Jag har tänkt att bygga rattstången själv, ungefär som i bilden (pardon mina epic paint skillz) ...

Tanken är att köra ett precisionsstålrör i lagom dimension mellan en bussning och ett kullager, och en slipad axel med god svetsbarhet som rattaxel ...
 
  • Metalliskt byggnadsställ med utmarkerade delar för lagerbronsbussning och lagerhus KFL00x, illustrerar konstruktionen av en rattstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Nu är inte mitt bygge färdigt. Men stäm av med din tilltänkta SFRO besiktnings person innan du gör något helt färdigt med styrningen. Styrning och bromsar är ganska kritiska punkter i ett amatörbygge. Jag valde ett hopplock av Volvo standard delar från 740 och 240 för att få ihop min rattstång. Min deformationszon är som du beskrev högre upp med hjälp av två leder som skapar en större vinkel på mitten av rattstången. "Hemsvetsade" delar har jag sett användas på andra byggen och det är godkänt. Men det kan vara bra att få ok av den som ska godkänna bygget innan man jobbar för mycket med kritiska delar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Skarvad rattstång från Toyota kopplad till styrväxel från en Volvo 940 i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarvad rattstång från Toyota mot Volvo 940 styrväxel i ett bilbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rattstång från Toyota skarvad mot volvo 940 styrväxel
 
  • Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Glömde måtten orginaldelarna är 19mm och den nya delen är 21mm sorry för ot
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Glömde måtten orginaldelarna är 19mm och den nya delen är 21mm sorry för ot
Är Volvo 19 mm?
 
Japp mätt mot ingående axel på styväxlen
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Man undrar ju om det finns någon koppling mellan diametern och vikten på bilen, eller om det bara handlar om hur mycket "gummisnoddseffekt" man vill ha när man svänger.... :thinking:
 
Tror 19-21 är ganska vanligt mest jänkare som har 1" mest för att dom gillar att överdriva men jag tror att det är rör då mina är nog solida
 
Snickrat ihop motorfästen...
 
  • Två hemgjorda motorfästen av metall med hål och svetsfogar på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjorda motorfästen i metall monterade på motorblock, synliga svetsfogar och justerbara delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator och 6 till
  • Laddar…
Glöm inte att uppdatera tråden här också. Såg ju nya bilder i en annan tråd ;)
Blir det orginal styrsystem eller kommer du att uppgradera? Jag gissar att det blir lite ändringar på både insug och avgassystem för att matcha bygget. Då kan det vara lämpligt att optimera för "tappa" effekt eller försämrade avgasvärden.
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Glöm inte att uppdatera tråden här också. Såg ju nya bilder i en annan tråd ;)
Blir det orginal styrsystem eller kommer du att uppgradera? Jag gissar att det blir lite ändringar på både insug och avgassystem för att matcha bygget. Då kan det vara lämpligt att optimera för "tappa" effekt eller försämrade avgasvärden.
Fördelen med Miata är ju att det finns tre olika (rimliga) motorer att välja på, 89, 115 eller 140 hk, så min tanke är att bygga bilen, se vad den väger och sen köpa en motor som matchar vikten... Då har man täckt från 440 kg till 680 kg... Så förhoppningsvis 440 kg, och besiktad med 89 pigga hästar... Sen är det väl inte orimligt att det sitter en 1,8L med turbo mellan besiktningarna.. :)

Tror att insuget är helt ok faktiskt, avgas lär man nog få bygga eget för att få turbon på rätt ställe, men det satt ett ok "extraktorgrenrör" i rostfritt på motorn jag köpte för att bygga efter.... (y)
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Lite mer bilder på nästa steg... Mer CAD... Troligen tillverkas i 2mm plåt.... Blir nog styvt med ett par speed holes i...
 
  • En CAD-modell av en komponent, skapad i kartong, placerad på ett metallramverk i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-modellerad metallkomponent fäst i en byggnadsställning med hålstruktur och en röd spiralfjäder i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Börjat på en plugg till nosen..
 
  • Konstruktion av träplugg för båtnos i ett verkstadsutrymme med verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator och 6 till
  • Laddar…
Byt namn på tråden??
Bra jobbat (y)

//AA
 
Ska det bli nos i aluminium?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.