Jag har väl 4-5 av Bosch 12v som jag fått med i boxar. De är inte superbra utöver att jag kan ställa dem på olika platser i huset ifall det skulle bli strömavbrott samt att jag har 15ish batterier som jag kan använda till dem om det skulle behövas. Nu står de med de minsta batterierna som man ändå inte vill ha i maskinerna.
Annars har jag en gammal pannlampa, Olight 15 nånting, från xxl som har ett batteri som laddas med usb micro, men kan även ta vanliga batterier. Liten och lätt med en valfri spridningslins. Samt en "handsfree" som låter mig släcka lampan med en viftning framför den. Ibland är det en jättebra funktion, ibland värdelös...

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Jag ser ingen skillnad på bilderna av äpplet :(
Ser ni nån siffra uppe till vänster? Jag ser bara 12 och 2 i de till höger.

Tre Ishihara-färgblindhetstestcirklar med siffrorna 74, 12 och 2. Varje siffra syns mot en bakgrund av färgade prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ingen skillnad på bilderna av äpplet :(
Ser ni nån siffra uppe till vänster? Jag ser bara 12 och 2 i de till höger.

[bild]
Jag ser siffrorna till vänster. Jag kan hålla med om att bilden på äpplen inte är så tydlig. Går jag ut med två lampor med högt/lågt CRI så är skillnaden större än vad äpple bilden visar.
Denna bild på jordgubbar illustrerar verkligheten bättre.
https://www.usa.lighting.philips.com/consumer/led-lights/quality-of-light-led-lighting

Redigerat:
Mikael_L
Ja det står 74 uppe till vänster.
Men ärligt talat var den inte lika lätt att se för mig som de andra två.
Om det betyder att jag har lite problem med färgseendet eller om detta gäller alla människor har jag ingen aning om.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det står 74 uppe till vänster.
Men ärligt talat var den inte lika lätt att se för mig som de andra två.
Jag tvekade mellan 74 och möjligen 84...

• Gilla
DE73
  • Laddar…
M magnusj skrev:
Skaffa en man vevar upp! Ett av dom bästa köp jag gjort. Aldrig några batterier som tar slut.
Fast är det inte ett batteri du laddar med veven?

Jag kan ana att det står 21 där...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag ser 74, men om jag kisar så står det snarare 91. Det är jobbigt att de har mossbrunt som "mellansteg" vilket inte gör underverk för tydligheten... Samt att det är en färg vardera i 12, två vardera i 2, men tre-fyra i 74.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
74 klart och tydligt.

• Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…
J
74!

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Jag kan i alla fall konstatera att skärmen hemma är bättre än den på kontoret, för där såg jag absolut ingenting på den vänstra.

• Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
har man svagheter i färgseendet är det möjligen onödigt att optimera med våglängder man inte ser. eller borde det snarare överkompenseras för vissa våglängder??

typ ha en kraftig röd pannlampa för att den rödsvage skall upptäcka lingonen:)

en intressant variant på det var min morfar som var färgblind, och diggade att måla blomlådor och annat illgrönt.

iom hans handikapp hade jag som pojke 50% risk ha samms problem, men slapp undan.

vore också intressant att få veta om ett högt cri-värde i generalla termer gynnar färgblinda?

• Gilla
DE73
  • Laddar…
övre vänstra 74, men kan nog också tolkas som 71 om man missar på att de bruna prickarna också har lite grönt i sig

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Väldigt intressant diskussion.
En parameter som inte tagits med som i vissa fall är viktig är att lampan bör vara flimmerfri.
Kanske större risk med flimmer på AC-lampor, men förekommer defintivt även med batterilampor.

Jag har några gammala cykellampor där det följt med remmar för att använda som pannlampa. Dessa blinkar kraftigt, hade en av dessa när jag högg ved en gång, det var minst sagt spännande...
Blinkar förstås obehagligt även på cykeln och har dessutom en ljudbild som defintivt inte lämpar sig bland annat trafik. Själv i skogen kan de fungera, men stor del av ljuset hamnar ju där man inte har någon glädje av det.

• Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…
vissa bjuder också på ett högfrekvent missljud, som ökar med lägre ljusstyrka..

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.