1 902 läst ·
51 svar
2k läst
51 svar
Tillgänglighetsanpassa entréplan vid taklyft? Krav?
Tack för inspelet!K Karin Svensson5 skrev:Hade jag varit ni så skulle jag placera badrummet där ni har matplatsen idag och lägga nytt kök/matplats längs hela gaveln på huset. Det skulle skapa ett trevligt kök med plats att umgås och plats för ett bord att äta på till vardags. Det ger också möjlighet att skapa öppet på båda sidor om trappan upp till övervåningen ifall ni skulle vilja det i ett senare läge.
Där matplatserna är idag är det havsutsikt. Så där kommer vi bygga ut och göra en större matplats och behålla havsutsikten. Den utsikten vill vi ogärnaslösa på ett badrum så att säga. Annars var det en bra idé. Tack
Jag tror du har helt rätt i det. Badrum och köket kommer att bli tillgänglighetsanpassad. Och det verkar som att vi kan rita in tvättmaskin i köket men sedan sätta diskmaskinen där. Eftersom diskmaskin inte finns något krav på. Då verkar det som att vi uppfyller kraven.K Karin Svensson5 skrev:Min erfarenhet från utbyggnad i ungefär samma storleksordning är att kommunen krävde badrum på bostadsplanet men de hade inga krav på sovrum eller tvättstuga. Min teori är att det är billigt för kommunen att bekosta den anpassningen (regla upp en vägg samt ställa in en lös tvättmaskin i köket eller badrummet) medan det är dyrt för kommunen att betala för stort badrum. Yttertrappan brydde sig vår kommun inte heller om, den var typ en dryg meter hög.
Ok, nästa grej vi trillat över.
Vi är så gott som klara med köket och ska trycka på beställaknappen…
Ser så detta gällande vask och spis.
Vi har inte så mycket val gällande placering av dem.
Övriga regler så som 120 framför högskåp och 130 svängradie är uppfyllt.
Frågan blir, är detta en hård regel?
Vi är så gott som klara med köket och ska trycka på beställaknappen…
Ser så detta gällande vask och spis.
Vi har inte så mycket val gällande placering av dem.
Övriga regler så som 120 framför högskåp och 130 svängradie är uppfyllt.
Frågan blir, är detta en hård regel?
De svarar tyvärr inte på något över telefon. Och via mail är det runt 2v svarstid varför jag försöker hitta svaren själv. Skickat frågorna till dem och väntar…BirgitS skrev:
Kanske slutar med att vi får konsultera en sakkunnig.
Klicka här för att svara