Trevlig läsning.
Började bygga en Locost för ca 20 år sen, som tur var så fick någon reda på det och köpte min färdiga ram och alla plastade delar så jag kunde fortsätta med mina folkvagnar :-)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Trevlig läsning.
Började bygga en Locost för ca 20 år sen, som tur var så fick någon reda på det och köpte min färdiga ram och alla plastade delar så jag kunde fortsätta med mina folkvagnar :)
Haha, då har du haft gott om tid att fundera på vad du skulle gjort annorlunda!

Ös på!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Haha, då har du haft gott om tid att fundera på vad du skulle gjort annorlunda!

Ös på!
Djävulen ligger i detaljerna, och jag hann aldrig dit, utan fick bara till de stora penseldragen.
Men göra vagnen så lätt som möjligt känns bra.
Polaren byggde 3st, den sista med 1mm godstjocklek i rören, aluminiumbakaxel, aluminiumok, Liten Hondamotor helt i aluminium och den gick att besiktiga utan turbo.
Vi gjorde ett gäng vagnar några kollegor, och de blev lite smala i sittbrunnen.
Vi gjorde jiggar till kuggstången efter vi laborerat fram minimalt bumpsteer.
Vi kapade även av hörnen upptil fram på ramen för att få plats innanför kåpan vi beställt för att plasta av.

Lycka till med din vagn.

/W
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Djävulen ligger i detaljerna, och jag hann aldrig dit, utan fick bara till de stora penseldragen.
Men göra vagnen så lätt som möjligt känns bra.
Polaren byggde 3st, den sista med 1mm godstjocklek i rören, aluminiumbakaxel, aluminiumok, Liten Hondamotor helt i aluminium och den gick att besiktiga utan turbo.
Vi gjorde ett gäng vagnar några kollegor, och de blev lite smala i sittbrunnen.
Vi gjorde jiggar till kuggstången efter vi laborerat fram minimalt bumpsteer.
Vi kapade även av hörnen upptil fram på ramen för att få plats innanför kåpan vi beställt för att plasta av.

Lycka till med din vagn.

/W
Tackar, tackar!

:D
 
Känns alltid stort när de står på egna ben för första gången...
 
  • Motor monterad på ett nybyggt metallramställ i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Bilddagboken hej!
(eller, man tager vad man haver)
 
  • Verkstad med diverse verktyg och material, byggprojekt under konstruktion och bilsmotor på golvstativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
Vad blir det för motor?

//AA
 
Miata i någon form... Finns ett inlägg tidigare i tråden med lite mer info... (y):)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Tror inte fästet för pedalstället böjer sig i första taget...
 
  • Robust metallramkonstruktion för pedalställ på en arbetsbänk i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Det blir alltså såhär typ...
Med två vinkeljärn att fästa i...
25x25x3, tror jag det blir...
Det blir ju också en 0,8 eller 1mm plåt under allt, och försänkta skruvar underifrån, så det lär väl hålla...
 
  • Metallkonstruktion med vinkeljärn och en plåt, inklusive pedaler och skruvförband i en verkstadsinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en konstruktion med mått, vinkeljärn och markering för plåtunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Kör aluminiumplåt så kan du ha lite tjockare utan att vikten sticker iväg
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kör aluminiumplåt så kan du ha lite tjockare utan att vikten sticker iväg
Vad kan vara lämpligt? 2 mm? Sen blir ju viktbesparingen marginell ..
Och sen pop-nita antar jag ..
 
Limma och popnita

Aluminium har 1/3 av styvhet och densitet mot stål så du kan köra 3ggr tjockleken i aluminium mot stål för samma vikt. Den tjockare plåten får på grund av ökade tjockleken bättre böjmotstånd och man kan därför köra tunnare utan att få "trumeffekt" typ. 2mm lär funka. Sätter du plåten under eller ovanför rören?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Limma och popnita

Aluminium har 1/3 av styvhet och densitet mot stål så du kan köra 3ggr tjockleken i aluminium mot stål för samma vikt. Den tjockare plåten får på grund av ökade tjockleken bättre böjmotstånd och man kan därför köra tunnare utan att få "trumeffekt" typ. 2mm lär funka. Sätter du plåten under eller ovanför rören?
Under är planen, tänker sätta under sits och fotutrymmet, och lämna undersidan på kardantunneln och motorutrymmet öppet neråt...

Tänker att en slät undersida är enklare att hålla ren, och att insidan är enklare att göra "fin" med matta limmad på tunnare plywood eller dylikt...
 
Man kan väl fylla hålen på insidan med cellplast och sen lägga en matta slätt över så får man det slätt på båda sidorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.