50 021 läst ·
79 svar
50k läst
79 svar
Tips på hur man får i dragtråd i flexslang?
Eftersom jag troligen är en av dom raljerande vill jag bara visa vilket silikon jag oftast använt. Texten under är kopierad från Elektroskandias katalog med e nr E1693345.
Leverantörens typbeteckning: 236341
Kem-tekniska artiklar, smörjmedel, rengöring, lim, latexfog, silikon
Smörjmedel CRC
Industri Silicone
Industri Silicone en slitstark silikonfilm, speciellt lämpad för användning vid höga temperaturer och höga tryck. Gör fetter och oljor överflödiga. Har lång livslängd och är effektiv på alla ytor: metall, plast, gummi, trä etc. Användningsområden: Flygplansvård, maskiner, bilreparationer, metall- och plastgjutning, tryckerier, kabeldragning etc. [h=1][/h]
Smörjmedel CRC
Industri Silicone
Industri Silicone en slitstark silikonfilm, speciellt lämpad för användning vid höga temperaturer och höga tryck. Gör fetter och oljor överflödiga. Har lång livslängd och är effektiv på alla ytor: metall, plast, gummi, trä etc. Användningsområden: Flygplansvård, maskiner, bilreparationer, metall- och plastgjutning, tryckerier, kabeldragning etc. [h=1][/h]
Tack för det elmont!elmont skrev:Eftersom jag troligen är en av dom raljerande vill jag bara visa vilket silikon jag oftast använt. Texten under är kopierad från Elektroskandias katalog med e nr E1693345.
Smörjmedel CRC
Industri Silicone
Industri Silicone en slitstark silikonfilm, speciellt lämpad för användning vid höga temperaturer och höga tryck. Gör fetter och oljor överflödiga. Har lång livslängd och är effektiv på alla ytor: metall, plast, gummi, trä etc. Användningsområden: Flygplansvård, maskiner, bilreparationer, metall- och plastgjutning, tryckerier, kabeldragning etc.
Kanske några fler som har exempel på vad som används?
Sprayen du länkar till skulle nästan gå under kontaktspray, verkar harmlös i detta sammanhang om man ser till skyddsbladet för den.
Jag gillar när det testas, istället för bara tycks och tros ...elmont skrev:Jag har nu plockat in en kronbrytare och mätt övergångsmotståndet i kontakterna, det blev på mitt något oexakta instrument 0,9 ohm. Därefter har jag "dränkt" brytaren med silikonspray och åter mätt jag får exakt samma värde. Jag kommer att dagligen (om jag inte glömmer bort) mäta och redovisa mätvärdet. På ett högst vetenskapligt sätt![]()
Du har alltså sprayat brytarens kontakt, du testar inte kabelanslutningen utan kontaktytorna?
Jag har inget emot förfarandet, ville bara kolla om det var så du tänkt.
Egentligen borde du testat på två st då, en där du bara slår till brytaren och sen låter den vara på och den andra slår du på/av några ggr före mätningen.
Om du inte märker någon fortgående förändring efter en veckas dagliga mätningar kan du säkert gå på veckovis eller månadsvis mätning sen.
Själv skulle jag ställt upp det som dagliga mätningar, om förändringen varje dag är ingen eller liten och någorlunda linjär skulle jag gå över till veckomätning efter en vecka och sen månadsmätning efter 4 veckor.
(Märks det att jag jobbat som provningsingenjör?
"...mitt något oexakta instrument..."
Ja det får vi väl hoppas.
För om det är 0.9 ohm så innebär det 90W effektutveckling på brytarkontakterna vid 10A
- POFF!! -
Men detta belyser också problemet med testuppställningen, man behöver egentligen mäta noggrannare än 0,1 ohm för att det ska vara helt användbar information. Och då erhållen man nya problem med t.ex resistansen i mätsladdar och övergångsresistans i mätsladdarnas ändar.
4-ledarmätning är delvis en lösning, med därför avsett instrument.
Men i vilket fall, detekterar du ett problem så finns det ett problem. Detekterar du inte något problem svävar vi lite i osäkerhet, det kan även bero på instrumenteringen.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag förstår att produkter som innehåller silicon inte är tillåtna i elsammanhang.
Jobbar med service och reparationer på elektronik och mekatronik. Vi hade en kund som hade stora problem med en produkt som innehöll bla mikrobrytare. De analyserade problemet på något labb i Tyskland och det visade sig att problemen berodde på att det fanns siliconoxid på kontakterna i mikrobrytaren. De använde då ett fett i denna produkt som innehöll silicon. Vid byte av fett till ett utan silicon upphörde i stort sett problemen.
Vanliga väggströmbrytare fungerar säkert med lite silicon på kontakterna men vad ämnet har för långtidsverkan på andra elprodukter är svårt att säga. Kanske får man diverse strul med elutrustning utan att man härleder detta till silicon.
Jobbar med service och reparationer på elektronik och mekatronik. Vi hade en kund som hade stora problem med en produkt som innehöll bla mikrobrytare. De analyserade problemet på något labb i Tyskland och det visade sig att problemen berodde på att det fanns siliconoxid på kontakterna i mikrobrytaren. De använde då ett fett i denna produkt som innehöll silicon. Vid byte av fett till ett utan silicon upphörde i stort sett problemen.
Vanliga väggströmbrytare fungerar säkert med lite silicon på kontakterna men vad ämnet har för långtidsverkan på andra elprodukter är svårt att säga. Kanske får man diverse strul med elutrustning utan att man härleder detta till silicon.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 369 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 369 inlägg
Problemet med silikonolja i närheten av elektrisk utrustning kan inte underskattas. Grundproblemet:
- silikonoljan kryper. En fördel vid smörjning eftersom oljeskiktet hela tiden återställs. Nackdel i och med att silikonoljan kryper vidare till utrymmen där man inte vill ha det. Elektrisk utrustning är ett exempel.
- silikonolja som sitter i ett gnistgap bildar kiseldioxid, även kallat kvarts, som är en utmärkt isolator. Gnistgap finns i brytare, kontaktorer och vissa motorer.
http://www.kbs.se/pdf/bil_p00.pdf
- silikonoljan kryper. En fördel vid smörjning eftersom oljeskiktet hela tiden återställs. Nackdel i och med att silikonoljan kryper vidare till utrymmen där man inte vill ha det. Elektrisk utrustning är ett exempel.
- silikonolja som sitter i ett gnistgap bildar kiseldioxid, även kallat kvarts, som är en utmärkt isolator. Gnistgap finns i brytare, kontaktorer och vissa motorer.
http://www.kbs.se/pdf/bil_p00.pdf
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 380 inlägg
När jag jobbade som industrielektriker på bilfabrik på åttiotalet (numera nedlagd, så ni kan gissa vilkenBo.Siltberg skrev:
Så jag har ingen egen erfarenhet av att använda silikonspray ihop med el. Eftersom det överhuvudtaget inte fick finnas i fabriken så gick det inte att skaffa sig någon sådan erfarenhet oavsett om man jobbade med el eller något annat.
Redigerat:
Denna är bra. Ta lite på änden av dragfjädern. När du fått igenom dragfjädern, i med trådarna. Lägg dragfjädern med trådarna i handen. Kupa handen och lägg en jävla massa glid i handen. Sen få du "smeka" trådarna fint medans dom dras fram. ;-)
http://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/26244/kabelsmorjmedel
http://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/26244/kabelsmorjmedel
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Vad jag har läst i olika bilsammanhang så är det totalförbjudet att laga rosthål i en bil med silikon. Men det har att göra med att silikon innehåller ättika och ättika är aggressivt mot bilplåt.lars_stefan_axelsson skrev:När jag jobbade som industrielektriker på bilfabrik på åttiotalet (numera nedlagd, så ni kan gissa vilken) så var silikon just totalförbjudet. De som stog i måleriet fick till exempel inte använda sin egen handkräm osv. eftersom man var rädd för just silikon. Företaget stog för det. Man berättade att man några år innan hade haft bilar som kommit ut ur torkugnen med stora handavtryck på under vissa skift, och det tog ett tag innan man hittade den "skyldige" som använde handkräm med silikon. (Men jag såg som sagt inte det här själv, så ta det för vad det är).
Så jag har ingen egen erfarenhet av att använda silikonspray ihop med el. Eftersom det överhuvudtaget inte fick finnas i fabriken så gick det inte att skaffa sig någon sådan erfarenhet oavsett om man jobbade med el eller något annat.![]()
Men frågan är ifall detta även gäller i vanliga el sammanhang. Det mesta är ju olika plaster, men det finns ju också metaller inuti brytare o.s.v. som kanske inte mår helt bra av ättika, men det är väl andra metaller än de som finns i bilar så det kanske inte gör så mycket...