Jag har ett hus där det finns mycket naturliv. Igår stod det tex två stycken älgar på åkern, medan en råbock stod 50 meter från dem och tittade på dem (och vår hund låg på farstukvisten och ignorerade dem). Ibland är det örnar, ibland är det rävar, ibland grävlingar osv. Jag är omåttligt road av det, det är underbart att se riktigt orange-röda rådjur i morgondimman, eller ungrävar som leker.
Problemet är att landskapet böljar lite, så ibland försvinner de bakom kurvaturen.
Nu tänker ni säkert samma sak som jag: Sätt ett periskop på huset!
Well, jag fick inte med frugan på det.
Så, istället tänker jag: En mast på en av skorstenarna som inte används, med en styrbar kamera på.
Dock, två problem:
* Vilken teknik ska man välja? Priset spelar roll, så klart, så inte "pentagon level tech". Den kommer ju att sitta utsatt utomhus, så den ska tåla det. Den behöver kunna styras 360 grader, med zoom. Slipper man kabeldragning är det bra (dvs wifi och solpanel). Jag behöver antagligen sätta en andra åskledare på den också.
* Regler. Man får ju inte sätta kameror hur som helst. Vägen är cirka 40 m bort, närmaste granne minst dubbelt, med träd mellan.Tillräckligt långt? Vissa kameror kan man ju maska områden i, räcker det?
Problemet är att landskapet böljar lite, så ibland försvinner de bakom kurvaturen.
Nu tänker ni säkert samma sak som jag: Sätt ett periskop på huset!
Well, jag fick inte med frugan på det.
Så, istället tänker jag: En mast på en av skorstenarna som inte används, med en styrbar kamera på.
Dock, två problem:
* Vilken teknik ska man välja? Priset spelar roll, så klart, så inte "pentagon level tech". Den kommer ju att sitta utsatt utomhus, så den ska tåla det. Den behöver kunna styras 360 grader, med zoom. Slipper man kabeldragning är det bra (dvs wifi och solpanel). Jag behöver antagligen sätta en andra åskledare på den också.
* Regler. Man får ju inte sätta kameror hur som helst. Vägen är cirka 40 m bort, närmaste granne minst dubbelt, med träd mellan.Tillräckligt långt? Vissa kameror kan man ju maska områden i, räcker det?
Vi har dessa kameror på några ställen: "AXIS Q6078-E PTZ Camera"
20x optiskt zoom, och helt grym bildkvalitet.
Kostar dock en slant, men är väldigt bra.
Problemet med regelverket, eller utmaningen, tror jag redan är hanterat i flera trådar här.
Du kommer att ha din kamera riktad mot ett område dit allmänheten har tillträde, vilket gör det problematiskt.
Tror att periskopet är en enklare lösning faktiskt.
20x optiskt zoom, och helt grym bildkvalitet.
Kostar dock en slant, men är väldigt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med regelverket, eller utmaningen, tror jag redan är hanterat i flera trådar här.
Du kommer att ha din kamera riktad mot ett område dit allmänheten har tillträde, vilket gör det problematiskt.
Tror att periskopet är en enklare lösning faktiskt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Borra nära vägg, tips efterfrågas om tekniker/verktyg
Verktyg & Maskiner -
Tips på billig Accesspunkt för dom teknik_intresserade
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Behöver tips om starkast fogteknik av kex (och annat) vid skåpsbygge.
Möbelsnickeri -
Tips om teknik, limma ihop spegelram
Möbelsnickeri -
Tips om bra böcker om byggteknik?
Byggmaterial & Byggteknik