29 132 läst ·
196 svar
29k läst
196 svar
Tillverka el med berg/jordvärme
Du fick den här kommentaren.P Plutus skrev:
Och det kan utvidgas och förtydligas med att det inte behöver vara ett elöverskott. Samma sak gäller om du får ut värme ur maskinen.harry73 skrev:
Det går givetvis att hitta siffror på värmefaktor och verkningsgrad på värmepump respektive peltierelement som resulterar i att beräkningen visar ett plus. Men det vi försöker förklara är att då är någon av siffrorna orimlig. Resultatet av den maskin du vill bygga strider mot naturlagar. Man behöver inte gå in på beräkningarna för att tala om att det du vill göra är omöjligt.
Tyvärr är det nog så att när så många tidigare här försökt ge dig olika sätt att se på ditt system och förstå var det fallerar och du ändå fortsätter utan att omforma din egen ståndpunkt går det nog inte att komma vidare. Inget illa menat men ta dig en stund och kolla tex länkar Harry kom in med och försök ta med i din bild. Nu är det kanske inte så enkelt att förklara på ett sätt som man direkt kan ta till sig (utan diverse grundkunskaper, och då hade knappast detta fortsatt såhär) men kom då igen med frågor att diskutera vidare.P Plutus skrev:Jag tillför ju el genom att ta värme från berget och göra el via peltierelement.
Alla är överens om att värmepumpar fungerar.
Alla är överens om att peltierelement fungerar.
Jag gissar att alla är överens om att det går att göra el från värmen från en värmepumpskompressor.
Det vi inte är överens om är om element med 18% verkningsgrad är tillräckligt bra för att driva kompressorn utan yttre hjälp. Hittills har ingen haft synpunkter på min beräkning i #59
Själv undrar jag lite var du får siffran 18% ifrån, det hjälper dig knappast vad du sätter in där som håller sig inom "regelverket".
Det du beskriver är en evighetsmaskin av andra ordningen.P Plutus skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin
Hoppsan, jag såg inte ditt inlägg #60 tidigare, men nu har jag läst det, men förstår inte vad du menar. COP är ju i högsta grad relevant? Vanliga villavärmepumpar kommer upp i 5, för att värma 20 gr. luft räcker kondensering på 25 gr. vilket ger COP upp mot 7D Daniel 109 skrev:
18% verkningsgrad är den gräns där jag påstår det skulle kunna fungera, vi har inte såna peltierelement idag, (och vi vet inte om det kommer att komma) så det är bara en teoretisk debattGK100 skrev:
Tyvärr är det nog så att när så många tidigare här försökt ge dig olika sätt att se på ditt system och förstå var det fallerar och du ändå fortsätter utan att omforma din egen ståndpunkt går det nog inte att komma vidare. Inget illa menat men ta dig en stund och kolla tex länkar Harry kom in med och försök ta med i din bild. Nu är det kanske inte så enkelt att förklara på ett sätt som man direkt kan ta till sig (utan diverse grundkunskaper, och då hade knappast detta fortsatt såhär) men kom då igen med frågor att diskutera vidare.
Själv undrar jag lite var du får siffran 18% ifrån, det hjälper dig knappast vad du sätter in där som håller sig inom "regelverket".
De temperaturer du talar om är kondensering vid 25ºC och förångning vid vilken temperatur? Om vi säger -5ºC så finns det 30º att leka med för peltierelementet. Inom termodynamiken använder man ofta carnotprocessens verkningsgrad som referens. Ingen maskin kan omvandla värmeenergi till mekanisk energi med högre verkningsgrad än carnotprocessen. Carnotprocessens verkningsgrad blir i detta fall (25 - (-5)) / (25 + 273) = 0,1. Det säger inte att det är omöjligt med peltierelement som har en verkningsgrad på 18%. Men det säger att det är omöjligt med peltierelement som har den verkningsgraden vid de temperaturerna.P Plutus skrev:
Ökar du temperaturerna så ökar den möjliga verkningsgraden för peltierelementet. Men samtidigt minskar värmefaktorn för värmepumpen.
