Man går inte omkring med 1000 lumen. Arbetsläget har 60 lumen vilket räcker till allt man gör och bländar inte. De högre lägena används när man av olika anledningar behöver se längre bort.

Men visst vore en automatisk avbländning fint.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns det starka pannlampor som själva sänker ljusstyrkan när man kommer närmare föremål?

För det kan vara ett problem med de som lyser riktigt starkt, att man bländar sig själv när man kommer nära något, t.ex. ska öppna en dörr och gå in.
Det finns, Petzl har flera, både frilufts och "Pro"
Jag har både den äldre Nao och den nyare Nao RL
Riktigt trevliga när man jobbar där ljuset varierar från ett mattsvart rum till att sticka in huvudet i ett vitt skåp.

Den nya är lite lättare och smidigare men jag tycker den äldre ger ett behagligare ljus. Nya laddas med USB C som också fungerar som powerbank och äldre har USB-A kontakt med en fördel, det sitter ett 18650-batteri med jst-kontakt i höljet som väl borde vara lite lättare att själv byta när det är slut.
Fungerar ju bra när man är själv men fungerar sämre vid trafik då den bländar ner av andra lampor. Å andra sidan är väl pannlampor generellt ett otyg ute i trafik och fungerar även dåligt när man jobbar med andra då man ständigt bländar varandra.

• Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man går inte omkring med 1000 lumen. Arbetsläget har 60 lumen vilket räcker till allt man gör och bländar inte. De högre lägena används när man av olika anledningar behöver se längre bort.

vid arbete utomhus eller på golvet sitter dock gärna 1000 lumen fint, som t ex på bilderna nedan. motsvarar give or take ett 75 watts glödljus. ingen extrem ljusstyrka om man skall lysa upp t ex delar av ett rum. vid arbete på armlängds avstånd väljer jag gärna 200-400.

det finns som jag ser det tre problem att fundera kring när man vill ha mer kräm från lampan.

1000 riktiga lumen drar ur ett 18650-batteri på en dryg timme. kan vara begränsande. och sedan värmen får ett flertal lampor att reglera ned ljusstyrkan, vid inomhusbruk gärna redan efter några minuter. många har det programmerat med timer, närmast med syfte att ge en 'bra' batteritid. en 1000-lumen-lampa som går två timmar är alltså i praktiken på 500 lumen. och slutligen färginfo är en väl så viktig faktor som ljusstyrka. särskilt märks det av vid högre ljusstyrkor.

så för varaktig kvalitet är det inte bara att ge sig ut för att köpa närmsta kallvita kinalampa. även om de flesta ändå kommer därifrån.
.
Mopp på ett trägolv i hörnet av ett rum med väggar av ljus träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusstark golvlampa belyser hörnet av ett rum med trägolv och panelvägg, där en mopp syns på golvet.
Skapa konto

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det finns lite olika modeller av laddbara nödljus-lampor som man sen kan använda som bärbar lampa.

[bild]
Från Clas Ohlson

[bild]

Från Bohlin-nilsson
Har den där från Classe. Tycker den är bra iom att den går igång så strömmen försvinner och ljusöglan är helt jämn

• Gilla
DE73
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Och lägg sedan till att vissa tillverkare varit "optimistiska" i sin angivna styrka. Testfakta gjorde ett labbtest av pannlampor för några år sen [länk]
ett intressant test. t ex testvinnaren från silva är ju inget annat än ett verkligt dåligt skämt.

i tabellen framgår också hur man baklänges utifrån batteritiden med ett 18650 kan räkna ut hur mycket lumen man i praktiken får ut. 2h brukar motsvara kring 500 lumen.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Jag kan acceptera viss minskning, ögat anpassar ju sig efter lite tid, men de som är en tredjedel efter en stund är gräns till bedrägeri. Kikar på tvåan Lumonite men inte kommit till köp ännu, de har dessutom fästen för olika hjälmar och cykel som tillbehör.

• Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
vid arbete utomhus eller på golvet sitter dock gärna 1000 lumen fint, som t ex på bilderna nedan.
Jaha, men om du jämför med 60 lumen då? Blir inte det tillräckligt? Det ger ca 100 lux på golvet från en ficklampa i kepsen, ca hälften från en bredstrålande pannlampa. 1000-2000 lux är lite väl häftigt för att dammsuga. Men Olight Baton 4 ger 500 lx i 1.5 timme.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Värt att tänka på är att tex 1000 lumen inte upplevs som dubbelt så starkt som 500 lumen men batteritiden är hälften så lång.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns det starka pannlampor som själva sänker ljusstyrkan när man kommer närmare föremål?

