4 130 läst ·
49 svar
4k läst
49 svar
Tina upp saker - vad ger bäst ekonomi?
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Intressant frågeställning som faktiskt tål att tänkas lite på.
Jag antar att du menar vilken metod som drar minst el, oavsett metod så går det ju åt lika mycket energi för att höja temperaturen X antal grader den relevanta frågan är ju var den kommer ifrån och vad du får betala för den.
Om situationen utspelat sig på sommaren (ute-temp: 20grader) och bergvärmepumpen varit avstängd så hade det ju gått åt minst elektricitet om man tinat mjölken i kylen. Kompressorn hade behövt jobba mindre under tiden mjölken tinat och eftersom det är den enda förbrukaren hade allt varit frid och fröjd.
Men på vintern blir det svårare:
Det stämmer ju som du skriver att oavsett om mjölken tinar på köksbänken eller i kylen så måste värme tillföras från bergvärmepumpen. Tinar du den i kylen så behöver dock kylskåpets kompressor jobba mindre.
Jag tror frågan som måste besvaras är om energibesparingen hos kylen, när mjölken tinar där är större eller mindre än den extra energiåtgången som krävs av bergvärmepumpen för att tillföra energin som behövs för att tina upp mjölken.
Är besparingen mindre än den extra energiåtgången hos bergvärmepumpen lönar det sig bättre att tina mjölken på balkongen.
Jag antar att du menar vilken metod som drar minst el, oavsett metod så går det ju åt lika mycket energi för att höja temperaturen X antal grader den relevanta frågan är ju var den kommer ifrån och vad du får betala för den.
Om situationen utspelat sig på sommaren (ute-temp: 20grader) och bergvärmepumpen varit avstängd så hade det ju gått åt minst elektricitet om man tinat mjölken i kylen. Kompressorn hade behövt jobba mindre under tiden mjölken tinat och eftersom det är den enda förbrukaren hade allt varit frid och fröjd.
Men på vintern blir det svårare:
Det stämmer ju som du skriver att oavsett om mjölken tinar på köksbänken eller i kylen så måste värme tillföras från bergvärmepumpen. Tinar du den i kylen så behöver dock kylskåpets kompressor jobba mindre.
Jag tror frågan som måste besvaras är om energibesparingen hos kylen, när mjölken tinar där är större eller mindre än den extra energiåtgången som krävs av bergvärmepumpen för att tillföra energin som behövs för att tina upp mjölken.
Är besparingen mindre än den extra energiåtgången hos bergvärmepumpen lönar det sig bättre att tina mjölken på balkongen.
T Thomas_Blekinge skrev:Jag är inte övertygad.
Vi antar frystempen -18°C, kyltempen 6°, rumstemp 20°C och utetemp 2°C. Sluttemperaturen för mjölken ska vara 20°C (katten har känslig mage).
Den specifika värmekapaciteten är 4000 J*kg-1*K-1.
Variant 1: upptining på köksbänken. Energiåtgång 4000*23K = 144 kJ som tas från rumsvärmen. Anta att VP har COP=4. Betyder att jag måste använda 144/4=36 kJ för upptining
Variant 2: upptining på balkongen. Sedan tar jag in den i rummet där den ska värmas också till 20°C. Min energiåtgång är 4000*18K/4=18 kJ.
Variant 3: upptining i kyl från -18° till 6°C. Mjölken tillförs 4000*24K=96 kJ. Denna energi kan inte komma någon annanstans ifrån än från rumsluften genom kylskåpsväggarna. Dessutom jobbar kylskåpet mindre och producerar mindre spillvärme till rummet. Sedan behöver VP fyller på dem 96 kJ igen och det kostar 96/4=24 kJ
Jag tror att upptining på balkong är energismartast. Man tar till vara uteluftens värme.
T Thomas_Blekinge skrev:Jag är inte övertygad.
Vi antar frystempen -18°C, kyltempen 6°, rumstemp 20°C och utetemp 2°C. Sluttemperaturen för mjölken ska vara 20°C (katten har känslig mage).
Variant 1: upptining på köksbänken. Energiåtgång 4000*23K = 144 kJ som tas från rumsvärmen. Anta att VP har COP=4. Betyder att jag måste använda 144/4=36 kJ för upptining
Variant 2: upptining på balkongen. Sedan tar jag in den i rummet där den ska värmas också till 20°C. Min energiåtgång är 4000*18K/4=18 kJ.
Variant 3: upptining i kyl från -18° till 6°C. Mjölken tillförs 4000*24K=96 kJ. Denna energi kan inte komma någon annanstans ifrån än från rumsluften genom kylskåpsväggarna. Dessutom jobbar kylskåpet mindre och producerar mindre spillvärme till rummet. Sedan behöver VP fyller på dem 96 kJ igen och det kostar 96/4=24 kJ
Jag tror att upptining på balkong är energismartast. Man tar till vara uteluftens värme.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Men tänk lite abstrakt nu. Mjölken kan vara frysta bönor till sallad. Jag tycker fortfarande att tining på balkong kostar minst energi. Motbevisa mig!!
I första inlägget fanns inte någon förutsättning för att tina på balkongen. Om det är varmare ute än i första inlägget så att det är ett alternativ så beror det på om kylen eller värmepumpen har bäst värmefaktor.
Exakt lika mycket energi som mjölken behöver för att tina i kylskåpet avges ju av omgivande filpaket, ketchupflaskor mm. Väggarna i kylskåpet är ju någorlunda isolerade vilket du inte kan räkna bort som du gör.T Thomas_Blekinge skrev:Jag är inte övertygad.
Det är väl ett fullt rimligt antagande att det som kyls ned av det frusna mjölkpaketet i första hand är det som är runt omkring paketet, dvs maten och luften i kylen och inte det på andra sidan en isolerande vägg?
Kylen är energismartast. Dels för att du sparar in denna energi då du slipper kyla kylen med den. Dels för att du i rumstemp bara behöver värma 14 grader, från 6 till 20.
Fyfan vad dumt, se lite mer praktiskt på tillvaron och mindre abstrakt så kommer du nog på vad som är effektivast. I det inledande inlägget så skrev du fö ”tina” mjölken men senare så skall den också värmas upp till 20 grader. Ändrade förutsättningar. Betala bara elräkningen, det här blir du inte rik på.
Med ditt resonemang så skulle det vara en dålig idé att ta fryst is utifrån trädgården och ställa den i kylen tills den tinat, för att sedan kasta ut den smälta isen.
Gör man det med lagom mycket is utifrån, så stängs ju kylskåpet av helt, men fortfarande 6C inne i kylen. Hur kan det vara dåligt?
Gör man det med lagom mycket is utifrån, så stängs ju kylskåpet av helt, men fortfarande 6C inne i kylen. Hur kan det vara dåligt?
Det beror på om husets uppvärmningssystem är effektivare än kylen eller inte. Om du har elvärme lönar det sig att frysa is i frysen och slänga ut på altanen. I den situationen förlorar du på att ta in is. Men om värmepumpen har bättre värmefaktor är kylen lönar det sig att tina is i kylen.
nu är ju förutsättningen COP 4 och kylen är inte det.D Daniel 109 skrev:
Nej, det spelar ingen roll hur effektiv din uppvärmning är. Hela vitsen är att du inte behöver kyla kylen om du lägger i något kallt där. Det kommer kyla innehållet i kylen. Då behöver inte kylens kompressorn arbeta och du har sparat energi. Kylskåpet är ett isolerat avskilt rum.D Daniel 109 skrev:
Jo, det spelar roll. Kylen står ju i huset och utbyter energi med det.