Är det inte lite mycket lutning på nosen
 
A Anderscurl skrev:
Ska det bli nos i aluminium?
Nä, glasfiber, till att börja med i alla fall.. Inte för att jag inte skulle vilja, med det är inte en rimlig kostnad för att köpa verktygen som behövs...
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är det inte lite mycket lutning på nosen
Jag utgick från dimensionerna på Caterham Super Sprint, så höjd/bredd på öppningen har samma relation. Jag vet inte hur det blir, men jag tänker att jag bygger ett skelett av spån- och gipsskiva, sen fogskum eller lyxigare frigolit (xps borde funka?) och sen slipar jag och spacklar och slipar, tills jag är nöjd....
 
  • Grå Caterham Super Sprint sportbil i närbild som visar främre stötfångaren, grillen och hjulen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Den lutar väldigt mycket i förhållande till den jag har tänker den ska ju vara en förlängning av huven
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Den lutar väldigt mycket i förhållande till den jag har tänker den ska ju vara en förlängning av huven
Tanken var att få till nåt mellanting mellan de här två.. Men när du säger det, och jag tittar närmare på bilderna från sidan så sitter "min öppning" lite långt ner...

Tack för inputen... :D
 
  • Två olika storlekar av vitfärgade bilfrontar (nosar) mot blå bakgrund med beskrivande text om deras design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Bild på bilchassi i garage, i linje med instrumentbräda och en del av interiören synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ligger min i linje med instrumentpanel och torpedvägg
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[bild] Så ligger min i linje med instrumentpanel och torpedvägg
Hur hög är din ram här?

Jag kommer få horisontell huv, höjden på motorn ger inget alternativ tyvärr.. Jag har beställt en stol, ratt och pedalställ, så när jag provat runt lite så kanske det blir så att jag flyttar upp instrumentbrädans överkant uppåt några centimeter, men det gör ingen skidbacke direkt.. :rofl:
 
  • Ritad pil på bild anger höjden på ett metallramverk i en verkstad med diverse utrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
340mm
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
340mm
Ok, min ram är 380, så lite högre.... Överkanten på instrumentpanelen är 255 mm...
 
Ram till överkant på min är 370mm ram noskon 270 där huven ansluter avstånd 1200mm så ca 0.8 cm/m
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ram till överkant på min är 370mm ram noskon 270 där huven ansluter avstånd 1200mm så ca 0.8 cm/m
Ok, då förstår jag.... Jag tror det kommer att bli snyggt med rak huv, men både nosen och höjden på instrumentpanelen är inte spikade... Såhär ser det ut från sidan... Öppningen i nosen ska flyttas upp 5 cm ungefär tror jag....

Edit: lutningen ser värre ut på bilderna tror jag...
 
  • Bild på fordonram i verkstad med monterad motor och provisorisk kartongmodell av fordonets nos och instrumentpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gjort nosen lite lägre så huven lutar något framåt. Det finns risk att bilen ser platt och lat ut annars.
Spånskiva, fogskum och spackel blir utmärkt för att bygga pluggen!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Skulle gjort nosen lite lägre så huven lutar något framåt. Det finns risk att bilen ser platt och lat ut annars.
Spånskiva, fogskum och spackel blir utmärkt för att bygga pluggen!
Kanske får höja instrumentpanelen någon centimeter, den är bara punktad än så länge... :thinking:

Vi får se helt enkelt... Både stolen, pedalstället och snap-offnavet var beställningsvara, så det lär väl ta ett tag innan det dyker upp..
 
vcx
Det går ju alltid att göra en power bulge.

Kul bygge, nästan så man blir lite inspirerad... :D
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tror nog du kan höja upp "gluggen" lite samt förlänga den ska ta ett kort på min kon
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.