155 808 läst ·
1 174 svar
156k läst
1,2k svar
Tillverka plant "bord"
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Trevlig läsning.
Började bygga en Locost för ca 20 år sen, som tur var så fick någon reda på det och köpte min färdiga ram och alla plastade delar så jag kunde fortsätta med mina folkvagnar
Började bygga en Locost för ca 20 år sen, som tur var så fick någon reda på det och köpte min färdiga ram och alla plastade delar så jag kunde fortsätta med mina folkvagnar
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Haha, då har du haft gott om tid att fundera på vad du skulle gjort annorlunda!Workingclasshero skrev:
Ös på!
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Djävulen ligger i detaljerna, och jag hann aldrig dit, utan fick bara till de stora penseldragen.Dan_Johansson skrev:
Men göra vagnen så lätt som möjligt känns bra.
Polaren byggde 3st, den sista med 1mm godstjocklek i rören, aluminiumbakaxel, aluminiumok, Liten Hondamotor helt i aluminium och den gick att besiktiga utan turbo.
Vi gjorde ett gäng vagnar några kollegor, och de blev lite smala i sittbrunnen.
Vi gjorde jiggar till kuggstången efter vi laborerat fram minimalt bumpsteer.
Vi kapade även av hörnen upptil fram på ramen för att få plats innanför kåpan vi beställt för att plasta av.
Lycka till med din vagn.
/W
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Tackar, tackar!Workingclasshero skrev:
Djävulen ligger i detaljerna, och jag hann aldrig dit, utan fick bara till de stora penseldragen.
Men göra vagnen så lätt som möjligt känns bra.
Polaren byggde 3st, den sista med 1mm godstjocklek i rören, aluminiumbakaxel, aluminiumok, Liten Hondamotor helt i aluminium och den gick att besiktiga utan turbo.
Vi gjorde ett gäng vagnar några kollegor, och de blev lite smala i sittbrunnen.
Vi gjorde jiggar till kuggstången efter vi laborerat fram minimalt bumpsteer.
Vi kapade även av hörnen upptil fram på ramen för att få plats innanför kåpan vi beställt för att plasta av.
Lycka till med din vagn.
/W
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Miata i någon form... Finns ett inlägg tidigare i tråden med lite mer info... 

Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Det blir alltså såhär typ...
Med två vinkeljärn att fästa i...
25x25x3, tror jag det blir...
Det blir ju också en 0,8 eller 1mm plåt under allt, och försänkta skruvar underifrån, så det lär väl hålla...
Med två vinkeljärn att fästa i...
25x25x3, tror jag det blir...
Det blir ju också en 0,8 eller 1mm plåt under allt, och försänkta skruvar underifrån, så det lär väl hålla...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kör aluminiumplåt så kan du ha lite tjockare utan att vikten sticker iväg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Limma och popnita
Aluminium har 1/3 av styvhet och densitet mot stål så du kan köra 3ggr tjockleken i aluminium mot stål för samma vikt. Den tjockare plåten får på grund av ökade tjockleken bättre böjmotstånd och man kan därför köra tunnare utan att få "trumeffekt" typ. 2mm lär funka. Sätter du plåten under eller ovanför rören?
Aluminium har 1/3 av styvhet och densitet mot stål så du kan köra 3ggr tjockleken i aluminium mot stål för samma vikt. Den tjockare plåten får på grund av ökade tjockleken bättre böjmotstånd och man kan därför köra tunnare utan att få "trumeffekt" typ. 2mm lär funka. Sätter du plåten under eller ovanför rören?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Under är planen, tänker sätta under sits och fotutrymmet, och lämna undersidan på kardantunneln och motorutrymmet öppet neråt...Johannes Carlsson skrev:
Limma och popnita
Aluminium har 1/3 av styvhet och densitet mot stål så du kan köra 3ggr tjockleken i aluminium mot stål för samma vikt. Den tjockare plåten får på grund av ökade tjockleken bättre böjmotstånd och man kan därför köra tunnare utan att få "trumeffekt" typ. 2mm lär funka. Sätter du plåten under eller ovanför rören?
Tänker att en slät undersida är enklare att hålla ren, och att insidan är enklare att göra "fin" med matta limmad på tunnare plywood eller dylikt...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Man kan väl fylla hålen på insidan med cellplast och sen lägga en matta slätt över så får man det slätt på båda sidorna




