P perlundstrom skrev:
Hmm ja egentligen om rören i skåpet dras från både varm och kallvatten nära väggen så är det möjligt att sätta en liten blandare i stil med den du länkade nära väggen på utsidan av skåpet. Samt slang sen då till själva toalettduschen. Annars är lådorna ivägen om blandaren för toaduschen ska sitta längre ut på skåpet. Jag ska kika på det sen :)
Så här.

• Svart bidéhandtag monterat på träpanel intill vit kakelvägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev till slut en bidédusch med både varm och kallvatten faktiskt. Jag har inte skrivit här i tråden och toaletten blev renoverad klart i slutet av november, men så här ser det ut med bidéduschen:

Modernt badrum med toalettstol och dusch i glas, handfat med spegelskåp, och en handdukstork.
Skapa konto
Badrumsinteriör med en bidédusch installerad vid ett träskåp bredvid toalett, sänka med tvålpumpar och spegelskåp ovanför.
Skapa konto
Bidédusch monterad på trävitt skåp med metallslang och grepp placerad i ett badrum.
Skapa konto
Två flexibla metallslangar kopplade till en väggmonterad anslutning under ett handfat, del av en bidéduschinstallation.
Skapa konto
Varmvatten- och kallvattenkopplingar till en bidédusch under ett träskåp, med flexibla metallslangar och mässingsfördelare.
Skapa konto

Lite lång slang möjligen, den kan komma att bytas sen framåt. Det tar förstås en liten stund innan varmvatten kommer om ingen har använt varmvatten alldeles nyligen, men det fungerar fint och rymdes rätt precis i skåpet mellan de två lådorna. Så de kan användas som vanligt.

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Är det inte en risk för läckage om man av misstag duschar golvet/toalettanslutningen?

Jag skulle annars gärna göra sammaledes i mitt nyrenoverade badrum med elgolvvärme.

... jag har visserligen konventionell toa fäst i golvet ...

Redigerat:
yonna yonna skrev:
Är det inte en risk för läckage om man av misstag duschar golvet/toalettanslutningen?

Jag skulle annars gärna göra sammaledes i mitt nyrenoverade badrum med elgolvvärme.

Vi hade en där munstycket började läcka lite efter några år. Så numera stänger vi alltid av kranen med den lilla spaken där man reglerar värmen. Så det inte ligger tryck på själva spruthandtaget. Har funkat toppen. Men om man startar kranen så kommer det ju så klart bli blött på golvet :)

Har moderna badrum helt slutat med golvbrunnar? I vårt 50 tals hus har varje badrum en egen golvbrunn i mitten av rummet. Tycker inte man ser det så ofta längre, och det borde ju minska vattenskador en del om nått börjar läcka.

För min del har jag golvbrunn i duschen jämte i närliggande teknikrum som är närmare toan än duschen. Det jag funderar på är om (då min toa inte är hängandedes) vatten av misstag kan ta sig ner via toans fästen i golvet.

BirgitS
yonna yonna skrev:
För min del har jag golvbrunn i duschen jämte i närliggande teknikrum som är närmare toan än duschen. Det jag funderar på är om (då min toa inte är hängandedes) vatten av misstag kan ta sig ner via toans fästen i golvet.
Men du har väl ett nygjort badrum som ska tåla att man tvättar golvet med mycket vatten?
Om nu toastolen är skruvad och inte limmad, så ska hålen vara tätade med silikon eller liknande, dvs. vattentätt.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:

Det är ingen fara, det är tätskikt i hela toalettutrymmet och inte endast vid duschen. Golvbrunnen är gjord så att den smälter in med klinkers så den syns knappt i bilden men den är där jag gjorde en ring. Lutningen är åt det hållet lite lite i hela rummet, och mer lutninge inne i duschutrymmet. Så även om man råkar spola på väggar eller var som på golvet är det okej. Det blev lite dåligt tätat vid lampknappen såg jag, så jag kanske drar en liten silikonrand där själv där det blev missat några centimeter. Annars har jag även silikon innanför blandarfästet för toalettduschen så att inte skåpet ska svälla upp framåt om vatten råkar komma in där jag sågat ut hålen för blandarfästet till toaduschen.

Just nu fungerar det att ha trycksatt toalettduschen konstant, så att man kan ha en lagom varm temperatur inställt och bara plocka lös den och köra. Men då det är en liten blandare där går det smidigt att stänga av vattnet helt där om man vill med och starta varje gång man ska använda toaduschen.

• Badrum med dusch, toalett och handfat. Golvet har klinkers med lutning mot en dolt golvbrunn markerad med blå ring och pilar som visar vattenflödet.
    Skapa konto
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Det blev till slut en bidédusch med både varm och kallvatten faktiskt. Jag har inte skrivit här i tråden och toaletten blev renoverad klart i slutet av november, men så här ser det ut med bidéduschen:

[bild][bild][bild][bild][bild]

Lite lång slang möjligen, den kan komma att bytas sen framåt. Det tar förstås en liten stund innan varmvatten kommer om ingen har använt varmvatten alldeles nyligen, men det fungerar fint och rymdes rätt precis i skåpet mellan de två lådorna. Så de kan användas som vanligt.
Ser exakt ut som vi har tänkt här hemma. Var har du köpt den?

C Carina Eliasson skrev:
Ser exakt ut som vi har tänkt här hemma. Var har du köpt den?
Jag hade svårt att hitta något i butiker här men på Amazon fanns det flera alternativ. Denna var i mellanprisklass och jag brukar undvika de allra billigaste. Den har fungerat fint än så länge och läcker inte även om någon glömmer att stänga blandaren så att det är trycksatt vatten en längre period. Däremot var monteringen besvärlig om den ska sitta riktigt stabilt. Jag sågade därför ut en liten träbit extra (se tidigare inlägg). Jag gjorde så då hålen jag borrade för de två delarna som går genom skåpet blev större än rören som går genom. Har man exakt rätt storlek på borr för dem behövs säkert inte den extra träbiten bakom.

Slang för att koppla in i vatten i väggen följer ej med.

https://www.amazon.de/dp/B09VXRFF6K?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.