4 539 596 läst ·
14 688 svar
4540k läst
14,7k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Nja, 12, 18 och 40V har ju rätt olika områden. Så jag skulle tro att de kommer ha kvar åtminstone något liknande, men för några år sedan, när 12V fortfarande hette 10.8V, så hade de ju andra batterier för det. De verktygen utvecklas vad jag vet inte längre sedan några år, men batterierna går fortfarande att köpa:U Utsliten och utdömd skrev:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5514407
Samt förstås en uppsjö av olika kopior. Har ett kit av 10.8V maskiner. Viktigast för mig är att batterier kommer gå att få tag på, när de behöver bytas. Känns som det kommer hända tidigare än att alla maskinerna går sönder.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jo det är jag med på. Men om jag om 5år vill utöka arsenalen med fler verktyg vill jag inte börja med en ny batteriplattform. Det är ju det som är tanken med systemtänket att ha ett batteri till allt.L Lilllen skrev:Nja, 12, 18 och 40V har ju rätt olika områden. Så jag skulle tro att de kommer ha kvar åtminstone något liknande, men för några år sedan, när 12V fortfarande hette 10.8V, så hade de ju andra batterier för det. De verktygen utvecklas vad jag vet inte längre sedan några år, men batterierna går fortfarande att köpa:
[länk]
Samt förstås en uppsjö av olika kopior. Har ett kit av 10.8V maskiner. Viktigast för mig är att batterier kommer gå att få tag på, när de behöver bytas. Känns som det kommer hända tidigare än att alla maskinerna går sönder.
Att jag kan hitta batterier framåt är jag inte orolig över, utan det är att jag ska kunna köpa nya verktyg till befintliga batterier.
I dagsläget har jag bara 4 (relativt billiga) verktyg i makita 18v så det är ju rätt tid att byta nu innan man är fullt hängiven. 18v batterierna har det ju lixom inte hänt något med hos makita senaste 15 åren. Jämfört mot dewalt och milwakuee som har varit rätt innovativa på batterifronten för att inte behöva gå upp i spänning för att leverera effekt, och då hålla även kraftigare verktyg på samma 18v plattform. Det kostar ju makita otroligt att hålla liv i en plattform mer än konkurenterna om man vill erbjuda liknande verktyg i parallella plattformar.
Men nog om det, det hör inte hemma här
Min uppfattning är att Makita har fler maskiner med 2x18V batterier än tex Dewalt som har något 54V batteri iställetU Utsliten och utdömd skrev:Jo det är jag med på. Men om jag om 5år vill utöka arsenalen med fler verktyg vill jag inte börja med en ny batteriplattform. Det är ju det som är tanken med systemtänket att ha ett batteri till allt.
Att jag kan hitta batterier framåt är jag inte orolig över, utan det är att jag ska kunna köpa nya verktyg till befintliga batterier.
I dagsläget har jag bara 4 (relativt billiga) verktyg i makita 18v så det är ju rätt tid att byta nu innan man är fullt hängiven. 18v batterierna har det ju lixom inte hänt något med hos makita senaste 15 åren. Jämfört mot dewalt och milwakuee som har varit rätt innovativa på batterifronten för att inte behöva gå upp i spänning för att leverera effekt, och då hålla även kraftigare verktyg på samma 18v plattform. Det kostar ju makita otroligt att hålla liv i en plattform mer än konkurenterna om man vill erbjuda liknande verktyg i parallella plattformar.
Hikoki är de som löst detta elegantast med sina multivolt 18/36 V som är kompatibla med både gamla och nya 18 V-maskiner och 36 V.U Utsliten och utdömd skrev:Jo det är jag med på. Men om jag om 5år vill utöka arsenalen med fler verktyg vill jag inte börja med en ny batteriplattform. Det är ju det som är tanken med systemtänket att ha ett batteri till allt.
Tror att Lilllen syftade till Egna märken som i Jula, Lidl, Clas Ohlson etc...nino skrev:
Som exempel där så började pappa köpa Clas Ohlsons Wifi-strömbrytare för ett par år sedan..
När han skulle komplettera hade dom helt slutat med sitt eget märke på dem = gick inte att fortsätta på systemet...
Makita och de "riktiga" maskintillverkarna måste ju hålla sig till samma system länge för att det inte ska bli kaos bland hantverkarna och för att de inte ska förlora över kunder till något annat märke.
/Jocce
Jo så kan det vara 🙂Jocce81 skrev:
Tror att Lilllen syftade till Egna märken som i Jula, Lidl, Clas Ohlson etc...
Som exempel där så började pappa köpa Clas Ohlsons Wifi-strömbrytare för ett par år sedan..
När han skulle komplettera hade dom helt slutat med sitt eget märke på dem = gick inte att fortsätta på systemet...
Makita och de "riktiga" maskintillverkarna måste ju hålla sig till samma system länge för att det inte ska bli kaos bland hantverkarna och för att de inte ska förlora över kunder till något annat märke.
/Jocce
Du tänker att man ska kunna använda 40V batterierna på 18V maskinerna?M mrmlz skrev:
Misstänker att det hade krävts en hel del för att få till det bra, som jag förstått finns vissa begränsningar i hur 18V-systemet är byggt + Makita säljer färre nya maskiner...
Men hela det där är nog en diskussion för Makita-tråden
/Jocce
Hikoki klarar detJocce81 skrev:
Du tänker att man ska kunna använda 40V batterierna på 18V maskinerna?
Misstänker att det hade krävts en hel del för att få till det bra, som jag förstått finns vissa begränsningar i hur 18V-systemet är byggt + Makita säljer färre nya maskiner...
Men hela det där är nog en diskussion för Makita-tråden
/Jocce
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Välkommen till Makita-tråden... 😄M mrmlz skrev:
(Korta förklaringen är att Makita målade in sig i ett hörn när de byggde 2xLXT-maskinerna, av fysiska skäl kan se inte ändra storleken på batterierna)
Tre frågor:
Visst är detta en så kallad mormorsladdare?
Visst är det ett bra pris?
Är det ett verktyg eller OT? 😳
https://www.motonet.se/produkt/delt...dare-med-55-m-laddningskabel?product=45-02911
Visst är detta en så kallad mormorsladdare?
Visst är det ett bra pris?
Är det ett verktyg eller OT? 😳
https://www.motonet.se/produkt/delt...dare-med-55-m-laddningskabel?product=45-02911
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder