Kanske lite eltape över, "inte runt", änden på dragtråd "så den blir glatt och inte så skarp" och smörj det med en hel del handdiskmedel.

Snowblade skrev:
... och smörj det med en hel del handdiskmedel.
Potatismjöl är trevligare att städa bort och luktar inte i efteråt.

Johan Gunverth skrev:
Potatismjöl är trevligare att städa bort och luktar inte i efteråt.
kör själv me siliconspray funkar kanon

Återigen tack för tipsen - har inte hunnit göra nåt åt det hela i helgen, men ikväll ska jag ta och testa några av era tips!

Återkommer med status i morrn. :)

kör själv me siliconspray funkar kanon
Nu blev jag lite nyfiken. Är silikonspray rekomenderad för ändamålet av tillverkaren?

Anledningen till min fråga är att i industriella sammanhang så är silikonolja och de flesta andra silkonhaltiga produkter bannlysta i samband med elektronikproduktion. Undantaget är silkonpasta som används som värmeledare till kylflänsar. Problemet med silikon och el är att smörjande silikonprodukter typ silikonolja också är mycket goda elektriska isolatorer och dom kryper. En klassiker är silikomfett som användes för att smörja axlarna i potentiometrar på 70 talet. Det tog ungefär 3-5 år för fettet att nå ut till kolbanan och potentiometern var plötsligt en perfekt isolator. Till och med handkräm och vissa schampoo som innehåller silikon vill man helst förbjuda personalen att använda, för risken att någon som just smort in händerna skall råka ta i en kontaktyta.

Det påstås även att vid en liten begränsad brand i en fabrik för ett antal år sedan så förångades silikonolja i en maskin som sedan kondeserade på alla ytor inne i fabriket och då framförallt på "kalla" metallytor i kontakter etc. I princip allt elektriskt fick bytas ut. Själv misstänker jag att det är en skröna för jag tvivlar på att silikon i oljan kan förångas även om oljan förångas.

Men min poäng är att det verkar vanskligt att hålla på med silkonspray i närheten av elktriska kontakter.

Stämmer. Många kameror blev förstörda under det tidiga 80-talets hysteri med att silkonoljeimpregnera kameraväskor. Oljan kröp från väskan in i kameran och la sig på kontaktdonen.

du ska inte doppa elprylarna i silicon bara en liten dust me sprayburken i röret :P

Dessutom är det bara bra med isolering i rören så läne du inte får det på kontaktstiften

Hej igen,

Försökte med tejp på änden av dragfjädern och en massa diskmedel - men det tar fortfarande stopp på samma ställe.

Ska pröva med damsugaren och lite fiskelina ikväll igen - annars får jag väl pröva att "fiska" efter fjädern med en ståltråd eller nåt.

JAAAAA!

Är SÅÅ glad - nu äntligen fick jag igenom min dragfjäder!!! ;D

Tack för tipset med fiskelina+bomullstuss+dammsugare - det fungerade alldeles utmärkt!!

Ja, tack för alla andra tips oxå - det är bra med sånna här forum!

jag tycker det funkar bra med tvära böjar o flexslang iaf

Förr fanns ett särdkilt verktyg som man använde för att pumpa in ett speciellt dragband i slangen.
Dragbandet bestod av en serie plastkulor uppträdda på en stålvire.
PAX hette systemet, och var speciellt gjort just för flex-slang.
Det funkade väldigt bra.

Nu kan jag inte hitta det längre!
Någon som vet om det fortfarande finns att köpa ???

Vet att tråden är gammal, men infon stämmer än.

Måste tacka för rådet om potatismjöl. Dragfjärdern med kabel fastnade ungefär halvvägs, dragit och slitit i snart två timmar, den satt fast på mitten och jag kunde inte dra åt något håll.

Dammsugare från ena hållet, lite tejp, fungerade inte utan, potatismjöl i andra ändan. Två teskedar för säkerhetsskull, testdrog i fjädern och den släppte direkt. Tack!

Med potatismjöl kan du vara säker på att ledningarna sitter fast när luftens fukt omvandlat mjölet till klister.
Talk ska det vara.

Hmm. Fast nu fick jag igenom dom ;) nästa gång är det någon annan problem hoppas jag. Ok. Potatis fungerar, men leta talk. Ok.

Om man inte har ungar, eller talk. Råd på saker man kan ha hemma när det krisar som fungerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.