Det måste betyda att det är termodynamikens lagar
som även gör det omöjligt att komma över en viss gräns i verkningsgrad?
Om inte, så har jag lite svårt att köpa att just termodynamikens lagar ensamt skulle göra
det omöjligt för "svarta lådan" att generera el-överskott som vissa här hävdar
och som jag faktiskt själv börjar låta mig övertygas av.

Stackars er som måste undervisa en dumskalle! :rofl:

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
J Josse2 skrev:
Bingo
J Josse2 skrev:
Stackars er som måste undervisa en dumskalle!
Dumskallen är den som inte frågar. Och det är ingen här som måste undervisa någon.

J Josse2 skrev:
Om inte, så har jag lite svårt att köpa att just termodynamikens lagar ensamt skulle göra
det omöjligt för "svarta lådan" att generera el-överskott som vissa här hävdar
och som jag faktiskt själv börjar låta mig övertygas av.

Stackars er som måste undervisa en dumskalle! :rofl:
Nej. Verkningsgraden på värmemaskiner och peltier element beräknas som hur bra de är i förhållande till vad termodynamikens lagar. Inget jan ha en verkningsgrad över 1. Värmefaktor är inte verkningsgrad.

harry73
J Josse2 skrev:
Stackars er som måste undervisa en dumskalle
Det är bara för att betala tillbaka för alla gånger vi var dumskallar och behövde hjälp :)

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag bor i ett hus som aldrig hade blivit så här bra utan all hjälpen från forumet.

Det är lite som skatt eller försäkringar. Ibland ger man, ibland får man.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Även jag passar på att tacka för debatten, med 100 inlägg på några timmar trodde jag vi skulle hamna på förstasidan:D
Snabb och olika ståndpunkter, men aldrig otrevlig. Heder åt er all!

Man kan inte debatera naturlagar.

J Josse2 skrev:
Hej, jag spånar lite helt fritt här, eftersom man (vad jag kan förstå) får ut ca 200% högre effekt än tillförd
(EL-)effekt ur en berg/jordvärmepump, skulle man då inte (särskilt vid lågt värmebehov till huset) kunna
använda pumpen för att producera EL-överskott och agera mikro-producent till eon/vattenfall eller motsvarande
och därmed sänka elförbrukning ytterligare. Finns det nån generator teknik som kan nyttja 50-gradigt vatten
utan att stjäla alla mina "200%" i förluster?
Säkert en fråga som uppkommit tusen gånger tidigare men jag hittar faktiskt ingen matnyttig information om
detta på nätet.
Kolla på Carnot Efficiency, https://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_cycle#The_Carnot_cycle
Det kan användas för att beräkna den teoretiskt optimala energin som är möjlig att hämta ut ur en maskin som omvandlar värme till nyttoeffekt (bilmotorer, etc). Man kan kolla på temperaturskillnaden i ett system för att hitta maximal verkningsgrad, som följer:
Verkningsgrad = 1 - Svaltemperatur/varmtemperatur. (Temperaturer ska skrivas in i Kelvin, dvs lägg på 273.15 grader jämfört med våra vanliga Celsius). För 50 graders bergvärmepumpsvatten får man
Verkningsgrad = 1 - (273.15+20)/(273.15+50) = 0.093 = 9.3 % teoretisk verkningsgrad för att omvandla till el om man använder rummet som kall reservoar.

Dvs ur 2000 kWh producerad värmeenergi från pumpen får du inte ens ut 200 kWh elektricitet om du har en teoretiskt optimal värmemaskin. Där har du förklaringen varför det inte betalar sig att hålla på, och varför det inte finns. Med det sagt finns det stora geotermiska anläggningar https://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_power .

