Har en kompressor på 2200W i garaget (90 liters Nuair). Ibland glömmer jag den på och nätansluten vilket gör att det blir onödig gångtid på den. Därför vill jag ha en timer ansluten till den, precis som till kaffeapparaten - enkel knapptryckning så är den på i 30 minuter.

Frågan är, finns det något mer robust är prylarna som är gjorda för tvättstugan och köket?
Vit timer för eluttag med knapp och indikatorlampa, lämplig för styrning av en kompressor eller liknande apparat i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har precis byggt en egen sådan.

En Shelly 1PM med deras rc-snubber (oklart om den behövs, men tänkte det kunde vara bra)

Satte det i en låda på en planka och ett utanpåliggande uttag, och sen en stickpropp på det. (Så ingen bråkar om att jag inte får koppla själv)

Gjorde sen ett script som kör auto-off efter 10 minuter om effekten är under 5w, så den inte slår av mitt i en laddcykel.

Startar den sen via mobilen, men går koppla tryckknappar bäst man vill.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
H henrike skrev:
Jag har precis byggt en egen sådan.

En Shelly 1PM med deras rc-snubber (oklart om den behövs, men tänkte det kunde vara bra)

Satte det i en låda på en planka och ett utanpåliggande uttag, och sen en stickpropp på det. (Så ingen bråkar om att jag inte får koppla själv)

Gjorde sen ett script som kör auto-off efter 10 minuter om effekten är under 5w, så den inte slår av mitt i en laddcykel.

Startar den sen via mobilen, men går koppla tryckknappar bäst man vill.
Har övervägt Shelly då jag ändå har en del annat sådant i huset, men bestämde mig för att jag vill ha det enkelt. En knapp att smacka till utan massa fiffel bakom....

J jonaserik skrev:
Finns flera fabrikat, ska tåla max belastning 2000 W ,en sådan här kanske. som har mekaniska bleck i sig och inte elektronik.,
[länk]
Tack för tips, men inga lösa prylar, vill ha inbyggda apparater även om det blir utanpåliggande montage här.

K Kane skrev:
Jag satte en sån här innan kompressorn. Behövde mer än 10A brytförmåga.
[länk]
Yes, en sådan skulle kunna vara ett alternativ och plus i kanten för 16A även om jag klarar mig med under 10. Dock vill jag helst ha en knapp att trycka på snarare än ett vred. Men, ett alternativ om än inte så robust som man kanske skulle önska.

Alternativt att se till att det inte läcker luft, eller alla fall väldigt lite...

Har för första gången råkat på en kompressor (biltemas SOL6) som med (spiral)slangen inkopplad håller trycket oförändrat över 6 månader i tanken utan att den är ansluten till vägguttaget.

Innan dess ansåg jag att tryckluftsystem alltid läcker luft och en utopi att få dem täta...

• Gilla
  • Älska
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Hade exakt samma problem och jag löste det med en mekanisk timer. Kan skruva upp den till 120 min och den klarar 16A.

Lite dyr, men jag hade turen att hitta på tradera.

tommib
MathiasS MathiasS skrev:
Har övervägt Shelly då jag ändå har en del annat sådant i huset, men bestämde mig för att jag vill ha det enkelt. En knapp att smacka till utan massa fiffel bakom....
Hur menar du att knappen som du själv visar inte har massa fiffel bakom?

En Shelly, en tryckknapp, ett uttag. Man kan överväga en kontaktor för att spara på shellyn. Allt inbyggt i en apparatlåda av lämplig storlek.

Du kan få knapp och signallampa av mig om du vill, jag har ett gäng över sedan jag byggde en motsvarande grunka för min luftrenare.

H henrike skrev:
Det här var mycket fiffigt, det ska jag ta efter när jag gör min motsvarande grej (tänkte på det senast idag). Vill du dela med dig av kodsnutten @henrike så slipper jag uppfinna hjulet igen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Alternativt att se till att det inte läcker luft, eller alla fall väldigt lite...

Har för första gången råkat på en kompressor (biltemas SOL6) som med (spiral)slangen inkopplad håller trycket oförändrat över 6 månader i tanken utan att den är ansluten till vägguttaget.

Innan dess ansåg jag att tryckluftsystem alltid läcker luft och en utopi att få dem täta...
Innan jag fick tummen ur att laga mitt däck med en skruv i ( pyspunka som gick från en gång i veckan till varannan dag) så fyllde jag luft ofta.
Kompressorn alltid på, men dom få sekunder den körde utanför däckspåfyllning p.g.a att det läckte i slangar och kopplingar var nog knappt mätbar.
Att mecka med reläer och switchar, script och vad mer skulle jag aldrig hålla på med..det finns ingen vinst i det.

Redigerat:
  • Gilla
jdan
  • Laddar…
Kanske fixa läckaget istället. Vet flera som har kompressorer igång dagarna ända utan "onödig gångtid".

Gör såhär:
Skapa en nippel med blindpropp och se till att den verkligen är tät. (både hona och hane)
Koppla nu den direkt på kompressorn utan slang.
Dra sedan i knoppen på tryckvakten så kompressorn fyller upp fullt.
Tejpa en tejpbit på manometern där visaren är (så du ser ifall den flyttat på sig)

Nästa dag, kolla om manometern flyttat på sig, dvs att det läcker, eller om kompressorn gått (det lär du ha hört i så fall). I så fall har den läckt luft internt och man får spåra läckaget.

Upprepa nu samma sak, men denna gången kopplar du EN av nästa pryl på kompressorn (slangvinda, slang, tryckregulator, blåspistol etc). En sak i taget.

Tills du hittar boven, dvs det som läcker. Sedan får man testa koppla det "som läcker" direkt på kompressorn. Visar det sig nu att det "inte läcker" då är det kopplingen mellan den prylen och nästa pryl som läcker. Annars är det prylen i sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Även om en har ett system som inte läcker nu.

Har ni inte tänkt på att plast och gummi slangar kan gå hål på? Hade en plastslang som gick hål på då gick kompressorn konstant. Många kompressorer är inte gjorda för att gå kontinuerligt och kommer gå varma. Så varför riskera att ha sönder komperessorn och kanske ännu värre om det börjar brinna.

Jag har själv funderat på vad som är lämpligast, kanske en kontaktor som styrs av belysningen. För iafall jag tycker det är mycket lättare att komma ihåg att släcka lyset.

För att inte glömma kompressorn på, så tog jag tändtråden till takbelysningen, och satte som fas till strömbrytaren som styr kompressorn. På så vis blir alltid kompressorn strömlös när jag går därifrån. Även om jag glömt stänga av den.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
För mig är det enklast att stänga av när jobbet är avslutat och slå på när något ska utföras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.