B Byggfuskarn skrev:
Jag har mycket svårt att tro att de får gå in på tomten
Det har vi redan konstaterat att de har laglig rätt att göra. Varför är det så svårt att tro på?

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det har vi redan konstaterat att de har laglig rätt att göra. Varför är det så svårt att tro på?
En myndighet, (dvs personen) får inte gå in oanmäld, utan medgivande, och framför allt inte utan att legitimera sig.

När de sedan nekas att utföra den tillsyn de har rätt och skyldighet att utföra, så kopplas Kronofogden in. Polisen kopplas inte in. Om det sedan verkar som att det blir ytterligare krångel, kan (enbart Kronofogden tror jag) begära handräckning av polis.

Vad är det är svårt att förstå?

Redigerat:
BirgitS
B Byggfuskarn skrev:
Att de inte får gå in oanmälda, utan medgivande, o
Naturligtvis kommer t.ex. Arbetsmiljöverket oanmälda, annars skulle ju företaget se till att det just den dagen inte förekommer något arbete som är fel ur arbetsmiljösynvinkel.

B Byggfuskarn skrev:
När de sedan nekas att utföra den tillsyn de har rätt och skyldighet att utföra, så kopplas Kronofogden in. Polisen kopplas inte in. Om det sedan verkar som att det blir ytterligare krångel, kan (enbart Kronofogden tror jag) begära handräckning av polis.
I stället för att tro så kan du läsa lagen:
[bild]9 § Polismyndigheten ska lämna det biträde som behövs för tillträde enligt 8 §. Lag (2014:769).
https://lagen.nu/2010:900#K11P9S1

BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kommer t.ex. Arbetsmiljöverket oanmälda, annars skulle ju företaget se till att det just den dagen inte förekommer något arbete som är fel ur arbetsmiljösynvinkel.
Beror helt på vad som föranleder besöket, har de fått in en anmälan så kanske de bara dyker upp, men alla normala besök är inplanerade och kommunicerade långt i förväg, det är inte bara "arbeten" som kontrolleras utan en väldig massa pappersarbete och de som inte har koll på alla papper lär ha det kämpigt ändå att "fixa" detta innan besöket så de ger sig lite själv.

J
P Pumba skrev:
Beror helt på vad som föranleder besöket, har de fått in en anmälan så kanske de bara dyker upp, men alla normala besök är inplanerade och kommunicerade långt i förväg, det är inte bara "arbeten" som kontrolleras utan en väldig massa pappersarbete och de som inte har koll på alla papper lär ha det kämpigt ändå att "fixa" detta innan besöket så de ger sig lite själv.
Jo, men läs BirgitSs inlägg som ett svar till Byggfuskarn, att de inte skulle få gå in oanmälda. Det blir ju väldigt långa inlägg om man ska skriva ner alla fall som kan täckas in i övrigt, men det gällde nu om att de får.
Jämför med att nån påstår att brandkåren FÅR gå in i en byggnad som brinner, men att någon då påpekar att de ibland planerar in ett besök för utbildning i brandskydd, eller att de inte får bryta sig in i ett cafe för att äta wienerbröd. Båda inläggen är helt korrekta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F FOLKABUSSEN skrev:
Alla gånger var det där 2 st rövare. Alla som jobbar på någon form av myndighet i Sverige har legitimation( som de kan visa för att styrka att de jobbar med det som de säger).
Det hade inte jag när jag jobbade kommunalt. Fast å andra sidan har en IT-tekniker på kommunen inte kontakt med privatpersoner. Huvudnyckeln var mitt ID :cool:

Anna_H Anna_H skrev:
Det hade inte jag när jag jobbade kommunalt. Fast å andra sidan har en IT-tekniker på kommunen inte kontakt med privatpersoner. Huvudnyckeln var mitt ID :cool:
Det har hänt rätt mycket. Speciellt efter alla bedrägerier mot gamla så nu har alla inom hemtjänsten ID-kort från arbetsgivaren som de kan visa upp.

Sen har man som regel ett passerkort för att komma in idag. De har oftast foto.

Hela byggbranschen har ju dessutom ID6 kort :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hsd
I dagens samhälle måste man tänka sig för,
Från Dagens Vimmerby:
En man i 45-årsåldern blev lurad av en man som uppgav sig komma från Swedbank. Bedragaren kom över mannens uppgifter lyckades lura till sig drygt 130 000 kronor.
Det var i fredags som Vimmerbybon blev uppringd av en person som utgav sig för att jobba på Swedbank. Mannen lämnade ut sina koder och dylikt och blev av med drygt 130 000 kronor.