Jag håller med om att differensen är för liten, å andra sidan håller jag med om att det inte går att göra idag också, Men att kalla det evighetsmaskin (om än av andra graden) håller jag inte med om, eftersom man tillför värme utifrån.A Avemo skrev:De temperaturer du talar om är kondensering vid 25ºC och förångning vid vilken temperatur? Om vi säger -5ºC så finns det 30º att leka med för peltierelementet. Inom termodynamiken använder man ofta carnotprocessens verkningsgrad som referens. Ingen maskin kan omvandla värmeenergi till mekanisk energi med högre verkningsgrad än carnotprocessen. Carnotprocessens verkningsgrad blir i detta fall (25 - (-5)) / (25 + 273) = 0,1. Det säger inte att det är omöjligt med peltierelement som har en verkningsgrad på 18%. Men det säger att det är omöjligt med peltierelement som har den verkningsgraden vid de temperaturerna.
Ökar du temperaturerna så ökar den möjliga verkningsgraden för peltierelementet. Men samtidigt minskar värmefaktorn för värmepumpen.
Ska det inte vara n = 1 - TL/TH = 1 - (273 -5)/(273 + 25) = 0,1A Avemo skrev:
Vilket alltså blir 0,1 (10%) i alla fall, men andra siffror in ...
edit:
Nu testar du min matematiska förmåga ...
Jag sitter precis och grunnar på hur jag ska utveckla min ekvation till att bli som din.
Problemet är till att börja med att du blandar ihop verkningsgrad och värmefaktor. Man kan inte räkna som du gör.
Jag blir väl mer och mer övertygad av er som säger att det strider mot naturlagarna och
att det aldrig kommer att kunna realiseras oavsett vilka tekniska landvinningar som görs.
Kul med en bra diskussion i alla fall !! Jag har lärt mig massor! Tror jag... eller lite grann i alla fall
Det som stör mig lite är att en (svart) box hämtar energi från moder jord och tillsammans med 1kW
från elnätet producerar säg 3-4kW ut och att det inte skall gå att använda till annat än uppvärmning...
(Även om det förvisso är gott nog)
Ni får gärna skratta och kalla mig enfaldig, det bjuder jag på
Men om vi antar att vi har en ny pumpteknik med riktigt ruskig cop där vi producerar 100kW med
1kW el, är vi då fortfarande bakbundna att använda den effekten bara till uppvärmning och att fortsätta vara
beroende av vårt elabbonemang?
att det aldrig kommer att kunna realiseras oavsett vilka tekniska landvinningar som görs.
Kul med en bra diskussion i alla fall !! Jag har lärt mig massor! Tror jag... eller lite grann i alla fall
Det som stör mig lite är att en (svart) box hämtar energi från moder jord och tillsammans med 1kW
från elnätet producerar säg 3-4kW ut och att det inte skall gå att använda till annat än uppvärmning...
(Även om det förvisso är gott nog)
Ni får gärna skratta och kalla mig enfaldig, det bjuder jag på
Men om vi antar att vi har en ny pumpteknik med riktigt ruskig cop där vi producerar 100kW med
1kW el, är vi då fortfarande bakbundna att använda den effekten bara till uppvärmning och att fortsätta vara
beroende av vårt elabbonemang?
Det finns ett teoretisk max vad som är möjligt. Läs om herr Carnot. En värmepump har i dag en verkningsgrad på typ 40%. Så i teorin kan den bli lite drygt dubbelt så bra. Längre går inte att komma ens i teorin. I praktiken går det inte att komma mycket längre än vi är.
Redigerat:
Det är ganska lärorikt att engagera sig i sådana här diskussioner. Oftast inte för att det ändras några naturlagar. Utan för att man får öva på att tänka i banor av de befintliga.Mikael_L skrev:
Nej då. Man kan använda den effekten till frysdiskar och värma huset med pellets också. Skämt åsido kan inte värmepumpar bli hur effektiva som helst. Och hur effektiva de än blir kan man inte få ut el ur dem.J Josse2 skrev: