50 021 läst ·
79 svar
50k läst
79 svar
Tips på hur man får i dragtråd i flexslang?
Om man använder dammsugare + murarsnöre + litenliten papperstuss så är det bra om man backar snöret några cm med jämna mellanrum för att känna att det finns ett litet motstånd, d.v.s. att snöret är sträckt och att papperstussen fortfarande "drar" snöret. Annars finns risk att tussen fastnar och snöret sugs förbi, sedan fortsätter man och matar in snöre och det resulterar slutligen i en jättehärva som sitter fast i röret och som inte går att dra ut åt något håll.
Man formar även tummen och pekfingret som en "ring" som man tätar mellan snöret och rörets väggar med för att öka vakumet i röret. Med den "ringen" kan man öka och minska dammsugarens sugförmåga. Om tussen fastnar så backar man någon cm, tätar till med fingrarna för att bygga upp extra mycket vakum och sedan släpper man försiktigt efter snöret.
Man formar även tummen och pekfingret som en "ring" som man tätar mellan snöret och rörets väggar med för att öka vakumet i röret. Med den "ringen" kan man öka och minska dammsugarens sugförmåga. Om tussen fastnar så backar man någon cm, tätar till med fingrarna för att bygga upp extra mycket vakum och sedan släpper man försiktigt efter snöret.
Redigerat:
Jag har för mig att det står någonstans i starkströmsföreskrifterna att kabelsmörjmedel ej får innehålla silikonolja.hempularen skrev:Nu blev jag lite nyfiken. Är silikonspray rekomenderad för ändamålet av tillverkaren?
Anledningen till min fråga är att i industriella sammanhang så är silikonolja och de flesta andra silkonhaltiga produkter bannlysta i samband med elektronikproduktion. Undantaget är silkonpasta som används som värmeledare till kylflänsar. Problemet med silikon och el är att smörjande silikonprodukter typ silikonolja också är mycket goda elektriska isolatorer och dom kryper. En klassiker är silikomfett som användes för att smörja axlarna i potentiometrar på 70 talet. Det tog ungefär 3-5 år för fettet att nå ut till kolbanan och potentiometern var plötsligt en perfekt isolator. Till och med handkräm och vissa schampoo som innehåller silikon vill man helst förbjuda personalen att använda, för risken att någon som just smort in händerna skall råka ta i en kontaktyta.
Det påstås även att vid en liten begränsad brand i en fabrik för ett antal år sedan så förångades silikonolja i en maskin som sedan kondeserade på alla ytor inne i fabriket och då framförallt på "kalla" metallytor i kontakter etc. I princip allt elektriskt fick bytas ut. Själv misstänker jag att det är en skröna för jag tvivlar på att silikon i oljan kan förångas även om oljan förångas.
Men min poäng är att det verkar vanskligt att hålla på med silkonspray i närheten av elktriska kontakter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
522.8.1
Användning av smörjmedel som innehåller silikonolja för idragning av kablar och ledare i elinstallations*rör, kabelkanaler och hyllor eller stegar är inte tillåtet.
Användning av smörjmedel som innehåller silikonolja för idragning av kablar och ledare i elinstallations*rör, kabelkanaler och hyllor eller stegar är inte tillåtet.
Det stämmer, men om man använder silikon spray med måtta (dvs sprutar kanske en sekund in i röret) innan man drar in tråd så är jag helt övertygad om att det inte innebär några som helst problem. Det är en metod som har använts i minst 30 år i våra trakter och jag har aldrig upplevt eller hört talas om att det skulle vållat några problem. Dom "volymer" som behövs för att smörja trådarna är ytterst liten.
Finns inte att köpa längre...
Låt den som matar in kabeln ta ett hushållspapper, lägg en rejäl klutt glidex där och låt kablarna gå igenom kladdet innan de går in i röret så att hela kabeln smörjs. All indragen kabel ger ju upphov till friktionsmotstånd så det är bra att minska det hela vägen.
Så elektrikerna i "era trakter" bryter avsiktligt emot elinstallationsreglerna ...?elmont skrev:Det stämmer, men om man använder silikon spray med måtta (dvs sprutar kanske en sekund in i röret) innan man drar in tråd så är jag helt övertygad om att det inte innebär några som helst problem. Det är en metod som har använts i minst 30 år i våra trakter och jag har aldrig upplevt eller hört talas om att det skulle vållat några problem. Dom "volymer" som behövs för att smörja trådarna är ytterst liten.
Men motiveringen att "så har vi gjort i 30 år!" ...
Jaja, ... utreder ni ev konsekvenser och skriver avvikelsepapper varje gång också?
Jag vill minnas att du ofta framhållit vad besvärligt mycket man ska dokumentera om man gör avsteg från SS 436 40 00.
Fast jag kan å andra sidan inte annat än hålla med om att 30 års erfarenhet av en sak inte är helt betydelselöst. Är SS 436 40 00 felskriven på denna punkt?
Redigerat:
Mikael_L har dom hållit på i minst 30 år så började dom lååångt innan det blev förbjudet, och troligtvis har metoden använnts i hela landet i många år. Och jag tror att dom flesta yrkesmän har använnt silikonspray. Jag har ALDRIG hört att det skulle vållat några problem så det kan mycket troligt vara lite skillnad på teori och praktik, det är ju så ibland.