J Josse2 skrev:
Hej, jag spånar lite helt fritt här, eftersom man (vad jag kan förstå) får ut ca 200% högre effekt än tillförd
(EL-)effekt ur en berg/jordvärmepump, skulle man då inte (särskilt vid lågt värmebehov till huset) kunna
använda pumpen för att producera EL-överskott och agera mikro-producent till eon/vattenfall eller motsvarande
och därmed sänka elförbrukning ytterligare. Finns det nån generator teknik som kan nyttja 50-gradigt vatten
utan att stjäla alla mina "200%" i förluster?
Säkert en fråga som uppkommit tusen gånger tidigare men jag hittar faktiskt ingen matnyttig information om
detta på nätet.
Svaret är att temperaturhöjningen - om du verkligen ska få högt COP från VP:n - bara är några tiotal grader, alldeles för lite för att kunna göra högtrycksvattenånga och alldeles för lite för Peltier-element.

Visst man kan använda helt andra ämnen än vatten, det som driver VP´n t.ex. Men mig veterligen finns inget kommersiellt tillgångligt du skulle kunna använda. Även då, så är verkningsgraden såpass låg att du antagligen inte skulle få ut så värst mycket el än du stoppade in. Men som tankeexperiment är det ju kul!

När jag får överskott på termisk energi (Värme) kommer jag att lagra värmen i jorden.
För varje grad C som man ökar temperaturen till värmepumpen ökar dess verkningsgrad med ca:2,5%
En bergvärme borra är inte gjorda för att lagra då den optimala volymen skiljer rejält mot ett klot.
Förlusterna i marken behöver inte bli så stora för värme trögheten är rätt stor i mark. Dessutom behöver temperaturen inte vara mer än runt 20-30 grader som pumpas ner. Med ett jordborr klarar man att borra ner till mer än 10 meter och det är fullt tillräckligt. Beroende på hur mycket värmeenergi man vill ackumulera får man anpassa till antal borrhål. Man får dock räkna minst dubbla volymen för lagring jämfört med vad vatten klara av att lagra. De som har solceller eller kommer att installera borde tänka på att det bara är runt 20% av solenergin som blir elkraft, resten är värme som går att ta vara på det mesta av. Den värme är nästan gratis. Jag var i kontakt med en entreprenör som jordborrat ner 20-30 meter med diameter på 30-40 cm minns inte exakt. Några jordborrhål kostar kanske bara runt 1/3 av vad det kostar att borra en bergborra.

Företaget Climeon på börsen kolla vad dom gör. Låter ungefär som dina tankar

Jag skulle vilja påstå att verkningsgraden går ner om du värmer borrhålet. Det är värmefaktorn du pratar om. Den går upp.

Frågeställningen gäller att konvertera energi från 5 gradigt vatten till el med värmepump.
Då bör det finnas mer energi i 20 gradig luft utomhus så själva topic angående bergvärme kan man nog kasta direkt.

Ett kraftvärmeverk eldar fossila bränslen för att få vattenånga där 30-40% av energin blir till elektricitet. Efter turbinen har du 99 gradigt vatten som anses som förluster fram tills du har lyckats bygga ut ett fjärrvärmenät över hela staden. Du kan ju börja med att fundera på hur du kan göra om fjärrvärmen till elektricitet så kan du släppa din idé om bergvärme tills vidare. Hade det funnits ett effektivt sätt så hade man aldrig byggt ut fjärrvärmenätet i städerna. Denna topic känns lite likt idén om att vi ska sätta en propeller på våra bilar.

Jag gjorde för övrigt ett examensarbete om peltierelement (seebeck effekten) där man använde peltierelement som värmeväxlare mellan fjärrvärmenät och husets radiatorslinga. Av den energi du köper från fjärrvärmenätet för att värma upp huset så blir ca 2% till likström och 98% uppvärmning av huset. Examensarbetets syfte var att få ut tillräckligt med el för att driva cirkulationspumpen i radiatorslingan.

Vi får nog sätta vårt hopp till att tekniken att
borra 2000m blir bättre och billigare.
Kunde jag bli självförsörjande på både el och värme (utan värmepump dessutom) så
känns det som att ett borrhål skulle kunna
få kosta runt miljonen och ändå vara intressant...
Jag skulle nog dock vilja ha hålet försäkrat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.