– Det är ett sånt bedrägeri man har sett mycket av på sistone, säger Ulf Gollungberg, vid polisen och fortsätter:

– Man ska vara väldigt försiktig och inte lämna ut några känsliga uppgifter

Mikael_L
B Byggfuskarn skrev:
Jag gissar inte.
Då har du bara rätt och slätt fel istället. :)

• Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
Ska jag det här nu kanske. Vad jag såg i lagtexten ovan var att myndigheten får använda polisen för handräckning om nödvändigt. Så kanske det är. Alla andra får gå via Kronofogden. Typfallet är värden som behöver komma in i en lägenhet där en trilskande hyresgäst vägrar släppa in någon. Vägen där är via Kronofogden, som i sin tur kan begära handräckning av polis om det skulle behövas.

Egenligen skiter jag ju vad Beti och den andre hittar på. Men det kan finnas de som faktiskt tror att någon som påstår sig komma från en myndighet ska in in och "inspektera", och inte förstår att det är mycket strikta regler för hur man har rätt att gå in i folks privata bostäder.

Myndigheter får som sagt INTE ta sig in hos folk hursomhelst. Polisen får inte gå in hos någon och leta stöldgods sådär i största allmänhet. En myndighet eller en myndighetsperson, (vilket är samma sak), får inte komma och ta sig in och inspektera en privat bostad. Vilket är vad detta handlar om!

Anledningen till att det inte står något om under vilka villkor en myndighet kan ta sig in, beror inte på som någon av er påstod, att de har rätt att göra det utan vidare. Anledningen är att allmänna lagar gäller. Det vill säga att det ska annonseras, begäras tilltäde etc. Om det inte fungerar får man begära handräckning etc enligt regelverket. ALDRIG att det skulle vara tillåtet att komma oannonserad och begära tillträde.

De som har den mest långtgående rätter att sig in hos folk är - naturligtvis - polisen. Men även de har mycket begränsad rätt. Vid akuta fall, vad det nu kan vara, har de naturligtvis rätt att göra det. Förhindra en misshandel till exempel. Men annars är det order om husrannsakan som krävs. Möjligen kan Kronofogden ha liknande befogenheter, och då har de förstås polisen med som handräckning.

Någon myndighet som utövar någon sån här tillsyn kan säkert ha rätt att inspektera. Då får de alltså följa regelverket. Att de skulle ha mer långtgående befogenheter att ta sig in hos privatpersoner än polisen är naturligtvis befängt.

Redigerat:
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Trädgården har inget vidare skydd.
Trädgården har ett alldeles utmärkt skydd, eftersom det räknas in i begreppet "bostaden" i lagen om hemfridsbrott, tränger någon in och vägrar att ge sig av på uppmaning så föreligger nödvärnsrätt och man kan med våld avvisa dom. Skulle några lallare komma och vägra legitimera sig och sen vägra gå så är det bara att skrida till handling.

Men hela den här tråden känns jävligt skum, nästan så att jag misstänker troll eftersom det inte har yppats ett pillekvitt från trådstartaren om vilken typ av "tillsynsmyndighet" det skulle handla om och knappt någon övrig information heller för den delen. Låter helt sjukt att några kommunala tjänstemän skulle bete sig så där. Så jag väljer att ta det som bullshit.

S svanstrom skrev:
Trädgården har ett alldeles utmärkt skydd, eftersom det räknas in i begreppet "bostaden" i lagen om hemfridsbrott, tränger någon in och vägrar att ge sig av på uppmaning så föreligger nödvärnsrätt och man kan med våld avvisa dom. Skulle några lallare komma och vägra legitimera sig och sen vägra gå så är det bara att skrida till handling.

Men hela den här tråden känns jävligt skum, nästan så att jag misstänker troll eftersom det inte har yppats ett pillekvitt från trådstartaren om vilken typ av "tillsynsmyndighet" det skulle handla om och knappt någon övrig information heller för den delen. Låter helt sjukt att några kommunala tjänstemän skulle bete sig så där. Så jag väljer att ta det som bullshit.
Kanske det. Men hur mycket i så fall? Inte så lätt. Sen är det väl skillnad på tomt och inne i huset.

Jo visst luktar det troll. Om det nu inte var något ovanlig taffligt försök till tekning. Eller det kanske var facket ändå?

Jag valde i alla fall att ta det på allvar, då några tomtar försöker få folk att tro, att någon oanmäld har rätt att komma in i huset genom att utge sig bara från en "myndighet". Direkt farligt att sprida sånt faktiskt.

S svanstrom skrev:
......inte har yppats ett pillekvitt från trådstartaren om vilken typ av "tillsynsmyndighet" det skulle handla om och knappt någon övrig information heller för den delen. Låter helt sjukt att några kommunala tjänstemän skulle bete sig så där. Så jag väljer att ta det som bullshit.
Har du läst tråden??
Inlägg #68 skrivs det första gången.
De kom från kommunen.

S Shunon skrev:
Som jag skrev tidigare så fick jag deras namn muntligt innan dom satte sig i bilen och jag har kollat upp namnen via en bekant som jobbar i samma hus och det stämmer att dom jobbar där, har även fått veta att den ena av dom är känd för att tränga in sig hos folk vars hus dom besökt för tillsyn, samma person insisterade att han var myndighetsperson och därav hade rätt att vara på min fastighet.

• Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Myndigheter får som sagt INTE ta sig in hos folk hursomhelst. Polisen får inte gå in hos någon och leta stöldgods sådär i största allmänhet. En myndighet eller en myndighetsperson, (vilket är samma sak), får inte komma och ta sig in och inspektera en privat bostad. Vilket är vad detta handlar om!
Det är ingen som påstår att de får ta sig in "hur som helst". Det som berättas i TS är att de begärde tillträde, vilket de är i sin fulla rätt att göra när de har lagstöd för det. Vilket de flesta tillsynsmyndigheter har olika lagparagrafer i sin speciallagstiftning som reglerar.

Om de nekas kan de inte själva bruka tvång eller våld för att tvinga till sig det som de har rätt till, utan då är det polisen som ska stå för det. Det är ingen i tråden som påstår att myndigheten ska "ta sig in" på egen hand i den situationen.

B Byggfuskarn skrev:
ALDRIG att det skulle vara tillåtet att komma oannonserad och begära tillträde.
Det där är bara nys. Självklart har tillsynsmyndigheter rätt att göra oanmälda inspektioner.

I vissa fall, när det är viktigt att det inte ges tid för att städa undan saker från inspektörernas åsyn, tar de med polisen ut redan från början för att kunna gå in utan fördröjning ifall de inte ges tillträde frivilligt. Tillämpas hos vissa stamkunder inom djurskyddet t.ex.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det är ingen som påstår att de får ta sig in "hur som helst". Det som berättas i TS är att de begärde tillträde, vilket de är i sin fulla rätt att göra när de har lagstöd för det. Vilket de flesta tillsynsmyndigheter har olika lagparagrafer i sin speciallagstiftning som reglerar.

Om de nekas kan de inte själva bruka tvång eller våld för att tvinga till sig det som de har rätt till, utan då är det polisen som ska stå för det. Det är ingen i tråden som påstår att myndigheten ska "ta sig in" på egen hand i den situationen.

Det där är bara nys. Självklart har tillsynsmyndigheter rätt att göra oanmälda inspektioner.

I vissa fall, när det är viktigt att det inte ges tid för att städa undan saker från inspektörernas åsyn, tar de med polisen ut redan från början för att kunna gå in utan fördröjning ifall de inte ges tillträde frivilligt. Tillämpas hos vissa stamkunder inom djurskyddet t.ex.
Då är det nog dags att gräva fram denna "speciallagstiftning" du refererar till.

I den citerade lagtexten ovan finns inget som helst stöd för oanmälda inspektioner. Notera alltså att det rör sig om folks hem, inte någon ladugård där djurskyddet är starkare. Jag kan också tänka mig situationer där polisen kommer för att det finns misstankar mot låt säga en dam som antas hålla femtio katter i sin etta. Här kan jag tänka mig att polisens rätt i akuta situationer är tillämplig.

Detta är långt ifrån dessa idéer att en tillsynsmyndighet skulle ha rätt att oanmälda, (och i TS fall till och med utan att legitimera sig), gå in i folks hem. Än mer problematiskt blir det förstås om dessa män verkligen är från en myndighet, och påstår att de har rätt att gå in i TS hem. Då är det inte bara hemfridsbrott, utan att även myndighetsmissbruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.