29 132 läst ·
196 svar
29k läst
196 svar
Tillverka el med berg/jordvärme
VAD ÄR FEL MED STORA KÄRNKRAFTVERKET OCH SOLCELLER SOM TILLGODOSER DITT ELBEHOV, OCH SAMTIDIGT LAGRAR EN DEL I FORM AV VÄTGAS SOM DU ANVÅNDER PÅ NATTEN ELLER NÄR SOLEN GÅR I MOLN.J Josse2 skrev:Hej, jag spånar lite helt fritt här, eftersom man (vad jag kan förstå) får ut ca 200% högre effekt än tillförd
(EL-)effekt ur en berg/jordvärmepump, skulle man då inte (särskilt vid lågt värmebehov till huset) kunna
använda pumpen för att producera EL-överskott och agera mikro-producent till eon/vattenfall eller motsvarande
och därmed sänka elförbrukning ytterligare. Finns det nån generator teknik som kan nyttja 50-gradigt vatten
utan att stjäla alla mina "200%" i förluster?
Säkert en fråga som uppkommit tusen gånger tidigare men jag hittar faktiskt ingen matnyttig information om
detta på nätet.
VÄNNEN ARNE
Nej, kondenskraftverk har en kondensationstemperatur som ligger klart under 99grader. Man offrar en delar elproduktionen för att få ut fjärrvärme i ett kraftvärmeverk. Det finns tekniker för att generera el av lågvärdig värme, tex 99gradigt vatten.R robban1989 skrev:Frågeställningen gäller att konvertera energi från 5 gradigt vatten till el med värmepump.
Då bör det finnas mer energi i 20 gradig luft utomhus så själva topic angående bergvärme kan man nog kasta direkt.
Ett kraftvärmeverk eldar fossila bränslen för att få vattenånga där 30-40% av energin blir till elektricitet. Efter turbinen har du 99 gradigt vatten som anses som förluster fram tills du har lyckats bygga ut ett fjärrvärmenät över hela staden. Du kan ju börja med att fundera på hur du kan göra om fjärrvärmen till elektricitet så kan du släppa din idé om bergvärme tills vidare. Hade det funnits ett effektivt sätt så hade man aldrig byggt ut fjärrvärmenätet i städerna. Denna topic känns lite likt idén om att vi ska sätta en propeller på våra bilar.
Jag gjorde för övrigt ett examensarbete om peltierelement (seebeck effekten) där man använde peltierelement som värmeväxlare mellan fjärrvärmenät och husets radiatorslinga. Av den energi du köper från fjärrvärmenätet för att värma upp huset så blir ca 2% till likström och 98% uppvärmning av huset. Examensarbetets syfte var att få ut tillräckligt med el för att driva cirkulationspumpen i radiatorslingan.
finns ett svenskt bolag som gör detta. Climeon.com De är rätt uppmärksammade och har patent på sin lösning. Har sålt till Island, Richard Bransons kryssningsfartyg.J Josse2 skrev:Hej, jag spånar lite helt fritt här, eftersom man (vad jag kan förstå) får ut ca 200% högre effekt än tillförd
(EL-)effekt ur en berg/jordvärmepump, skulle man då inte (särskilt vid lågt värmebehov till huset) kunna
använda pumpen för att producera EL-överskott och agera mikro-producent till eon/vattenfall eller motsvarande
och därmed sänka elförbrukning ytterligare. Finns det nån generator teknik som kan nyttja 50-gradigt vatten
Säkert en fråga som uppkommit tusen gånger tidigare men jag hittar faktiskt ingen matnyttig information om
detta på nätet.
Nej, det gör de inte. De har en lösning som funkar på relativt små temperaturskillnader. Men de bryter inte mot naturlagarna.
Frågan var: Finns det nån generator teknik som kan nyttja 50-gradigt vattenD Daniel 109 skrev:
Svaret på den frågan är att det går att generera el på 50 gradigt vatten utan att bryta mot naturlagarna.
Svaret på frågan är nej. Man förlorar på att generera värme för att generera el.
Du missförstod diskussionen. Vi hävdar att en värmepump bara kan fungera om man tillför energi utifrån systemet. Eftersom din värmepump är ansluten till elnätet fungerar den hur bra som helst.TRJBerg skrev:
Jag syftade på att man kan få ut betydligt större värmeffekt från vp:n än den värme som elåtgången skulle kunna ge.harry73 skrev:
Du pratar om frågeställningen att tillverka värme från el vilket redan är löst sedan man började sälja produkten bergvärmepump med COP faktor.TRJBerg skrev:
Vi pratar om att tillverka el ifrån värmeenergi och det är en helt annan frågeställning. Du får gärna bidra med en teori om hur du ska lyckas sälja el på elnätet med din bergvärmepump. Tills vidare fortsätter vi "en hel del här i tråden" att vara skeptisk till eran "propeller på bil" idé.
Det blir lite rörigt när det kommer den typen av påståenden. Inte för att påståendet i sig är felaktigt utan för att det inte besvarar frågan som diskuteras i tråden.M Martysmart skrev:
1. Det är möjligt att flytta värme från en lägre till en högre temperatur med en värmepump.
2. Det är möjligt att generera el om man har en temperaturdifferens. Det gör man i alla kol- eller kärnkraftverk till exempel. Det går att göra om det är lägre temperaturdifferenser än så också.
3. Detta kan leda någon till den helt felaktiga slutsatsen att en värmepump skulle kunna förse sig själv med el så att den flyttar värme från berget in i huset utan att man behöver tillföra el. Det är vad TS frågade och det är vad vi diskuterat. Och svaret är fortfarande att det är omöjligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
På tal om bilar med propellrar:
https://www.kvaser.com/kvaser-sponsors-chinook-ets-wind-powered-car/
https://www.kvaser.com/kvaser-sponsors-chinook-ets-wind-powered-car/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:Det blir lite rörigt när det kommer den typen av påståenden. Inte för att påståendet i sig är felaktigt utan för att det inte besvarar frågan som diskuteras i tråden.
1. Det är möjligt att flytta värme från en lägre till en högre temperatur med en värmepump.
2. Det är möjligt att generera el om man har en temperaturdifferens. Det gör man i alla kol- eller kärnkraftverk till exempel. Det går att göra om det är lägre temperaturdifferenser än så också.
3. Detta kan leda någon till den helt felaktiga slutsatsen att en värmepump skulle kunna förse sig själv med el så att den flyttar värme från berget in i huset utan att man behöver tillföra el. Det är vad TS frågade och det är vad vi diskuterat. Och svaret är fortfarande att det är omöjligt.
Agree! Alla omvandlingar stjäl energi på något sätt. Kan dock vara intressant att läsa om Climeon då dom har en väldigt intressant och miljömässig teknik som skapar elkraft av lågtempererat vatten. Bill Gates, Mark Zuckerberg och Jeff Bezos har investerat i detta lilla svenska bolag.A Avemo skrev:Det blir lite rörigt när det kommer den typen av påståenden. Inte för att påståendet i sig är felaktigt utan för att det inte besvarar frågan som diskuteras i tråden.