Hej!
Snart är vårt badrum renoverat och nu är det sista detaljerna kvar bara. En sak är en bidédusch/toalett dusch. Jag köpte fel (köpte denna https://www.hornbach.se/p/bide-och-tvattstallsdusch-1-75m-krom/4634353/). Den är till för att koppla på blandaren i handfatet. Jag vill istället koppla direkt på vatten som kommer ut från väggen.
Finns det tips på bra bidédusch/toalett dusch som då även tåg att det är högtrycksvatten i den kontinuerligt? Jag tänker mig en som endast har kallvatten, inte en med kall+varm och blandare.
Snart är vårt badrum renoverat och nu är det sista detaljerna kvar bara. En sak är en bidédusch/toalett dusch. Jag köpte fel (köpte denna https://www.hornbach.se/p/bide-och-tvattstallsdusch-1-75m-krom/4634353/). Den är till för att koppla på blandaren i handfatet. Jag vill istället koppla direkt på vatten som kommer ut från väggen.
Finns det tips på bra bidédusch/toalett dusch som då även tåg att det är högtrycksvatten i den kontinuerligt? Jag tänker mig en som endast har kallvatten, inte en med kall+varm och blandare.
Är det en handhållen duschslang med handtag som du önskar montera bredvid toaletten? I dag marknadsförs de med sk. japanska sitsar som duschtoaletter så är inte helt säker på vad du efterfrågar. Vi installerade nyligen TOTO-duschtoaletter som jag förövrigt varmt kan rekommendera om man letar efter kvalitet.
Tanken är ett handhållet duschmunstycke med en knapp vid munstycket man håller in för att vatten ska spruta ut. Håller man hårdare bör det även spruta hårdare, så som de brukar kunna fungera.tandatguldblad skrev:
Är det en handhållen duschslang med handtag som du önskar montera bredvid toaletten? I dag marknadsförs de med sk. japanska sitsar som duschtoaletter så är inte helt säker på vad du efterfrågar. Vi installerade nyligen TOTO-duschtoaletter som jag förövrigt varmt kan rekommendera om man letar efter kvalitet.
Vad jag förstått är det däremot många av dessa handduschar/bidéduschar som inte tål att ha högtrycksvatten inkopplat konstant.
Kan något i stil med denna fungera, eller finns det någon som vet någon modell som är okej att koppla in som vanligt direkt på vattenledningen?
https://bidet.se/products/bidedusch-backen
Det är ont om plats att dra vatten från kall+varmvatten ledningarna och ha en enklare blandare där. Men standard brukar vara endast kallvatten tänker jag, det är så jag är van åtminstone. Det ska nog funkayonna skrev:
Ett problem är att många sidor har väldigt lite information. Ibland står det att duschmunstycket inte får utsättas för konstant tryck, men på Byggmax hittade jag en som klarar trycksatt vatten så det blev att beställa den. Jag behövder även en slang som är strax över 1,5m och många paket har slang med just 1,5m eller kortare tyvärr.
https://www.byggmax.se/handdusch-självstängande-oras-p6115852
https://www.byggmax.se/duschslang-17m-p31695
https://www.byggmax.se/handduschhållare-mora-krom-p6711227
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 292 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 292 inlägg
Det skulle ha gått om vi gjorde så när toaletten byggdes, nu är det lite knepigt. Men det blir däremot bra från vattenkopplingen under handfatet.BirgitS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är för sent nu att ta från toalettvattnet, men hade man byggt lådan på annat vis så hade det varit en möjlighet med.
Logga in
Skapa konto
Det blir nog bra också med en toalettdusch som är där på sidan av handfatets skåp, då är det vid höger hand och lätt att nå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 292 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 292 inlägg
Med handfatet så nära toaletten tycker jag att du verkligen ska fundera på att byta till en tvättställsblandare med utlopp för bidédusch/handdusch så att det går att få även ljummet vatten. Det har vi och vår kommod är 100 cm bred så det är nästan 70 cm bort till blandaren men det går ju bra att nå blandaren ändå för att ställa in temperatur och flöde. 1,5 m slang är det emellan.
Jag tänkte att det kanske ser lite konstigt/fult ut om man kopplar på det viset och har slangen liggandes på handfatet längs väggen och bort mot toaletten. Nu är det oavsett beställt redan så vi ska testa med kallt vatten, annars går det alltid byta framåt.BirgitS skrev:
Med handfatet så nära toaletten tycker jag att du verkligen ska fundera på att byta till en tvättställsblandare med utlopp för bidédusch/handdusch så att det går att få även ljummet vatten. Det har vi och vår kommod är 100 cm bred så det är nästan 70 cm bort till blandaren men det går ju bra att nå blandaren ändå för att ställa in temperatur och flöde. 1,5 m slang är det emellan.
Vi har haft två sådana här i över 10 år nu. Har inte läckt något. Hittade inga bra lösningar i europa. Så därför köpte vi från asien. Finns massor på amazon och alliexpress. Inga garantier dock, men våra har funkat fint.P perlundstrom skrev:
Och ljummet vatten är oerhört mycket goare än kallt
Hmm ja egentligen om rören i skåpet dras från både varm och kallvatten nära väggen så är det möjligt att sätta en liten blandare i stil med den du länkade nära väggen på utsidan av skåpet. Samt slang sen då till själva toalettduschen. Annars är lådorna ivägen om blandaren för toaduschen ska sitta längre ut på skåpet. Jag ska kika på det senBiggle skrev:
Exakt så har mina föräldrar gjort det. Kopplat rören inne i skåpet med blandaren och handtaget utanpå.P perlundstrom skrev:Hmm ja egentligen om rören i skåpet dras från både varm och kallvatten nära väggen så är det möjligt att sätta en liten blandare i stil med den du länkade nära väggen på utsidan av skåpet. Samt slang sen då till själva toalettduschen. Annars är lådorna ivägen om blandaren för toaduschen ska sitta längre ut på skåpet. Jag ska kika på det sen![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 292 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 292 inlägg
Nej, duschhandtaget kopplas in under blandaren, precis som man kopplar in en diskmaskin.P perlundstrom skrev: