ClasseClas
Jag hittade en vattensten 1000/6000 på Lidl till det facila priset av 79:90. Perfekt att börja med för den som har ambitioner med sina knivar, hyvelstål och stämjärn.

Kartong med Parkside Slipsten 1000/6000 grus för knivar och verktyg, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hittade en vattensten 1000/6000 på Lidl till det facila priset av 79:90. Perfekt att börja med för den som har ambitioner med sina knivar, hyvelstål och stämjärn.

[bild]
Bara så att du vet så har jag för mig att den är felmärkt. Troligtvis 600 och 1000. Tror det diskuterades i Lidl tråden. Jag har själv de stenarna men kommer inte riktigt ihåg 😊

• Gilla
Ellagård och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
R Rikards.. skrev:
Bara så att du vet så har jag för mig att den är felmärkt. Troligtvis 600 och 1000. Tror det diskuterades i Lidl tråden. Jag har själv de stenarna men kommer inte riktigt ihåg 😊
Bra kommentar. För egen del har jag 800, 6000 och 10000-stenar + en massa våtslippapper så jag är "hemma".

Jag tycker ändå att Lidl-stenarna är ett bra köp för den som vill komma igång och hålla efter sina verktyg. 😊

R Rikards.. skrev:
Tur det, rejäl besvikelse annars för någon som entusiastiskt försöker få något att hända med ett slött verktyg på en 1000/6000-sten 😅

• Gilla
cdoodle
  • Laddar…
R Rikards.. skrev:
Jag tror inte det stämmer. Det finns ju flera olika standarder och definitioner på klassningar. Ex vilka värden (partikelstorlek) man räknar med när man sätter "klassningen". Sen när man kommer upp lring 10000 så är det väl ingen definierad standard som täcker det utan tillverkarna kör egna uppskattningar.

Bästa vore om alla gick över till micron och klassade enligt samma ram. Så inte wn klassar efter minsta partikeln i stenen, en annan efter den största och en tredje efter ett medelvärde. Osv osv.

Men jag köpte faktiskt stenen i fråga för att testa. Fungerar helt ok. Kanske inget man kör rakkniven på men den gör jobbet om man vill vässa till eggen lite. Det är ju ingen sten man drar bort mm-hack med i första taget.

ClasseClas
T TorqueMap skrev:
Det är ju ingen sten man drar bort mm-hack med i första taget
Nej, då får man börja med Gotlandsbryne, våtslippapper eller något liknande för få grundfason på eggen.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Stämmer, det var förra året, något som jag missade.
[länk]

[länk]
Som sagt, säger inte att de är p6000 heller men det är finare än att bara plocka bort en nolla.

Sen kan man ju inte jämföra med japanska stenar eftersom de kört ett helt annan system. Japanska stenar, enlig JIS, är i princip alltid finare är FEPAs motsvarighet, sett till siffrorna som anger grovheten även om siffrorna inte stämmer helt.

Sen finns det som sagt ingen FEPA standard för 6000 heller så tillverkarna kan nog trixa till siffrorna lite som de själva vill. Men det betyder inte automatiskt att det är en nolla för mycket. Men men, åter till fyndtips så alla slipper få notifikationer varje gång diskussionen fortgår 🙃

• Gilla
andy999 och 2 till
  • Laddar…
WERA Kraftform Kompakt VDE Big Pack 1

Skruvmejselset Wera Kraftform Kompakt med 26 delar i svart förvaringsväska, inklusive röda, gula, blå och gröna verktyg med ergonomiska handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom ett redan bra pris får man nu 100:- extra "GodJul"-rabatt (åtminstone om man är medlem).. Det blir min julklapp från min fru (måste bara komma ihåg att berätta det för henne 😂)

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Milwaukee bits sats.
Normalt runt 400kr+

Nu 228kr

[länk]

Milwaukee Shockwave 4932492009 set med 38 bits​

1. [länk]
Är de bra?

K Kane skrev:
Är de bra?
Har använt en del shockwavebits och inte slitit ut nägot än så jag tycker att dom håller bra kvalite.

• Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Milwaukee bits sats.
Normalt runt 400kr+

Nu 228kr

[länk]

Milwaukee Shockwave 4932492009 set med 38 bits​

Har ett mindre set, men är inte imponerad. Jag har dragit flera av Torx-bitsen runda med slagskruvdragaren.

K Kane skrev:
Är de bra?
Ja det är dom. Kör mest på dom med slagskruvdragare. Håller längre än vad jag lyckas hålla rätt på dem.

• Haha
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.