5 078 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Timer till kompressorn i garaget....
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Ska man vara borta längre så ja, då drar man ur kompressorn.D Du och 19till skrev:
Men annars, vill man upptäcka om det börjar läcka så är det bara att ha en koll på manometern, och alltid dra i tryckvakten (så kompressorn fyller upp fullt) efter varje gång man använt den sista gången för dagen.
då vet man att allt annat än fullt tryck innebär att det läckt.
Plus ett på detta,X xxargs skrev:Alternativt att se till att det inte läcker luft, eller alla fall väldigt lite...
Har för första gången råkat på en kompressor (biltemas SOL6) som med (spiral)slangen inkopplad håller trycket oförändrat över 6 månader i tanken utan att den är ansluten till vägguttaget.
Innan dess ansåg jag att tryckluftsystem alltid läcker luft och en utopi att få dem täta...
onödig gångtid blir det väl om något när kompressorn är tom varje gång man ska starta den. Min kan nog stå veckovis utan att gå igång om jag inte använder den, fast jag låter det vara osagt hur länge då jag använder kompressorn ofta. Det som gjort störst skillnad för mig var att byta bort billiga medlevererade kopplingar till bättre varianter från Cejn.
Ok, jag kanske har avfärdat shelly för snabbt.tommib skrev:
Hur menar du att knappen som du själv visar inte har massa fiffel bakom?
En Shelly, en tryckknapp, ett uttag. Man kan överväga en kontaktor för att spara på shellyn. Allt inbyggt i en apparatlåda av lämplig storlek.
Du kan få knapp och signallampa av mig om du vill, jag har ett gäng över sedan jag byggde en motsvarande grunka för min luftrenare.
Det här var mycket fiffigt, det ska jag ta efter när jag gör min motsvarande grej (tänkte på det senast idag). Vill du dela med dig av kodsnutten @henrike så slipper jag uppfinna hjulet igen.
Med fiffel menar jag snarast ”något som går att fiffla med” för det brukar sluta med att det inte fungerar några år senare alt bara jag vet hur det fungerar och kan använda det.
Men, en shelly 1 sköter ju faktiskt sig själv när den väl är installerad och behöver väl inte vara uppkopplad för att fungera?
Den ska också tåla 16A så kanske kan man , mot min princip, tillåta att den används utan en kontakter/relä.
Det är väl ingen dålig idé att se över var det läcker. Har redan Cejn hela vägen, men någonstans pyser det sakta. Det förtar dock inte behovet av styrd inkoppling.T tompaah7503 skrev:Plus ett på detta,
onödig gångtid blir det väl om något när kompressorn är tom varje gång man ska starta den. Min kan nog stå veckovis utan att gå igång om jag inte använder den, fast jag låter det vara osagt hur länge då jag använder kompressorn ofta. Det som gjort störst skillnad för mig var att byta bort billiga medlevererade kopplingar till bättre varianter från Cejn.
Det jag kör kan jag inte dela med mig av, då det är en hel mqtt baserad controller jag byggt själv.tommib skrev:
Men Gemini gav detta förslaget som jag tycker verkar vettigt:
// Configurationlet CONFIG = { SWITCH_ID: 0, // The ID of the switch component (usually 0) OFF_DELAY_MS: 10 * 60 * 1000, // 10 minutes in milliseconds POWER_THRESHOLD_W: 5, // Turn off if power is BELOW this value (in Watts) RETRY_DELAY_MS: 10 * 1000 // 10 seconds in milliseconds if power is too high};// --- Script Logic ---let autoOffTimer = null; // Variable to store the timer ID// Function to check power and potentially turn off the switchfunction checkPowerAndTurnOff() { console.log("Auto-off timer expired. Checking power for switch", CONFIG.SWITCH_ID); Shelly.call("Switch.GetStatus", { id: CONFIG.SWITCH_ID }, function (result, error_code, error_message) { // Clear the timer handle as this execution is done (will be reset if retrying) autoOffTimer = null; if (error_code !== 0) { console.log("Error getting switch status:", error_message); // Decide what to do on error - maybe retry later? For now, we stop. return; } if (!result || typeof result.apower === 'undefined') { console.log("Could not read power value from switch status."); // Decide what to do - maybe retry later? For now, we stop. return; } let currentPower = result.apower; console.log("Current power:", currentPower, "W"); if (currentPower < CONFIG.POWER_THRESHOLD_W) { console.log("Power is below", CONFIG.POWER_THRESHOLD_W, "W. Turning off switch", CONFIG.SWITCH_ID); Shelly.call("Switch.Set", { id: CONFIG.SWITCH_ID, on: false }, function(res, err_code, err_msg){ if (err_code !