MathiasS MathiasS skrev:
Jag har aldrig använt tryckströmbrytaren på min Nuair. Drar alltid ut sladden. Skulle det verkligen vara ett problem.......
Drar man ut stickproppen när kompressorn inte går finns ju inget problem öht oavsett hur det är gjort med ev tryckavlastning av cylindrarna. Ofta eller kanske alltid finns någon funktion med backventil mellan kompressor och tank där sidan mot kompressorn dräneras när brytaren slår från vid uppnått tryck. Går den delen mot brytaren med ett litet extra rör får man ingen tömning om man bryter under drift. Men även på små billiga förkommer det att det sköts av magnetventil och då spelar det ingen roll när man bryter.

Frågan är om det märks på såna små kompressorer men jag tror inte jag sett någon utan avlastning oavsett hur mycket budgetmodell de varit.

Jag har satt en vanlig strömbrytare vid dörren som bryter strömmen till uttaget. Har även så på alla laddare o dylikt så slipper dom stå på i onödan. Har 1 uttag som alltid är på om jag skulle behöva det

men detta betyder isåfall att det är dåligt med en timer som inte känner av om motorn går eller inte.

A
Det är bara att läsa i bruksanvisningen.

MathiasS MathiasS skrev:
men detta betyder isåfall att det är dåligt med en timer som inte känner av om motorn går eller inte.
Jag tror inte att det är en dålig ide' ur den synvinkeln. Dock förstår jag inte riktigt poängen. Är det mest att den inte ska råka gå i onödan på nätterna. Eller när ska den vara påslagen? Det är ju lika onödigt att den står och går när du inte är i garaget.
Isåfall är det ju bättre att koppla kompressorn på samma strömbrytare som belysningen i garaget. Alternativt om du gör som jag. Med en egen strömbrytare men man använder tändtråden som fas.

A AG A skrev:
Är det mest att den inte ska råka gå i onödan på nätterna. Eller när ska den vara påslagen?
Den ska inte gå öht när jag inte ska använda den. Den ska bara gå när jag använder den, dvs när jag tryckt på knappen. Och eftersom jag alltid glömmer att stänga av den vill jag ha en timer.

A AG A skrev:
Det är ju lika onödigt att den står och går när du inte är i garaget.
Just det, därför ska den bara gå en halvtimme eller något sådant.

A AG A skrev:
Isåfall är det ju bättre att koppla kompressorn på samma strömbrytare som belysningen i garaget. Alternativt om du gör som jag. Med en egen strömbrytare men man använder tändtråden som fas.
Vi har garaget som groventre så belysningen tänds och släcks 100 gånger innan kompressorn ska användas, så belysningen ska inte ha något med detta att göra.

Norwesco? Finns ju både 1 och 3fas, men de kostar ju, men jag misstänker att de är ganska robusta med tanke på syftet att skydda spisar.

Eller fixa läckorna på kompressorn?
Om inget läcker ut så går den inte igång.

Jag vet inte om det är så mycket att fixa, här tror jag det pyser i verktygen, och dessa tänker jag inte byta.

Varför inte en ”nollspänningsbrytare” kopplad via lyset?
Kompressorn måste startas separat men blir alltid strömlös efter att lyset släckts………

Tänk på att ha en kvalitativ hona på slangen också, så den blir tät frånkopplad, typ cejn 320.
Och att det är bra match mellan hona och hane på kompressorn (om det sitter en snabbkoppling där) så inte den småläcker.

C
B breakman skrev:
Ser inte tryckströmbrytaren till att motorn får dra igång cylindrarna med inget/lite motstånd för att hålla nere startströmen.
Jo, så funkar min iallafall. När den nått sluttrycket eller om man trycker på stoppknappen så avlastar den cylindern. Så det är väl ingen bra idé att bryta strömmen under pågående gång för att sedan direkt slå på den igen. Är det inte alltför kort intervall lär väl dock trycket i cylindern hinna sjunka av sig själv.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Varför inte en ”nollspänningsbrytare” kopplad via lyset?
Kompressorn måste startas separat men blir alltid strömlös efter att lyset släckts………
Om frågan var till mig så finns det ingen direkt korrelation till lyset som jag vill låsa mig till. Jag använder kompressorn även när jag inte är i garaget och jag tänder och släcker tusen gånger utan att använda kompressorn.

A Asok skrev:
Tänk på att ha en kvalitativ hona på slangen också, så den blir tät frånkopplad, typ cejn 320.
Och att det är bra match mellan hona och hane på kompressorn (om det sitter en snabbkoppling där) så inte den småläcker.
Har 320 överallt utom första anslutningen på kompressorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.