6 378 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Tillräckligt med ström?
Det är just det att man måste "tänka sig för" som jag gärna slipper efter att ha betalt 2,5 miljon för en lägenhet. Vi valde nyligen bort ett objekt av just denna anledning.Odjuret skrev:Jag förstår om folk inte vill ha gasspis i stockholm längre, efter att stockholm gas fördubblade taxan.
Men det är nog inte så ovanligt med 16A huvudsäkring och enfas i gamla lgh...
Vi har det där jag bor. Det fungerar utmärkt med en elugn. Det är svårare med elspis, då 16A inte räcker långt...
Då är det bättre å ha kvar gasspisen.
Dock får man tänka sig för om man har elugn, det fungerar inte å dra på micron för fullt å vattenkokaren.... då drar huvudsäkringen....
Vad anser ni är tillräckligt för att inte behöva "tänka sig för" om man har elspis, elugn och diskmaskin? Räcker 20 Ampere eller bör man ha 25 Ampere?
jag måste erkänna att jag inte tycker att det är ett så stort problem.... Det är inte så ofta som det hänt....
Om det är ett så pass stort problem så bör du nog titta på lite nyare hus som troligtvis har trefas. men visst problemet finns där åxå...
Du vill inte ha för hög huvudsäkring det kostar....
Om det är ett så pass stort problem så bör du nog titta på lite nyare hus som troligtvis har trefas. men visst problemet finns där åxå...
Du vill inte ha för hög huvudsäkring det kostar....
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Har du tjej med plattång och hårfön vill du ha 20 eller 25 A säkring för att slippa tänka sig för. Ännu hellre trefas. Annars blir det lätt kolsvart när man skall till och laga mat och tjejen fixar håret samtidigt.
Hittar inget på hemsidan men VET att jag läst någon stans om kommande förändringar (jag har Reg. El-firma) troligen kanske eventueltMackan31 skrev:
Levde många år i lägenhet som jag klarade mig med 1 fas 10A. Visst kunde man inte dammsuga och koka kaffe samtidigt men inte va det något som störde och skulle få mig att undvika köp av lägenhet.
Gamalt hus från -45 eller nått. Hela Hammarbyhöjden byggdes på detta vis och som sagt hade jag inga problem.
Alla är vi olika men jag skulle inte ens fundera på att köpa en lägenhet om det inte gick att få bättre än 10A och en fas.snuttjulle skrev:
Gasspis såklart.
Och det va 2 gånger på 10 år jag hade problem och dessa va båda under renoveringstiden. Kompressor för att lacka element drog för mycket i uppstartsfas och golvsliparen fick dra kabel ner till källaren.
Och det va 2 gånger på 10 år jag hade problem och dessa va båda under renoveringstiden. Kompressor för att lacka element drog för mycket i uppstartsfas och golvsliparen fick dra kabel ner till källaren.
Tror det är mer komplicerat i flerbostadshus eftersom det är tre parter involverade: kunden, fastighetsägaren (brf) och eldistributören. Det är ju oftast en servis in i huset och den är kanske inte dimensionerad för att de enskilda lägenheterna ska kunna välja fritt vilken huvudsäkring de ska ha. Nu spekulerar jag men det kan ju tänkas att i takt med att folk använder mer el och ligger nära att maxa sitt uttag så blir det kapacitetsbrist i distributionsnätet, särskilt i äldre bostadsområden som är är byggda för att folk har typ en radio och tre glödlampor per lägenhet. Då kanske nätägaren ålägger brf att sänka huvudsäkringarna i lägenheterna (eller pröjsa stora extra avgifter).Mackan31 skrev:
Stämmer bra att vissa områden inte är dimmensionerade för att alla har 3fas 20A i sina lägenheter just som du skriver att dels användes inte ström på detta vis och att det finns gas för matlagning. Just Hammarbyhöjden fick problem då Fortum (eller deras företrädare) gav bidrag för att byta ut gasspisar till elspisar. Gick inte lång tid att de va tvugna att stoppa erbjudandet då de själva då fick bygga om hela områdets elnät. 
Det är en sak till att ta i beaktande. Det kan vara så att stigarna i huset (ledningen upp till lägenheten från elrummet i källaren) inte klarar mer än t.ex 16A. Såvida du har ett eget abonemang hos Fortum och det inte är någon form av kollektiv mätning borde det inte vara något problem att säkra upp. Det kan dock vara så att du är tvungen att byta sitgarna. Det hela beror lite på var din elmätare sitter. Fortum är ansvariga för alla ledningar fram till din mätare
Oftast är det blocktariff för enfaslägenheter och samma pris för allt upp till t.ex 25A. Det går inte att dra så mycket i en lägenhet att det spelar någon större roll.
Fortum verkar ha samma avgift upp till 35A http://www.fortum.com/countries/se/SiteCollectionDocuments/sakr-sth-ty-li-120401.pdf
Oftast är det blocktariff för enfaslägenheter och samma pris för allt upp till t.ex 25A. Det går inte att dra så mycket i en lägenhet att det spelar någon större roll.
Fortum verkar ha samma avgift upp till 35A http://www.fortum.com/countries/se/SiteCollectionDocuments/sakr-sth-ty-li-120401.pdf
Tack för ett bra svar!andersmalmberg skrev:Det är en sak till att ta i beaktande. Det kan vara så att stigarna i huset (ledningen upp till lägenheten från elrummet i källaren) inte klarar mer än t.ex 16A. Såvida du har ett eget abonemang hos Fortum och det inte är någon form av kollektiv mätning borde det inte vara något problem att säkra upp. Det kan dock vara så att du är tvungen att byta sitgarna. Det hela beror lite på var din elmätare sitter. Fortum är ansvariga för alla ledningar fram till din mätare
Fortum verkar ha samma avgift upp till 35A [länk]
I den lägenhet som vi tittade på va elstigarna nyligen bytta men ändå sa fastighetsskötaren att man inte fick ha mer än 16 Ampere i den lägenheten, vissa lägenheter fick ha 20 A. Det verkar ju konstigt att byta till nya stigar och dimensionera dem i underkant. Det känns som att begränsningen sitter i elrummet i källaren.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Begränsningen sitter i plånboken.
Rören där stigarna går idag kanske inte är dimensionerade så att det finns plats för grövre kabel. Det kan även vara så att servisen in i Fastigheten är i underkant och Kostar extra att lägga in ny eller säkra upp, Även mätarblock och Centraler kanske måste bytas ut och mätare / strömtransformatorer lika så.
100 papp kommer man faktiskt inte långt med.
Rören där stigarna går idag kanske inte är dimensionerade så att det finns plats för grövre kabel. Det kan även vara så att servisen in i Fastigheten är i underkant och Kostar extra att lägga in ny eller säkra upp, Även mätarblock och Centraler kanske måste bytas ut och mätare / strömtransformatorer lika så.
100 papp kommer man faktiskt inte långt med.
Klicka här för att svara