10 187 läst ·
107 svar
10k läst
107 svar
Tips på bra ficklampa
Jag har ingen ficklampa som lyser en halvmil som den som Bo S tipsar om.
(nåja, halvkm var det väl).
Jag har liksom inte det behovet, jag bor inte ute i urskogen.
Men inga av mina tips är något värt om man har det behovet, utan här är det kanske 10 meter räckvidd på hyggligt ljus, och kanske att jag skymtar lite saker även 20-30 meter bort, med sen är det lika svart som utan ficklampa.
(nåja, halvkm var det väl).
Jag har liksom inte det behovet, jag bor inte ute i urskogen.
Men inga av mina tips är något värt om man har det behovet, utan här är det kanske 10 meter räckvidd på hyggligt ljus, och kanske att jag skymtar lite saker även 20-30 meter bort, med sen är det lika svart som utan ficklampa.
använder knappt ficklampa längre, ersatt utan saknad av pannlampor som lämnar händerna fria. favoriten är en revtronic bt40s som tyvärr inte tillhandahålls längre. den har trevlig färgtemperatur, bra ra-värde och orkar inomhus kontinuerligt kyla för åtminstone 10 watt/1000 riktiga ej kinesiska lumen. ett självklart tillbehör när man städar och dammsuger. 2 st 18650-celler lyser då två timmar, vill man ha längre lystid kan man köra med tyngre batteripackar.DE73 skrev:
vill man ha en mer stationär belysning rekommenderas någon som passar skruvdragarbatterierna du förmodligen redan äger. de braiga brukar vara på 500-700 lumen.
till undantaget gå runt och lysa med en ficklampa använder jag någon av mina cykellampor. en nu tillgänglig bra modell heter rockbros rhl3000. den orkar förstås inte i längden kyla för sina 35 watt/ 3000 lumen, men hälften går bra och är med det närmast ohotad i genren standalone-lampor. två inbyggda 21700-celler ger tre-fyra gånger mer batterikapacitet än gängse för typen av lampa.
här är en bt40s med spridingslins monterad. ger bra arbetsbelysning, man tänker i stort inte på att man har ljuset med sig. lägg märke til att gräset är grönt, inte brunt eller grått
ps. det jag står och fingrar på är en fladdermusdetektor. för den som ni trodde hade allt
.
ps. det jag står och fingrar på är en fladdermusdetektor. för den som ni trodde hade allt
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Portable Rapid
Uppladdningsbar och portabel
399 kr inkl moms
Läs mer
här ett par cykellampor, till vänster en legendarisk philips saferide 80. den är på 5 watt alltså mer än gängse dynamolamppr på cirka 3 watt. kretsarna och eller dioderna är inte de mest effektiva sett till dagens standard, ger kring 300 lumen. färgtemperaturen är lite för varm i min smak, vilket får gräset att se brunaktigt ut. men en mycket bra prestation för sin tid, bortåt femton år sedan.
till höger en contemporary rockbros rhl3000 på halvljus. inte sett den uppmätt på seriöst sätt, men förmodligen norr om 1000 lumen. finns ockå ett helljus att koppla in om man nu önskar, men räkma inte med att den orkar kyla dioderna för väsentligt mer ljus än som syns på bilden. lite kallare gråare än bt40s i förra posten, men fortfarande bra färginfo.
.
till höger en contemporary rockbros rhl3000 på halvljus. inte sett den uppmätt på seriöst sätt, men förmodligen norr om 1000 lumen. finns ockå ett helljus att koppla in om man nu önskar, men räkma inte med att den orkar kyla dioderna för väsentligt mer ljus än som syns på bilden. lite kallare gråare än bt40s i förra posten, men fortfarande bra färginfo.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder två från LEDlenser, båda inköpta på Classe, dock har de inte kvar modellerna. En stor laddbar P7 som även funkar på cykel och en liten P2 som passar i arbetsbyxorna. Gillar att båda har variabel bredd på ljusstrålen
Har en Imalent DT70 (flood) som går att köra på 8000 lm väldigt länge samt en Acebeam K75 (beam) 6300 lm och uppåt 1.5 Mcd. Väldigt nöjd med båda även om de båda är marginellt för stora. Både batteritid och ljusstyrka är helt ok samt priset är lite högre DT70 köpte jag begagnad ska tilläggas.DE73 skrev:
Dt70 är den som får se klart mest användning - 2.5 km räckvidd har man inte nytta av så ofta häromkring.
Har även Julas Meec 18V Led-arbetslampa vid behov. Helt ok den också.
