9 740 läst ·
106 svar
10k läst
106 svar
Tips på bra ficklampa
Som ficklampa har jag ett par stycken från jula, tycker de är stryktåliga och "håller" batterierna bra
http://www.jula.se/ficklampa-14-led-lampor-134135
http://www.jula.se/ficklampa-14-led-lampor-134135
Surefire gör små, lätta och väldigt bra lampor, maglite är mest stora och klumpiga...håller dock ganska bra.
Det finns en del trevliga ficklampor på www.dealextreme.com
Frakten kostar inget.
Frakten kostar inget.
Kjell och Co har ett par hyfsade små billig lampor. Köpte två, en stor och en liten. Den lilla går på ett AA-batteri och har bra drag med fin kägla. Den större har tre AAA-batt och lite bredare kägla. Tror den lilla är på 1W och den större på 3W. Bra kräm! De har lite olika så man får kolla in i dem och kolla in LED:n; ju större desto bättre. De som ser snarlika ut som har en lite mindre LED är inte lika bra.
Kolla på dem som heter POWER LED. Inte de med flera små LED.
Kolla på dem som heter POWER LED. Inte de med flera små LED.
Jag har diverse både tält, pann och fick-lampor men skaffade en Bosch 12V bygglampa (GLI 12V-330) efter ett lite längre strömavbrott för några år sen, passar bra i köket med 12V skruvdragare och dammsugare, lätt att snabbt nå om något händer och samma batterier som övrigt i närheten.DE73 skrev:
Använts mer än förväntat. Finns många sätt att sätta och ställa den och ger ganska bra ljus. Gillar visserligen att arbeta med pannlampa men har sina fördelar med en bygglampa också, speciellt om man är flera som gör något. Mycket lägre tröskel att plocka fram en liten batterilampa jämfört med att plocka fram en större sladdlampa med stativ förlängningskablar etc.
Jag har fem såna härDE73 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men när jag köpte dom kostade dom typ en femtilapp, inte 200 spänn.
Sen har jag diverse, pannlampor från Temu för 20 spänn, små LED handhållna för en tia..m.m.m.
Dessutom har jag en uppsjö rörelsekänsliga LED-lister som laddas med USB spinklat över huset.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det finns bara två ficklampor som jag varmt kan rekommendera, och som täcker allt man behöver ha om man inte är ute efter extrema prestanda på 1 kg.
Olight Baton 4 eller den lite större Olight Baton Turbo.
Den lilla fungerar utmärkt på kepsen och ger 8 timmars "arbetsljus" och 1.5 timmes riktigt bra ljus. Turbofunktionen ger temporärt imponerande ljus. Med måtten 63 x 21 mm och vikten 50 g kan den hänga med överallt, en i varje jackficka.
Behöver man bättre längd erbjuder den större Baton Turbo extrema prestanda för sin storlek på 82 x 24 mm och vikt 91 g. Uppgiven räckvidd är 510 m och jag kan gå i ed för att minst halva denna längd är användbar.
Båda laddas enkelt via en magnetkontakt på baksidan.
PS. Baton 4 brukar alltid dyka upp på rea framåt jul, 500 :-
Olight Baton 4 eller den lite större Olight Baton Turbo.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den lilla fungerar utmärkt på kepsen och ger 8 timmars "arbetsljus" och 1.5 timmes riktigt bra ljus. Turbofunktionen ger temporärt imponerande ljus. Med måtten 63 x 21 mm och vikten 50 g kan den hänga med överallt, en i varje jackficka.
Behöver man bättre längd erbjuder den större Baton Turbo extrema prestanda för sin storlek på 82 x 24 mm och vikt 91 g. Uppgiven räckvidd är 510 m och jag kan gå i ed för att minst halva denna längd är användbar.
Båda laddas enkelt via en magnetkontakt på baksidan.
PS. Baton 4 brukar alltid dyka upp på rea framåt jul, 500 :-
Har själv en Suprabeam som varit till stor nytta, magnetfäste i botten och hållare som gör att den kan användas som pannlampa. Laddas via micro-usb som är en äldre standard men annars en bra och mycket ljusstark lampa. Såg att den kanske är utanför budget men finns ibland till kampanjpris.
Det skulle vara coolt att ha en ficklampa som gav en rekyl när man slog på den !! 
Själv letar jag väl typ inte efter någon ficklampa, då jag tycker att mobilen har tagit över rollen som tillfällig nödficklampa vid plötsligt behov.
Jag går med pannlampa nästan varje dag på jobbet när jag är ute och skruvar, jag har fyra st sådana här laddbara:
Jag vet inte om den längre går att köpa, men den första köpte jag för en massa år sedan, snart 10 år sedan, väldigt nöjd, den funkar fortfarande hur fint som helst.
Men när jag haft den i 2-3 år så slutade den att ladda, men jag var ändå så nöjd så jag kollade ifall jag hittade samma igen, jodå sedär, och t.o.m lite billigare, så jag tror jag köpte en då för knappt 400 spänn.
Och jag hade inte typ mer än fått hem den så började den gamla att ladda som den skulle igen, jag tror att det hade kommit något skräp i ladduttaget, som nu ramlat bort.
Nåja, bara bra med två, fullt 8 timmar klarar de inte, de har 3 ljusstyrkor, och en spridningslins man kan skjuta framför om man vill ha bredare ljusbild, eller längre räckvidd. Med högsta ljusstyrkan är det kanske typ 2 timmar, med lägsta nästan 8.
Sen några år ytterligare senare, så råkade jag på en site som sålde dessa för typ 200 spänn styck, nu köpte jag 2 st, jag tänkte att jag kan lika gärna skänka bort en annars, men det har inte skett än, en är fortfarande kvar i förpackning.
Brukar alltid ha med mig en (ibland 2) på resor, på fjällresa är det perfekt.
Alltid med när jag är ute och skruvar eller kollar/besiktigar osv.
Men pannbandet blir slappt och uttänjt efter några år, det är det enda som inte klarat av alla dessa år i användning, jag har knutit en knut på bandet för att korta av det så det funkar.
Själv letar jag väl typ inte efter någon ficklampa, då jag tycker att mobilen har tagit över rollen som tillfällig nödficklampa vid plötsligt behov.
Jag går med pannlampa nästan varje dag på jobbet när jag är ute och skruvar, jag har fyra st sådana här laddbara:
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte om den längre går att köpa, men den första köpte jag för en massa år sedan, snart 10 år sedan, väldigt nöjd, den funkar fortfarande hur fint som helst.
Men när jag haft den i 2-3 år så slutade den att ladda, men jag var ändå så nöjd så jag kollade ifall jag hittade samma igen, jodå sedär, och t.o.m lite billigare, så jag tror jag köpte en då för knappt 400 spänn.
Och jag hade inte typ mer än fått hem den så började den gamla att ladda som den skulle igen, jag tror att det hade kommit något skräp i ladduttaget, som nu ramlat bort.
Nåja, bara bra med två, fullt 8 timmar klarar de inte, de har 3 ljusstyrkor, och en spridningslins man kan skjuta framför om man vill ha bredare ljusbild, eller längre räckvidd. Med högsta ljusstyrkan är det kanske typ 2 timmar, med lägsta nästan 8.
Sen några år ytterligare senare, så råkade jag på en site som sålde dessa för typ 200 spänn styck, nu köpte jag 2 st, jag tänkte att jag kan lika gärna skänka bort en annars, men det har inte skett än, en är fortfarande kvar i förpackning.
Brukar alltid ha med mig en (ibland 2) på resor, på fjällresa är det perfekt.
Alltid med när jag är ute och skruvar eller kollar/besiktigar osv.
Men pannbandet blir slappt och uttänjt efter några år, det är det enda som inte klarat av alla dessa år i användning, jag har knutit en knut på bandet för att korta av det så det funkar.
Redigerat:
Sen har jag förstås någon lite mer vanlig ficklampa trots allt, en som liknar en penna, LED och laddbar.
Jag har nyligen hivat samtliga gamla LED ficklampor som man matar med vanliga batterier, och för typ 5-8 år sedan mötte alla ficklampor med glödlampa som ljuskälla som låg och skräpade samma öde.
Det har funnits lite ficklampor här för ungarnas skull här, som de haft som leksaker, typ.
Sen har jag en arbetslampa som passar i batterisystemet jag kör med, så jag har några skruvdragare, borrhammare, minidammsugare och en arbetslampa för samma batterisystem.
Vidare har jag ett par extra arbetsbelysningar som kräver 230V, är betydligt större och otympligare, men lyser upp ett helt rum på ett halt annat sätt.
Jag har nyligen hivat samtliga gamla LED ficklampor som man matar med vanliga batterier, och för typ 5-8 år sedan mötte alla ficklampor med glödlampa som ljuskälla som låg och skräpade samma öde.
Det har funnits lite ficklampor här för ungarnas skull här, som de haft som leksaker, typ.
Sen har jag en arbetslampa som passar i batterisystemet jag kör med, så jag har några skruvdragare, borrhammare, minidammsugare och en arbetslampa för samma batterisystem.
Logga in
Skapa konto
Vidare har jag ett par extra arbetsbelysningar som kräver 230V, är betydligt större och otympligare, men lyser upp ett helt rum på ett halt annat sätt.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysningar"
Arbetsbelysning The Portable Rapid
Uppladdningsbar och portabel
331 kr inkl moms
Läs mer