== 0) { console.log("Error turning off switch:", err_msg); } else { console.log("Switch", CONFIG.SWITCH_ID, "successfully turned off by script."); } // Timer handle is already null here }); } else { console.log("Power is", currentPower, "W (>= ", CONFIG.POWER_THRESHOLD_W, "W). Retrying in", CONFIG.RETRY_DELAY_MS / 1000, "seconds."); // Schedule this check function to run again after the retry delay autoOffTimer = Timer.set(CONFIG.RETRY_DELAY_MS, false, checkPowerAndTurnOff); } });}// Event handler for switch state changesShelly.addEventHandler(function(event_data) { // Check if the event is for the configured switch if (event_data.component !== ("switch:" + CONFIG.SWITCH_ID)) { return; } // Check if the event is a state change notification (info property exists) if (!event_data.info || typeof event_data.info.output === 'undefined') { return; } let switchIsOn = event_data.info.output; if (switchIsOn) { // Switch turned ON console.log("Switch", CONFIG.SWITCH_ID, "turned ON. Scheduling auto-off timer for", CONFIG.OFF_DELAY_MS / 1000, "seconds."); // Clear any existing timer before setting a new one if (autoOffTimer !== null) { Timer.clear(autoOffTimer); console.log("Cleared previous auto-off timer."); } // Set the main timer autoOffTimer = Timer.set(CONFIG.OFF_DELAY_MS, false, checkPowerAndTurnOff); } else { // Switch turned OFF (manually or by other means) console.log("Switch", CONFIG.SWITCH_ID, "turned OFF. Clearing any pending auto-off timer."); // Clear the timer if it exists if (autoOffTimer !== null) { Timer.clear(autoOffTimer); autoOffTimer = null; console.log("Cleared pending auto-off timer."); } }});// Initial check in case the script starts while the switch is already ON// (Optional - uncomment if needed, but typically event handler is sufficient)/*Shelly.call("Switch.GetStatus", { id: CONFIG.SWITCH_ID }, function (result) { if (result && result.output === true) { console.log("Script started while Switch", CONFIG.SWITCH_ID, "is ON. Scheduling initial auto-off timer."); if (autoOffTimer === null) { // Only schedule if not already done by event handler quickly at boot autoOffTimer = Timer.set(CONFIG.OFF_DELAY_MS, false, checkPowerAndTurnOff); } }});*/console.log("Auto-off script with power check loaded for switch", CONFIG.SWITCH_ID);Mina föräldrar glömde bryta strömmen till kompressorn. Den hade sedan börjat brinna och väggar och golv blivit förstörda i boden den stod i. Tur att inte branden spred sig mer. Det var en ny kompressor, men billig Meec-jula modell. Bryt strömmen när ni inte använder grejerna, man vet aldrig vad som kan sluta funka.
Jag har en trefas kontaktor som styrs av en plejd crl 01. Trycker på en knapp så är den i gång två timmar. Kan okså starta den med telefonen så får den bygga tryck innan jag är i garaget.
Kanske lite överdrivet, men har fått gå ut så många gånger på kvällen när man lagt sig och hör kompressorn starta för man glömt den. Så när jag byggde nytt garage passade jag på att lyxa till det lite 😁
Kanske lite överdrivet, men har fått gå ut så många gånger på kvällen när man lagt sig och hör kompressorn starta för man glömt den. Så när jag byggde nytt garage passade jag på att lyxa till det lite 😁
Hmm, min startar och stoppar av sig självt när man använder den 😀. Inte töms den helt innan den startar igen. Tryckströmbrytaren bryter ju strömmen.A avh67f skrev:
Men det är skillnad på att dra ur sladden och bryta med relä. Har någon skrivit om att dra ur sladden under drift?
En möjlighet torde väl vara att sätta en on-offventil på kompressorns utgående luftledning, innan man kommer till diverse slanganslutningar etc. Om luftutloppet blockeras ska trycket minska ytterst långsamt, annars är det fel på säkerhet ventilen / läckage i någon gängad koppling direkt mot luftbehållaren eller dylikt.
Vill man automatisera det litegrann kan on-offaren kopplas till en typ en kaffetimer (som gamlingar har) alternativt så den öppnar när du slår på lyset i verkstaden.
Du ”ska” i så fall ha en ventil som är stängd då den är strömlös.
Mvh
Vill man automatisera det litegrann kan on-offaren kopplas till en typ en kaffetimer (som gamlingar har) alternativt så den öppnar när du slår på lyset i verkstaden.
Du ”ska” i så fall ha en ventil som är stängd då den är strömlös.
Mvh
Nu ska inte jag "skjuta budbäraren", men vad ska detta betyda? Det må sitta hur många reläer och annat, det vill i tryckströmbrytaren, eller vanliga strömbrytaren. Det är ju ändå just vad det låter som, nämnligen en strömbrytare, som alltså något som bryter strömmen. Vad skulle skillnadem vara?A avh67f skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Ser inte tryckströmbrytaren till att motorn får dra igång cylindrarna med inget/lite motstånd för att hålla nere startströmen. När varvet är uppe så stänger nån ventil och den får börja bygga tryck 🤔