Hej!

Söker lite inspiration/tips kring denna planlösning. Skulle vilja öppna upp mellan köket och vardagsrummet (dagl rum i planlösningen). Då öppnas väggen där kyl+skåp står i dagsläget, öppningen blir någonstans 2,7m. Men jag upplever att det blir inte mycket vägg kvar i köket att jobba med givet det är en befintlig dörröppning på väggen till höger..

Hur skulle ni tänkt?

• Kök med trädetaljer och vitvaror, dörröppning utan dörr mot tegelvägg i bakgrunden, klinkergolv och tak av ljust trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med träskåp, kylskåp och stora fönster mot trädgården. Plattsatt golv och träpanel i taket. Diskussion om att öppna upp väggen.
    Skapa konto
  • Tomt vardagsrum med träparkettgolv, trätak och stora fönster; diskussion om att öppna upp mellan kök och vardagsrum.
    Skapa konto
  • Planlösning som visar kök, vardagsrum och andra rum. Diskuteras öppna upp mellan kök och vardagsrum för bättre yta.
    Skapa konto
BirgitS
De skåpen som i så fall tas bort måste ju ersättas med skåp någon annanstans. Kan ni tänka er att ha köksskåp framför fönstren i stället och ingen matplats i köket?

Vet du om den aktuella väggen är bärande?
Det är ju inte direkt ovanligt med bärande vägg i en sån vinkelutbyggnad.
Det går ju att riva ändå men då krävs det en balk i ovankanten och ju längre avstånd desto högre behöver den vara.

Har du funderat på att öppna upp mot det som kallas vardagsrum på ritningen i stället genom att ta bort skåpen där det står skafferi på ritningen?
Även det kommer ju ge en öppnare känsla med bra flöde mellan de 3 rummen, samtidigt som man inte får full insyn mot smutsig disk och röra i köket. För att kompensera förlorade skåp kanske ett skåp med sällan använda köksprylar kan stå i grovköket eller ett vitrinskåp i vardagsrummet.

• Gilla
little_mac och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle flytta kyl och frys så nära fönstret som känns bra, skippa skåpet på den väggen. Sedan riva väggen fram till kyl och frys. Bevara känslan av två rum men med bättre flöde mellan kök och vardagsrum.

Den avgörande frågan är om väggen är bärande eller inte. Om den inte är det skulle jag föreslå att ta bort skåpet bredvid diskhon (markerat som SK i planen) och i stället placera kyl och frys där för att skapa en mer sammanhållen kökslösning.

Genom att även riva de övriga väggarna kan du öppna upp planlösningen och få bättre ljusinsläpp samt tydligare samband mellan funktionerna.

Den förvaring som försvinner kan ersättas med en köksö med integrerade skåp, vilket både tillför funktion och hjälper till att definiera rummet på ett naturligt sätt.

• Planritning av hus med markerade förändringar: kyl och frys placeras i kök vid vägg som diskuteras om den är bärande, knuten till öppnare planlösning.
    Skapa konto
Vardagsrummet (dagl. rum) ser ju fantastiskt ut även om det ser ut att vara starkt renoverings-/restaureringsbehov. Det skulle kännas synd att ändra planlösningen så karaktären där försvinner. Jag skulle fokusera på själva köket i sig och om det ska öppnas upp åt något håll så är det definitivt ut mot "hallen" (vard.rum i ritn.).

Sen tycker jag tyvärr att köket har en väldigt ofunktionell utformning med alla funktioner med ganska långt avstånd mellan/för få arbetsytor nära.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Min kompis har en liknande köks-layout som renoverades på detta sätt:
Din Kyl/Frys flyttades så långt till fönstret som möjligt, väggen revs och sedan byggde de golvskåp med extradjup bänkskiva samt satte låga vitrinskåp ovanför som var öppningsbara ifrån båda rummen. Kompletterades med barstolar i det andra rummet som används vid såväl festligheter som mindre måltider.

På sätt fick de rummen ihopkopplade och köket öppnare/luftigare på samma gång.

Jag skulle räkna med att den väggen är bärande.

• Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Daniel Persson3342 Daniel Persson3342 skrev:
Hej!

Söker lite inspiration/tips kring denna planlösning. Skulle vilja öppna upp mellan köket och vardagsrummet (dagl rum i planlösningen). Då öppnas väggen där kyl+skåp står i dagsläget, öppningen blir någonstans 2,7m. Men jag upplever att det blir inte mycket vägg kvar i köket att jobba med givet det är en befintlig dörröppning på väggen till höger..

Hur skulle ni tänkt?
Jag hade eventuellt öppnat upp dörren till en liten bredare öppning utan dörr.

Annars tycker jag det verkar vara en fantastisk stil på huset (speciellt golven) och om man öppnar upp skulle mycket av den charmen gått förlorad.

Med det sagt hade jag gjort om köket i modern stil!

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.