6 378 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Tillräckligt med ström?
Sida 1 av 2
Hej alla glada!
Ursäktar att denna fråga inte gäller hus men tänker att den är intressant även för husbyggare. Jag funderar på att köpa en bostadsrätt. Läste i annonsen att man inte får installera in en spis som drar mer än 10 Ampere, jag förutsätter att det är enfas. Konstig nog är det dock redan en spis där.. Hursomhelst fick detta mig att fundera på om det går att ta ut tillräckligt mycket effekt kablarna in till lägenheten. Vi är två som kommer bo där och lägenheten är på 40 kvadrat.
Jag har gjort följande kalkyl för antalet watt:
Ugn 2000 Watt (Plattorna är gas)
Golvvärme (6 kvm) 600 Watt
Bänkdiskmaskin 600 Watt
Datorer 130 Watt
Belysning 200 Watt
TV 40 Watt
Kyl och frys 250 Watt
Övriga småsaker (mobilladdare etc) 100 Watt
Detta blir ju totalt ca 4250 watt om allt förbrukar märkeffekt samtidigt vilket ju inte är helt orimligt men kanske osannolikt. Om man sedan sätter på ett strykjärn eller dammsugare på 2000 Watt då blir det 6250 Watt. Vilket ger att huvudsäkringen måste vara på ca 6250W / 230V = 27,2 A. Har jag tänkt rätt?
Hur stora säkringar har ni som bor i lägenhet?
Går det att byta huvudsäkring utan att man måste man dra om från elcentralen i föreningens källare?
Om säkringen är 16 eller 20 Ampere och inte går att byta borde jag då inte köpa lägenheten?
Det kan såklart vara så att det är trefas in i lägenheten men då verkar det konstigt att man inte får ha en spis som drar mer än 10 Ampere. Elstigarna byttes 2007 så de borde väl vara dimensionerade i överkant.
Tack på förhand,
Mackan
Ursäktar att denna fråga inte gäller hus men tänker att den är intressant även för husbyggare. Jag funderar på att köpa en bostadsrätt. Läste i annonsen att man inte får installera in en spis som drar mer än 10 Ampere, jag förutsätter att det är enfas. Konstig nog är det dock redan en spis där.. Hursomhelst fick detta mig att fundera på om det går att ta ut tillräckligt mycket effekt kablarna in till lägenheten. Vi är två som kommer bo där och lägenheten är på 40 kvadrat.
Jag har gjort följande kalkyl för antalet watt:
Ugn 2000 Watt (Plattorna är gas)
Golvvärme (6 kvm) 600 Watt
Bänkdiskmaskin 600 Watt
Datorer 130 Watt
Belysning 200 Watt
TV 40 Watt
Kyl och frys 250 Watt
Övriga småsaker (mobilladdare etc) 100 Watt
Detta blir ju totalt ca 4250 watt om allt förbrukar märkeffekt samtidigt vilket ju inte är helt orimligt men kanske osannolikt. Om man sedan sätter på ett strykjärn eller dammsugare på 2000 Watt då blir det 6250 Watt. Vilket ger att huvudsäkringen måste vara på ca 6250W / 230V = 27,2 A. Har jag tänkt rätt?
Hur stora säkringar har ni som bor i lägenhet?
Går det att byta huvudsäkring utan att man måste man dra om från elcentralen i föreningens källare?
Om säkringen är 16 eller 20 Ampere och inte går att byta borde jag då inte köpa lägenheten?
Det kan såklart vara så att det är trefas in i lägenheten men då verkar det konstigt att man inte får ha en spis som drar mer än 10 Ampere. Elstigarna byttes 2007 så de borde väl vara dimensionerade i överkant.
Tack på förhand,
Mackan
Redigerat:
Är det 1-fas till LGH är det avsäkrat 25A...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Märkligt att dom i annonsen anger denna effektbegränsning. Låter som något lurt som behöver synas.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
När det är gasspis är det ofta en klen huvudsäkring. Det kan mycket väl vara 16 A och enfas. Vanligt i små lägenheter i Stockholm.
Du skriver att det redan är en spis där och att plattorna går på gas men då kanske du menar att det är en ugn som finns där. Om den är ansluten med en vanlig Schuko-kontakt så får den dra max 10A.
Om du skall säkra upp krävs säkert en ny ledning från elcentralen då den som finns där är för klen. Be mäklaren att ta reda på vad det står på elräkningen så vet du säkert vad det är för säkring idag.
Du skriver att det redan är en spis där och att plattorna går på gas men då kanske du menar att det är en ugn som finns där. Om den är ansluten med en vanlig Schuko-kontakt så får den dra max 10A.
Om du skall säkra upp krävs säkert en ny ledning från elcentralen då den som finns där är för klen. Be mäklaren att ta reda på vad det står på elräkningen så vet du säkert vad det är för säkring idag.
Vi synade. Ringde till fastighetsskötaren och han sa att det bara var 16 Ampere 1-fas huvudsäkring och det gick inte att byta till en större. Han sa att det inte gick att ha el-ugn men detta fanns som sagt redan i lägenheten (plattorna är fortfarande gas). 16 Ampere verkar extremt underdimensionerat med tanke på den utrustning som man vill ha. Så vi drog oss ur köpet, det var även andra oklarheter kring badrummet och andra elinstallationer.Bo.Siltberg skrev:
Tack för allas svar!
Så vad är ert tips hur många watt behöver man till en tvåa med induktionshäll, el-ugn, tvättmaskin och diskmaskin? Vill gärna ha lite marginal.
Vi har tittat på lägenheter som ligger nära pendeln i stockholms innerstad. Dvs nära Stockholms södra, t-centralen och Karlberg.LGG-01 skrev:
Om fortum ändrar högsta märkström antar jag att massor med människor kommer få problem, eller? Kan man inte bara undvika Fortum isf?
Jag förstår om folk inte vill ha gasspis i stockholm längre, efter att stockholm gas fördubblade taxan.
Men det är nog inte så ovanligt med 16A huvudsäkring och enfas i gamla lgh...
Vi har det där jag bor. Det fungerar utmärkt med en elugn. Det är svårare med elspis, då 16A inte räcker långt...
Då är det bättre å ha kvar gasspisen.
Dock får man tänka sig för om man har elugn, det fungerar inte å dra på micron för fullt å vattenkokaren.... då drar huvudsäkringen....
Men det är nog inte så ovanligt med 16A huvudsäkring och enfas i gamla lgh...
Vi har det där jag bor. Det fungerar utmärkt med en elugn. Det är svårare med elspis, då 16A inte räcker långt...
Då är det bättre å ha kvar gasspisen.
Dock får man tänka sig för om man har elugn, det fungerar inte å dra på micron för fullt å vattenkokaren.... då drar huvudsäkringen....
Men om brf äger nätet i huset så borde väl de bestämma vilken största säkring jag får ha? :S Det borde väl inte spela fortum någon roll hur elen är draget inne i huset? Har sökt lite på fortums hemsida men inte hittat något om att de funderar på ändra högsta tillåtna märkström, skicka gärna länken!sunqan skrev: