jo enl reglerna får man dagisplats då oavsett vad du tycker om det

Sorry. Det kallas verksamhetsanpassning och därmed är det fortfarande dagis.
Precis som att en städare är en städare boch lokalvårdare eller hygientekniker,
eller att en vaktmästare är vaktmästare och inte internservicegeneralist
I och med att du inte vill förstå skillnaden mellan dagis och förskola är jag tveksam till att du tolkar reglerna rätt.

Bildar du bolaget enbart för att kunna behålla förskoleplatsen bryter du mot reglerna - riktigt så lättlurade är inte de som kontrollerar. Det skiljer sig säkert mycket men både vår förskola och fritids har blivit mycket noggrannare med att informera om och kontrollera att reglerna följs. Det behövs tyvärr då många fuskar.

/Krille

K Krille4 skrev:
I och med att du inte vill förstå skillnaden mellan dagis och förskola är jag tveksam till att du tolkar reglerna rätt.

Bildar du bolaget enbart för att kunna behålla förskoleplatsen bryter du mot reglerna - riktigt så lättlurade är inte de som kontrollerar. Det skiljer sig säkert mycket men både vår förskola och fritids har blivit mycket noggrannare med att informera om och kontrollera att reglerna följs. Det behövs tyvärr då många fuskar.

/Krille
Vilka är då reglerna som måste följas?

K Krille4 skrev:

/Krille
Hur kan du kontrollera att någon med eget företag verkligen jobbar?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Självklart ska du vara hemma och bygga med gott samvete! Alla med åsikterna om fusk, betänk hur många som jobbar på pizzerian, restaurangen eller nån annan verksamhet, heltid, och sedan vabbar, är föräldraledig och gud vet vad samtidigt som nån släkting med pension eller annat bidrag passar ungarna. Den här kulturen med solidariskt tänkande vi har haft i sverige när ett visst parti hade egen majoritet är tyvärr borta sedan länge. Jag och frugan har kollegor som "vabbar" och samtidigt lägger upp semesterbilder på fejan.

Att ha barnpassning samtidigt som man avstår lön för att bygga på sitt boende kan jag inte på något sätt uppfatta som oriktigt!

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Självklart ska du vara hemma och bygga med gott samvete! Alla med åsikterna om fusk, betänk hur många som jobbar på pizzerian, restaurangen eller nån annan verksamhet, heltid, och sedan vabbar, är föräldraledig och gud vet vad samtidigt som nån släkting med pension eller annat bidrag passar ungarna. Den här kulturen med solidariskt tänkande vi har haft i sverige när ett visst parti hade egen majoritet är tyvärr borta sedan länge. Jag och frugan har kollegor som "vabbar" och samtidigt lägger upp semesterbilder på fejan.

Att ha barnpassning samtidigt som man avstår lön för att bygga på sitt boende kan jag inte på något sätt uppfatta som oriktigt!
Jo jag frågade min fru som är förskollärare och precis som du skriver har man betydligt "snårigare" problem än att någon enstaka förälder under en kortare tid som 6 månader ska bygga sin dröm inkl hårt slit.
Just "vabbandet" får de lägga ner alltmer tid på när F-kassan ska ha reda på om någons barn var på förskolan, osv.

• Gilla
Coffey och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:

Är du säker på att de inte bara sjukanmälde dem då? Vi brukar göra så för det inte går få ledigt för barn med skolplikt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Förutsatt att man är inskriven på arbetsförmedlingen och söker jobb såklart.
Nu killgissar du nog lite.

Kopierat från skolverket:
När har man rätt till förskola?
Från och med höstterminen det år ett barn fyller tre år har barnet rätt till allmän förskola, det vill säga minst 525 avgiftsfria timmar per år. Det gäller alla barn, oberoende av föräldrarnas sysselsättning och familjens situation i övrigt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.