120 892 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Det är massor med chefer i lönesättande roll som blir motarbetade av facket. Hört massor av vänner som råkat ut för just detta. Här på forumet har tom chefer berättat samma sak.Rkarlsson skrev:Nej det blir de inte. Hos oss är det ägaren som sätter reglerna. Han gav oss dubbelt från fackets krav på lönen sist exempelvis.
Samma när jag körde serviceresor. Facket hade ingenting att säga till om, vi fick köra 220-300 timmar i månaden till en lön som ingen i villa kan leva på
Hörde dock att transport efter 25-30 års försök fått in kollektivavtal som såg till att det blev dräglig lön.
Det är snarlika resonemang miljardärerna har, att de låter bygga en lustjakt för 3 mille genererar ju arbeten.Snailman skrev:
Det finns olika sorters fusk med skattepengar, om han ville ha barnen för att kunna sälja ***** på plattan så skulle jag hålla med dig.
Men om man vill bygga hus själv för att kunna ha råd med ett hus så kommer huset att leda till att man bor billigare och kan lägga sina pengar på annat än sin bostad framöver, visst det gör väl att miljardärerna som äger våra fastighetsbolag med dyra hyresrätter blir lite fattigare, men åtminstone min sympati ligger inte hos dem.
I IS49 skrev:
Jag är ute 100 % av min arbetstid. Jag kan endast nås via mobilen. Varför då besvära min arbetsgivare.tensiden skrev:
Undrar vad de skulle göra i mitt fall då. Jag jobbar hemifrån till 95% eller är ute hos kund. Om någon skulle få för sig att ringa till mitt fysiska kontor på annan ort skulle de inte ha minsta aning om var jag var och hur man får tag i mig på annat vis. Tror det gäller ungefär samma för alla oss som ramlar in någonstans i "tjänstemanna"-sfären.
Vad gäller ursprungsfrågan är jag väl på temat att prata med personalen först och diskutera läget med dom. Går det inte vägen får du väl starta eget. Då följer du åtminstone regelverket. Men det sticker ändå lite i ögonen hos mig även om jag själv gärna hade haft möjligheten att göra detsamma. Får ju smäll på fingrarna om jag bara springer in på ica för att plocka åt mig ett paket mjölk på väg till förskolan istället för att försöka hantera det med tre trötta och griniga ungar efter jag hämtat.
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Vi har det sjukaste jävla skattetrycket i hela världen och så finns det folk som klagar på man ibland har sina barn på dagis när man inte jobbar. Ett land fullt av extremister.
de u ska ha en heltidstjänst för att få utnyttja förskolan på heltid. Om lön uteblir och du jobbar i företag som betalar betydligt mkt mer än du kan redovisa, då är det ett brott någonstans.Lill72 skrev:
kommunen o chefer anmäler detta såväl som barn som far illa i hemmet, försakar sina barn. det kan vara att låta dem gå i förskolan när föräldrar är lediga tex…
Förskolan anmäler om föräldrar bygger på hus och inte studerar som det sägs…då kollas detta upp…
Idag kan ingen studera som har barn utan att få pengar…
Det luktar illa!!!
era barn håller inte tyst under samtal. Och hotar ni dem så får ni soc på er, det kan jag lova…
Facket arbetar för partiet inte för medlemmarna.AndersMalmgren skrev:
K Krille4 skrev:Eller också kanske man inte ska räkna med att samhället ska bekosta förskola á 150 000 kr per barn och år om gör ett aktivt val att själv bygga ett hus?
Finns många saker i livet man får avstå från eller lösa på annat sätt när man har barn.
/Krille[/QUOT
Större delen av dessa 150 000 betalas av de som inte har barn och de som inte har barn på dagis nu.K Krille4 skrev:
Ditt argument håller inte.
Såklart. Men de får ju se till att kunna förhandla.AndersMalmgren skrev:
Fackets representanter är rätt fula i sitt sätt, jag var med pga en försäkring under pandemin sen när jag skulle ur igen så blev vår riktigt sur och tjurig och otrevlig. Men måttet var rågat när de hade "fackmöte" och det var endast propaganda för S på vår neutrala arbetsplats.
Undrar hur mycket sv skattetrycket som beror på alla som rundar reglerna för att det passar dem bättre?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Jag kan ju förhandla och därför väljer jag jobba på ett bolag där man slipper störande moment från facket.Rkarlsson skrev:Såklart. Men de får ju se till att kunna förhandla.
Fackets representanter är rätt fula i sitt sätt, jag var med pga en försäkring under pandemin sen när jag skulle ur igen så blev vår riktigt sur och tjurig och otrevlig. Men måttet var rågat när de hade "fackmöte" och det var endast propaganda för S på vår neutrala arbetsplats.
Men nu är jag ju egen och mitt bolag kommer såklart aldrig ta i facket med tång. Har heller ingen anställd som någonsin nämnt facket.
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Vad ska anställda med oreglerad arbetstid då svara till byråkraterna som jobbar 9-15 ?Charlieflower skrev:
Inte läst alla svar så det kanske varit uppe tidigare men på vår förskola kräver de in ett schema från arbetsgivaren för att fastställa vilka tider man har rätt att lämna och hämta. Det verkar vara något som blir vanligare så ha en plan för hur du gör om det blir aktuellt medan projektet är igång om du väljer att inte berätta.