Hej! Har ni några tips på hur vi ska lägga upp planlösningen?
-98 kvm nedre plan
-En familj på 4 personer.
-Övervåningen ska göra i ordning till bostadsyta i framtiden.
-Hela huset ska totalrenoveras så egentligen finns alla förutsättningar.
-vatten och avlopp ska dras nytt så finns möjlighet att dra i grunden.
- spisen markerad i köket är en vedspis, finns 2 murstockar så borde gå att flytta .
-i badrummet behövs toa,handfat, dusch, tvätt/tork och värmepump.

• Planlösning för bottenvåning med kök, hall, vardagsrum, v-rum, lekrum och WC/badrum för totalrenovering av hus på 98 kvm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert blir det någon justering ännu men jag tycker ni är på rätt spår. Inga stora öppningar och inga extra ytterdörrar. Inga bortsågade väggar. I en timra är alla väggar bärande.

Jag skulle försöka få till en inbyggd farstukvist med litet värme i. Annars blir det trångt med alla kläder och skor när det är vinter och barnen kommer in.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ni kan ju bygga till en liten köksfarstu-holk som grovingång, det är nice att ha. Där kan ni ställa eventuella ungars leriga stövlar och sånt. Nackdelen med att ha trappan vid entrén är att alla som ska gå upp måste passera dessa leriga stövlar, och det är skönt att slippa.
Annars ser det ut som en vettig traditionell sexdelad korsplan. Vatten och avlopp är redan samlat till höger, så det blir smidigt. När ni inreder övervåningen är ett våtrum ovanför kök/bad att rekommendera.

• Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ni kan ju bygga till en liten köksfarstu-holk som grovingång, det är nice att ha. Där kan ni ställa eventuella ungars leriga stövlar och sånt. Nackdelen med att ha trappan vid entrén är att alla som ska gå upp måste passera dessa leriga stövlar, och det är skönt att slippa.
Annars ser det ut som en vettig traditionell sexdelad korsplan. Vatten och avlopp är redan samlat till höger, så det blir smidigt. När ni inreder övervåningen är ett våtrum ovanför kök/bad att rekommendera.
Här i mina trakter är det många som struntar i att skotta snö till huvudingången. Det är i praktiken bara grovingången som används både av husfolket och främmande. Därför kan man strunta helt i att ha mer än en ingång.

H heimlaga skrev:
Säkert blir det någon justering ännu men jag tycker ni är på rätt spår. Inga stora öppningar och inga extra ytterdörrar. Inga bortsågade väggar. I en timra är alla väggar bärande.

Jag skulle försöka få till en inbyggd farstukvist med litet värme i. Annars blir det trångt med alla kläder och skor när det är vinter och barnen kommer in.
Ja en farstukvist har vi tänkt, den är inte med här men det är planen iallafall.
En till köksingång vill vi inte ha.
Så himla svårt att planera när allt är tomt haha.

Vi kommer att göra en farstukvist framför entrén, där stövlar etc kan ställas så förhoppningsvis blir det inte alltför skitigt i hallen.
Våtrum på övervåningen är också tänkt.

Blir överväldigad bara av tanken på alla beslut som vi behöver ta.
Tack för input!

H heimlaga skrev:
Det är i praktiken bara grovingången som används både av husfolket och främmande. Därför kan man strunta helt i att ha mer än en ingång.
På trådstartarens ritning är den enda ingången på samma ställe som trappan upp till övervåningen. Det är inte så praktiskt att behöva passera det grus och bös och skräp som samlas där folk går in varje gång en ska upp till övervåningen.
Vill man ha endast en ingång är det isf bättre att ha den i anslutning till köket och lite avskilt så att den inte är genomgångsrum.

• Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Vi kommer att göra en farstukvist framför entrén, där stövlar etc kan ställas så förhoppningsvis blir det inte alltför skitigt i hallen.
Våtrum på övervåningen är också tänkt.
Låter vettigt!
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Blir överväldigad bara av tanken på alla beslut som vi behöver ta.
Tack för input!
Det är överväldigande, men ni har ett bra utgångsläge.
Nu utgår jag ifrån att er familj på 4 är 2 vuxna och 2 barn och att barnen är ganska små eftersom du är född 95. Just nu kommer barnen att vilja sova på samma våning (om inte i samma rum) som föräldrarna. Men när de blir lite större kan de vilja något annat. Barnen kanske vill ha övervåningen för sig själva, eller vill en kvällspigg tonåring vara ostörd på nedervåningen. Därför tänker jag mig att vissa rum kan få vara bara rum i största allmänhet, och får ändra funktion med tiden. I ett hus med korsplan är alla rum ungefär lika stora och passar utmärkt för den sortens flexibilitet.

• Gilla
Onnie och 2 till
  • Laddar…
På trådstartarens ritning är den enda ingången på samma ställe som trappan upp till övervåningen. Det är inte så praktiskt att behöva passera det grus och bös och skräp som samlas där folk går in varje gång en ska upp till övervåningen.
Vill man ha endast en ingång är det isf bättre att ha den i anslutning till köket och lite avskilt så att den inte är genomgångsrum.
Därför tänkte jag mig en inbyggd varm farstukvist.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Har ni några tips på hur vi ska lägga upp planlösningen?
Vad är problemet med den nuvarande planlösningen?
Ändringar ska ju göras för att det finns ett problem.
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Hur många kvm är befintligt badrum?
Hur stora är de andra rummen?

Låter vettigt!

Det är överväldigande, men ni har ett bra utgångsläge.
Nu utgår jag ifrån att er familj på 4 är 2 vuxna och 2 barn och att barnen är ganska små eftersom du är född 95. Just nu kommer barnen att vilja sova på samma våning (om inte i samma rum) som föräldrarna. Men när de blir lite större kan de vilja något annat. Barnen kanske vill ha övervåningen för sig själva, eller vill en kvällspigg tonåring vara ostörd på nedervåningen. Därför tänker jag mig att vissa rum kan få vara bara rum i största allmänhet, och får ändra funktion med tiden. I ett hus med korsplan är alla rum ungefär lika stora och passar utmärkt för den sortens flexibilitet.
Japp 2 små barn.
Tänker iallafall 2 sovrum nere, 1 uppe, 1 våtrum uppe och ett allrum uppe som eventuellt kan användas/ göras om till sovrum.
Skulle vara trevligt med tv rum uppe så kan mittersta rummet nere användas som matrum och sällskapsrum.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är problemet med den nuvarande planlösningen?
Ändringar ska ju göras för att det finns ett problem.

Hur många kvm är befintligt badrum?
Hur stora är de andra rummen?
Inga problem, men då allt behöver göras så tänker vi att det är bra att tänka igenom allting ordentligt från början. Vi har nu möjlighet att justera placering av rum, vatten etc.
Badrummet idag är 8 kvm.

BirgitS
8 kvm är ju ett stort badrum och borde kunna räcka till det du räknade upp, särskilt om man stänger igen ena dörren.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
8 kvm är ju ett stort badrum och borde kunna räcka till det du räknade upp, särskilt om man stänger igen ena dörren.
Ja vi tänker att vi sätter igen dörren mot köket för att få lättare att planera köket.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Hej! Har ni några tips på hur vi ska lägga upp planlösningen?
-98 kvm nedre plan
-En familj på 4 personer.
-Övervåningen ska göra i ordning till bostadsyta i framtiden.
-Hela huset ska totalrenoveras så egentligen finns alla förutsättningar.
-vatten och avlopp ska dras nytt så finns möjlighet att dra i grunden.
- spisen markerad i köket är en vedspis, finns 2 murstockar så borde gå att flytta .
Om det finns möjlighet att göra massa ändringar, jag har ett förslag till dig och tyvärr det går inte att ha 2 sovrum pga fönstren,men du kan tänka dig att ha sovrummena på övervåningen,
Alt. skippar du vardagsrummet och gör det till ett rum, inte så rimligt, men det funkar iaf om det behövs.
Lycka till ! 😊

• Planritning av bottenvåning med kök, hall, två sovrum (Sr1, Sr2) och wc/bad. Trappa markerad, garderob vid hallen.
    Skapa konto
  • Planritning över bottenvåning med kök, vardagsrum, hall, badrum och rum märkt Sr1.
    Skapa konto
  • Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.