9 740 läst ·
106 svar
10k läst
106 svar
Tips på bra ficklampa
Jag har väl 4-5 av Bosch 12v som jag fått med i boxar. De är inte superbra utöver att jag kan ställa dem på olika platser i huset ifall det skulle bli strömavbrott samt att jag har 15ish batterier som jag kan använda till dem om det skulle behövas. Nu står de med de minsta batterierna som man ändå inte vill ha i maskinerna.
Annars har jag en gammal pannlampa, Olight 15 nånting, från xxl som har ett batteri som laddas med usb micro, men kan även ta vanliga batterier. Liten och lätt med en valfri spridningslins. Samt en "handsfree" som låter mig släcka lampan med en viftning framför den. Ibland är det en jättebra funktion, ibland värdelös...
Annars har jag en gammal pannlampa, Olight 15 nånting, från xxl som har ett batteri som laddas med usb micro, men kan även ta vanliga batterier. Liten och lätt med en valfri spridningslins. Samt en "handsfree" som låter mig släcka lampan med en viftning framför den. Ibland är det en jättebra funktion, ibland värdelös...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jag ser siffrorna till vänster. Jag kan hålla med om att bilden på äpplen inte är så tydlig. Går jag ut med två lampor med högt/lågt CRI så är skillnaden större än vad äpple bilden visar.Bo.Siltberg skrev:
Denna bild på jordgubbar illustrerar verkligheten bättre.
https://www.usa.lighting.philips.com/consumer/led-lights/quality-of-light-led-lighting
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jag kan ana att det står 21 där...
Jag ser 74, men om jag kisar så står det snarare 91. Det är jobbigt att de har mossbrunt som "mellansteg" vilket inte gör underverk för tydligheten... Samt att det är en färg vardera i 12, två vardera i 2, men tre-fyra i 74.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jag kan i alla fall konstatera att skärmen hemma är bättre än den på kontoret, för där såg jag absolut ingenting på den vänstra.
har man svagheter i färgseendet är det möjligen onödigt att optimera med våglängder man inte ser. eller borde det snarare överkompenseras för vissa våglängder??
typ ha en kraftig röd pannlampa för att den rödsvage skall upptäcka lingonen
en intressant variant på det var min morfar som var färgblind, och diggade att måla blomlådor och annat illgrönt.
iom hans handikapp hade jag som pojke 50% risk ha samms problem, men slapp undan.
vore också intressant att få veta om ett högt cri-värde i generalla termer gynnar färgblinda?
typ ha en kraftig röd pannlampa för att den rödsvage skall upptäcka lingonen
en intressant variant på det var min morfar som var färgblind, och diggade att måla blomlådor och annat illgrönt.
iom hans handikapp hade jag som pojke 50% risk ha samms problem, men slapp undan.
vore också intressant att få veta om ett högt cri-värde i generalla termer gynnar färgblinda?
Väldigt intressant diskussion.
En parameter som inte tagits med som i vissa fall är viktig är att lampan bör vara flimmerfri.
Kanske större risk med flimmer på AC-lampor, men förekommer defintivt även med batterilampor.
Jag har några gammala cykellampor där det följt med remmar för att använda som pannlampa. Dessa blinkar kraftigt, hade en av dessa när jag högg ved en gång, det var minst sagt spännande...
Blinkar förstås obehagligt även på cykeln och har dessutom en ljudbild som defintivt inte lämpar sig bland annat trafik. Själv i skogen kan de fungera, men stor del av ljuset hamnar ju där man inte har någon glädje av det.
En parameter som inte tagits med som i vissa fall är viktig är att lampan bör vara flimmerfri.
Kanske större risk med flimmer på AC-lampor, men förekommer defintivt även med batterilampor.
Jag har några gammala cykellampor där det följt med remmar för att använda som pannlampa. Dessa blinkar kraftigt, hade en av dessa när jag högg ved en gång, det var minst sagt spännande...
Blinkar förstås obehagligt även på cykeln och har dessutom en ljudbild som defintivt inte lämpar sig bland annat trafik. Själv i skogen kan de fungera, men stor del av ljuset hamnar ju där man inte har någon glädje av det.