För det kan vara ett problem med de som lyser riktigt starkt, att man bländar sig själv när man kommer nära något, t.ex. ska öppna en dörr och gå in.
Det finns på några som är till för nattorientering. Jag har 3800 lumen och blir bländad när jag tittar på kartan då min inte har den finessen. Stort batteri/kort drifttid är nackdelen med dessa starka lampor.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Cheesen
DE73 DE73 skrev:
Vad har ni för ficklampa hemma? Bra att ha vid strömavbrott och utomhus nu när det börjar bli mörkt.
Oj, årets trådlyft,,,,
Kan rekommendera denna:
LED-arbetslampa med magnetisk bas, krok, 300 lumen, USB-laddning, IP43, svart-grön, från EMOS, pris 212 kr, visas på Amazon-produktlista.
Skapa konto

https://amzn.to/47CvPsb

Har tjänat familjen oerhört väl. Bra ljus och användes som primärbelysning i köket under vinterns stora strömavbrott.
Har några arbetslampor till men dom kostar desto mer och jag kan som inte rekommendera dessa om du inte ska använda dom i dagligt bruk.
Är i stugan just nu och roade mig med att bara ta en bild på lampor som är framme..
Fyra ficklampor ligger på ett träbord: en pannlampa, en portabel ficklampa, en traditionell ficklampa och en mindre blå lampa.
Skapa konto

Marelden brukar dock inte vara här, den har bara råkats följa med, brukar ligga i mina arbetsbyxor.

Min rekommendation om någon funderar på en lampa idag är att försöka hitta en med utbytbart litiumbatteri. Har räddat många lampor där batteriet tagit slut. Ett 18650 kan man inte räkna med att det håller mer än ett par år tydligen. Glöm lampor med alkaliska batterier, dom lyser knappt nått jämfört med en modern lampa med litiumbatteri, alkaliska batterier avger för lite ström. Har mest Ledlenser och Petzel när det gäller lampor som behöver lysa tillförlitligt... När man arbetat i mörker utomhus några vintrar så börjar man ha koll på vad som inte fungerar...

kan även rekommendera dessa:
Vit Electraline 58303 automatisk nödljuslampa, LED, energiesnål klass A, visas på en produktlista med pris och kundbetyg.
Skapa konto

https://amzn.to/4nn60AV
köpte tydligen dessa samtidigt med lampan ovan... och dom har funkat flawless.. dom sitter ju i uttaget som en nödbelysning om strömmen går, lyser bra med tanke på storlek, har en i hallen, en i varje sovrum och en i köket.. Med familjemedlemmar som tycker att det är superotäckt när strömmen går så var det här en lyckad investering vid första strömavbrottet. Ska bara komma ihåg att sätta dit dom nu när jag kommer hem då jag ej haft dom i väggen under dom ljusa månaderna.

Kom i håg... Om du har något verktyg i 12 eller 18V version så är det värt att kolla på lampor som klarar dessa batterier.. Mina boschlampor är helt suveräna, använder skruvdragarens batteri och det brukar man ju ha ström i.

Redigerat:
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Det finns bara två ficklampor som jag varmt kan rekommendera, och som täcker allt man behöver ha om man inte är ute efter extrema prestanda på 1 kg.

Olight Baton 4 eller den lite större Olight Baton Turbo.

[bild]
[bild]

Den lilla fungerar utmärkt på kepsen och ger 8 timmars "arbetsljus" och 1.5 timmes riktigt bra ljus. Turbofunktionen ger temporärt imponerande ljus. Med måtten 63 x 21 mm och vikten 50 g kan den hänga med överallt, en i varje jackficka.

Behöver man bättre längd erbjuder den större Baton Turbo extrema prestanda för sin storlek på 82 x 24 mm och vikt 91 g. Uppgiven räckvidd är 510 m och jag kan gå i ed för att minst halva denna längd är användbar.

Båda laddas enkelt via en magnetkontakt på baksidan.

PS. Baton 4 brukar alltid dyka upp på rea framåt jul, 500 :-
Jag har lite svårt för det kalla ljus som dessa lampor har. Jag tycker det är mycket trevligare med varmt eller neutralt ljus. Men det är väll på att man är så gammal att man är van vid gamla lampor med glödtråd. Även högt CRI så att färger återges korrekt gillar jag. Kan inte hitta något om CRI i specifikation för dessa? Men det beror så klart på vad man ska använda lampan till.

• Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Jag kan acceptera viss minskning, ögat anpassar ju sig efter lite tid, men de som är en tredjedel efter en stund är gräns till bedrägeri. Kikar på tvåan Lumonite men inte kommit till köp ännu, de har dessutom fästen för olika hjälmar och cykel som tillbehör.
bedrägliga data inom lampbranchen är tyvärr legio! men som sagt; baklänges räkning från batteritiden kan ge en fingervisning

det är rea på lumonite denna vecka:) en vettig liten lampa. jämnt ljusflöde utan hot spot eller artefakter. tyvärr skarpt avgränsad, så det blir som att titta genom en tunnel, men det kan ju twekas med mönstrad badrumsplast. en lite allvarligare sak är färgegenskaperna. deras kraftigare modell navigator saknar i princip egenskapen att se röd färg. inte lagt märke till om det gäller denna mindre lampa, men köp den inte gärna utan möjlighet till retur.

• Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…

Lampor med läge för riktigt låg lumen är väldigt bra i vissa situationer. På natten i helt mörkt hus räcker det med 1 lumen för att orientera sig och hitta saker.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.