K Karin Svensson5 skrev:
Hade jag varit ni så skulle jag placera badrummet där ni har matplatsen idag och lägga nytt kök/matplats längs hela gaveln på huset. Det skulle skapa ett trevligt kök med plats att umgås och plats för ett bord att äta på till vardags. Det ger också möjlighet att skapa öppet på båda sidor om trappan upp till övervåningen ifall ni skulle vilja det i ett senare läge.
Tack för inspelet!
Där matplatserna är idag är det havsutsikt. Så där kommer vi bygga ut och göra en större matplats och behålla havsutsikten. Den utsikten vill vi ogärnaslösa på ett badrum så att säga. Annars var det en bra idé. Tack

K Karin Svensson5 skrev:
Min erfarenhet från utbyggnad i ungefär samma storleksordning är att kommunen krävde badrum på bostadsplanet men de hade inga krav på sovrum eller tvättstuga. Min teori är att det är billigt för kommunen att bekosta den anpassningen (regla upp en vägg samt ställa in en lös tvättmaskin i köket eller badrummet) medan det är dyrt för kommunen att betala för stort badrum. Yttertrappan brydde sig vår kommun inte heller om, den var typ en dryg meter hög.
Jag tror du har helt rätt i det. Badrum och köket kommer att bli tillgänglighetsanpassad. Och det verkar som att vi kan rita in tvättmaskin i köket men sedan sätta diskmaskinen där. Eftersom diskmaskin inte finns något krav på. Då verkar det som att vi uppfyller kraven.

Ok, nästa grej vi trillat över.
Vi är så gott som klara med köket och ska trycka på beställaknappen…
Ser så detta gällande vask och spis.
Vi har inte så mycket val gällande placering av dem.

Övriga regler så som 120 framför högskåp och 130 svängradie är uppfyllt.

Frågan blir, är detta en hård regel?

• 3D-design av ett kök med L-formad bänkskiva, spis och vask. Bakgrund med fönster och skåp. Trägolv och ljus inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild med text om nya byggregler 2025 för kök. Fokus på placering och funktion av vask och spis för ergonomi och säkerhet. Källa: Boverket.
    Skapa konto
  • Textstycke på en smartphone-skärm som beskriver avstånd och säkerhetsregler mellan diskbänk och spishäll i köket, inklusive arbetsyta och skållningsrisk.
    Skapa konto
BirgitS
Innan du beställer köket bör du nog diskutera med en bygglovshandläggare för att veta att du inte har missat något.

BirgitS BirgitS skrev:
Innan du beställer köket bör du nog diskutera med en bygglovshandläggare för att veta att du inte har missat något.
De svarar tyvärr inte på något över telefon. Och via mail är det runt 2v svarstid varför jag försöker hitta svaren själv. Skickat frågorna till dem och väntar…
Kanske slutar med att vi får konsultera en sakkunnig.

BirgitS
En del kommuner har öppna mottagningar t.ex. en eftermiddag i veckan. Har din kommun något sånt?

BirgitS BirgitS skrev:
En del kommuner har öppna mottagningar t.ex. en eftermiddag i veckan. Har din kommun något sånt?
Ja, men de menade över telefon att det är en för komplicerad fråga och de vill därför ha den via mail.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.