Hej. Detta är min första fråga här på forumet och jag hoppas att jag valt en lämplig underkategori. Om inte så tar jag gärna emot tips på vilket underforum som är mest lämpligt.

Jag ska sätta upp en hatthylla i vår lägenhet. Jag har en hatthylla som är nästan lika bred som själva utrymmet där den skall hänga. Jag tror att detta kan bli en snygg och ytsmart lösning. Problemet är att borrhålen för själva fästannordningen behöver vara närmare väggen än vad min borr tillåter. Min borrmaskin är utformad så att den kan borra som minst cirka 3,5 cm från väggen. Men jag behöver ha ett hål som är cirka 2,3 cm från väggen. Se bilden nedan, de röda pilarna visar var borrhålen behöver sitta.

Lägenheten är byggd 1916 och enligt beskrivningen så är husets väggar i putsad sten så jag förmodar att det är materialet som jag behöver borra i, alternativt betong. Senare tillbyggda väggar är av gips och väggen som är bredvid är av gips.

Mina frågor är: Är det ens möjligt att borra så nära en vägg.
Isåfall, vilka verktyg/tekniker är att rekommendera?

• Schematisk bild av en vägg med markerade borrhål och texten "Putsad stenvägg (betong?)" och en pil mot en "Gipswägg".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A
Markera hålen och borra med maskinen så nära motstående vägg som möjligt, men något vinklad.

När du skruvar har du samma vinkel på mejsel/skruvdragare.

Hej! Om man använder ett så långt borr som möjligt så blir vinkeln mindre. Och kanske bäst att börja med ett kortare för precisionen.

• Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Med en längre borr blir det mindre fel på vinkeln.

Protte

A Emil_K skrev:
Markera hålen och borra med maskinen så nära motstående vägg som möjligt, men något vinklad.

När du skruvar har du samma vinkel på mejsel/skruvdragare.
Okej. Så då kommer skruvarna alltså gå in i väggen i en vinkel istället för rakt. Detta påverkar inte bärkfraften eller funktionen för hatthylllan då menar du?
Smart tips. Jag har hela tiden förutsatt att borren måste in i väggen "rakt" och inte snett. Bästa lösningen isfåll då jag inte behöver köpa till några verktyg.

Lite off-topic men om man behöver borra rakt nära en vägg, t.ex för en kabelgenomföring, så kan man med fördel använda en jättelång borr. Tänk minst 80cm. Börja borra snett och när du fått fäste med borren så vinklar du helt enkelt borren så den går som en båge och fortsätter genom väggen. En bra variant som vi elektriker nyttjar. OBS endast för stenväggar och mindre borrstorlekar upp till 10mm.

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Lite off-topic men om man behöver borra rakt nära en vägg, t.ex för en kabelgenomföring, så kan man med fördel använda en jättelång borr. Tänk minst 80cm. Börja borra snett och när du fått fäste med borren så vinklar du helt enkelt borren så den går som en båge och fortsätter genom väggen. En bra variant som vi elektriker nyttjar. OBS endast för stenväggar och mindre borrstorlekar upp till 10mm.
Jag har sett en expert göra så. De borrade först i rätt rejäl vinkel precis i hörnet, sedan när borren kommit in en bit trycktes borrmaskinen mot väggen. Det blir tryck på borren så att den gör ett krokigt hål, som kom ut precis i hörnet på andra sidan. Oerhört imponerande.

Antingen en lång borr i borrmaskin eller så får du ta till kryssborr och hammare på klassiskt vis. Det är de två sätten som jag känner till. Föredrar lång borr i borrmaskin.

Förutom de förslag du redan fått finns även vinkelväxel eller (till vissa maskiner) excentrisk borrchuck.

• Gilla
PeterJeffrey och 1 till
  • Laddar…
A
Inte till borrhammare väl? Är det murad vägg av håltegel eller lättbetong kan det funka med borrskruvdragare, men är det betong så lär det fram en borrhammare.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har sett en expert göra så. De borrade först i rätt rejäl vinkel precis i hörnet, sedan när borren kommit in en bit trycktes borrmaskinen mot väggen. Det blir tryck på borren så att den gör ett krokigt hål, som kom ut precis i hörnet på andra sidan. Oerhört imponerande.
Nu skrev ju Magnus Larsson att det var lite OFF-topic, och det kanske är värt att påpeka att orsaken till det är att ni beskriver borrandet av hål för böjlig kabel, men i detta fall då en skruv ska in så kan inte hålet vara "krokigt".

F fivefootnine skrev:
Nu skrev ju Magnus Larsson att det var lite OFF-topic, och det kanske är värt att påpeka att orsaken till det är att ni beskriver borrandet av hål för böjlig kabel, men i detta fall då en skruv ska in så kan inte hålet vara "krokigt".
Möjligtvis med plastplugg eller ankarmassa och gängstång?

Höghus Höghus skrev:
Bosch har vinkel för borrhammare.
[länk]

Funkade tom på min Elu borrhammare, inte perfekt, men hjälpligt.

/Höghus
Att rotationen överförs ifrågasätter jag inte men jag undrar verkligen hur stor del av slagenergin som överförs vinkelrät i borrets rikning?

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Att rotationen överförs ifrågasätter jag inte men jag undrar verkligen hur stor del av slagenergin som överförs vinkelrät i borrets rikning?
Tillräckligt skulle jag säga.
Att den inte funkade jättebra med min Elu beror på att vinkeln inte kom helt in i chucken. Jag fick lägga i en metallbit i chucken för att överföra knacket.

/Höghus

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.