Produkter som diskuteras: "arbetslampa"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Även om tråden är ganska gammal så vid strömavbrott vill jag ha en bärbar lampa som tänds när strömmen bryts. Sätt den i någon korridor utanför sovrum eller vid en trapp så om man vaknar så finns det ledlyse. Sätt också en bredvid eller på väg till elcentralen. Det går bra med nästan vad som helst men kolla kanske förbrukningen vid standby.
Sen kan man plocka fram sina fenix, eller vad man nu har i övrigt. Ett tips ör vulktejp eller hårsnoddar för bättre grepp och gärna något i glada färger. Svart metall är värdelöst både vad gäller grepp och att hitta.
Sen kan man plocka fram sina fenix, eller vad man nu har i övrigt. Ett tips ör vulktejp eller hårsnoddar för bättre grepp och gärna något i glada färger. Svart metall är värdelöst både vad gäller grepp och att hitta.
Ja det finns lite olika modeller av laddbara nödljus-lampor som man sen kan använda som bärbar lampa.
Från Clas Ohlson
Från Bohlin-nilsson
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Clas Ohlson
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Bohlin-nilsson
För ganska många år sedan var jag lite halvnära att köpa en sådan.
Jag tyckte det blev flera fiffiga funktioner i samma grej.
* Nödbelysning som tänds automatiskt.
* Man vet var man alltid har en färdigladdad ficklampa
Men det blev ju aldrig av, och idag tycker jag att det liksom inte är så intressant längre då ficklampan i mobilen ersätter detta, men på ett lite annorlunda sätt.
Men har man småbarn eller äldre, t.ex. så kan det väl vara en bra grej.
Jag tyckte det blev flera fiffiga funktioner i samma grej.
* Nödbelysning som tänds automatiskt.
* Man vet var man alltid har en färdigladdad ficklampa
Men det blev ju aldrig av, och idag tycker jag att det liksom inte är så intressant längre då ficklampan i mobilen ersätter detta, men på ett lite annorlunda sätt.
Men har man småbarn eller äldre, t.ex. så kan det väl vara en bra grej.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Satsa på en pannlampa istället så hamnar ljuset där man vill ha det med båda händer fria. För arbete på nära avstånd räcker en enklare.BillyBragg skrev:
Ja skulle vilja ha tips på en bra ficklampa? Som kanske inte är så jätte jätte dyr
De ja har är från jula och batteriet håller kanske i 5 min, seriöst alltså 5 min. De har man ju inte så stor nytta av.
Ja bor i skogen och där är de mörktså ja skulle behöva en som lyser upp rätt bra.. Utan att ta slut på 5 min
Gärna nån som håller för lite småstötar och smuts.
Nån som har ett bra tips?
BillyBragg har haft drygt 15 år på sig att hitta sin ficklampa, så eventuellt är han klar nu.imported_Benno skrev:
Men visst, har han lika svårt att bestämma sig som jag har så kanske ...
Jag såg nu att trådens ursprungsfråga gällde en ficklampa åt en som bor ute i skogen med beckmörkt runt om (får jag anta).
Då har man ju förstås lite andra önskemål än vad jag har.
Jag håller med dig Benno om att en pannlampa kan vara det vettigaste, det skulle åtminstone jag välja.
Dock skulle den 200 lumen-modellen jag har kanske vara lite för svag, för man skulle nog vilja få lite lätt upplyst åtminstone en 50-100 bort, tänker jag. Så bortåt 400-1000 lumen är säkert önskvärt.
Men det finns oerhört mycket bra att välja på.
Finns det starka pannlampor som själva sänker ljusstyrkan när man kommer närmare föremål?
För det kan vara ett problem med de som lyser riktigt starkt, att man bländar sig själv när man kommer nära något, t.ex. ska öppna en dörr och gå in.
För det kan vara ett problem med de som lyser riktigt starkt, att man bländar sig själv när man kommer nära något, t.ex. ska öppna en dörr och gå in.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det låter precis som Olight Baton 4
Den har 5 effektlägen (upp til 1300 lumen) och fungerar både som ficklampa och pannlampa (med keps), och är så liten att den alltid kan hänga med i fickan.
Den sensor som finns på starkare lampor är väl mest till för att sänka ljusstyrkan eller stänga av lampan om den läggs neråt mot ett underlag för att skydda mot överhettning eller brand. Annars vore det en bra funktion.Mikael_L skrev:
Men det verkar vara manuella effektlägen.Bo.Siltberg skrev:
Jag tänker mer att man går till garaget eller uthuset med händerna fulla med saker, och så blir man bländad för att 1000 lumen reflekteras mot den vita dörren.
Det skulle vara smutt ifall lampan själv sänkte ljusstyrkan när detta håller på att hända.
