1 892 läst ·
51 svar
2k läst
51 svar
Tillgänglighetsanpassa entréplan vid taklyft? Krav?
Vi planerar ett taklyft av hus byggt 1949.
Lång historia kort.
Tillträde 9 feb.
Under februari, mars och april kommer badrum, kök, hall och alla ytskikt i övriga rum (v-rum, matsal och befintligt sovrum) renoveras.
I maj 26 flyttar vi in.
Augusti 26 planerar vi påbörja taklyft om ett helt plan till.
Det är ett litet badrum och en relativt smalt kök idag.
Vi ska behålla badrummets storlek då vi på vån 2 ska göra vårt primära badrum där vi också har familjens sovrum.
Köket blir nytt men även det i samma rum som idag. Ett långsmalt kök.
Huset är ett putsat fyrkantigt hus och vi tycker om utseendet och vill inte bygga till det på bredden eller längden eller med någon ”låda” utanpå.
Nu har vi sprungit på att en stor utbyggnad kan klassas som nybyggnation (?) och således ska entréplan tillgänglighetsanpassas. Väldigt svårt för oss om vi inte gör om entréplan helt vilket vi inte har budget för.
Är det någon som kan Boverkets regler?
Är det verkligen så illa att vi måste ändra helt på ett hus som är såpass gammalt för att vi bygger på en våning?
Huset har en källare med en dörr in i ett av rummen utifrån (märkt tv-rum på planritning), det är en garageuppfart bredvid dörren så man kan absolut komma dit utan trappsteg.
Skulle vi kunna undkomma problemet genom att förbereda exv tvättstugan (med befintlig vask) med eluttag för kokplatta och möjligtvis ett avlopp där man kan installera en toalett vid sådant behov? Eller sitter vi fast i att behöva förstöra hela befintlig planlösning?
Lång historia kort.
Tillträde 9 feb.
Under februari, mars och april kommer badrum, kök, hall och alla ytskikt i övriga rum (v-rum, matsal och befintligt sovrum) renoveras.
I maj 26 flyttar vi in.
Augusti 26 planerar vi påbörja taklyft om ett helt plan till.
Det är ett litet badrum och en relativt smalt kök idag.
Vi ska behålla badrummets storlek då vi på vån 2 ska göra vårt primära badrum där vi också har familjens sovrum.
Köket blir nytt men även det i samma rum som idag. Ett långsmalt kök.
Huset är ett putsat fyrkantigt hus och vi tycker om utseendet och vill inte bygga till det på bredden eller längden eller med någon ”låda” utanpå.
Nu har vi sprungit på att en stor utbyggnad kan klassas som nybyggnation (?) och således ska entréplan tillgänglighetsanpassas. Väldigt svårt för oss om vi inte gör om entréplan helt vilket vi inte har budget för.
Är det någon som kan Boverkets regler?
Är det verkligen så illa att vi måste ändra helt på ett hus som är såpass gammalt för att vi bygger på en våning?
Huset har en källare med en dörr in i ett av rummen utifrån (märkt tv-rum på planritning), det är en garageuppfart bredvid dörren så man kan absolut komma dit utan trappsteg.
Skulle vi kunna undkomma problemet genom att förbereda exv tvättstugan (med befintlig vask) med eluttag för kokplatta och möjligtvis ett avlopp där man kan installera en toalett vid sådant behov? Eller sitter vi fast i att behöva förstöra hela befintlig planlösning?
Ett taklyft och därmed ett plan till är en rejäl ombyggnad så ja det finns nog skäl nog att kommunen kan kräva att allt ska tillgänglighetsanpassas även på entreplan..
Många kommuner är hårda på det här för den dagen nån råkar ut för nåt och plötsligt behöver sitta i rullstol tex så är det ju kommunen som betalar för anpassning så det här brukar man vara väldigt hårda på att försöka tvinga igenom..Och inget man gärna missar eller glömmer eller ser mellan fingrarna med...
Jag är absolut inte nån expert på tolkning av dessa regler men jag ritade på en rejäl utbyggnad av ett gammalt litet hus och hamnade också i att även den gamla delen skulle tillgänglighetsanpassas.. Argumenterade lite som du med handledaren att vi inte tyckte vi hade råd med det och att det skulle ta bort det vi ville bevara av den gamla kåken men det var kalla handen . har ni råd med en sån ombyggnad så har ni råd med att fixa tillgänglighetskraven var svaret.. annars är det fel prioriterat tyckte handläggaren.. han tyckte inte det fanns nåt att bevara och spara på när ändringen i övrigt var så stor som vi planerade..
sen är det ju enkelt med vissa grejer som att ta upp större dörrhål är ju ofta inte nåt problem..
Tipset vi fick från en annan var att rita badrummet med dusch och draperi typ för att kunna uppfylla tillgänglighetskraven precis med en ny placering av grejerna i ett litet badrum så kraven uppnås sen kan man ställa in badkaret sen efter slutbesikning av kommunen, det är ju fullt lovligt att göra såna ändringar..
En annan grej är ju att begära ut de uppgifter kommunen har så man vet vad dom vet om byggnaden idag.. ibland är det ju till ens nackdel om dom saknas uppgifter som man själv lämnar in som försvårar ett bygglov. i vårt fall visste dom inte nåt om invändigt planlösning alls då det bara fanns utvändiga ritningar från förr..
Här finns ju lite läsbart..
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ande/tillganglighet-och-anvandbarhet/andring/
Många kommuner är hårda på det här för den dagen nån råkar ut för nåt och plötsligt behöver sitta i rullstol tex så är det ju kommunen som betalar för anpassning så det här brukar man vara väldigt hårda på att försöka tvinga igenom..Och inget man gärna missar eller glömmer eller ser mellan fingrarna med...
Jag är absolut inte nån expert på tolkning av dessa regler men jag ritade på en rejäl utbyggnad av ett gammalt litet hus och hamnade också i att även den gamla delen skulle tillgänglighetsanpassas.. Argumenterade lite som du med handledaren att vi inte tyckte vi hade råd med det och att det skulle ta bort det vi ville bevara av den gamla kåken men det var kalla handen . har ni råd med en sån ombyggnad så har ni råd med att fixa tillgänglighetskraven var svaret.. annars är det fel prioriterat tyckte handläggaren.. han tyckte inte det fanns nåt att bevara och spara på när ändringen i övrigt var så stor som vi planerade..
sen är det ju enkelt med vissa grejer som att ta upp större dörrhål är ju ofta inte nåt problem..
Tipset vi fick från en annan var att rita badrummet med dusch och draperi typ för att kunna uppfylla tillgänglighetskraven precis med en ny placering av grejerna i ett litet badrum så kraven uppnås sen kan man ställa in badkaret sen efter slutbesikning av kommunen, det är ju fullt lovligt att göra såna ändringar..
En annan grej är ju att begära ut de uppgifter kommunen har så man vet vad dom vet om byggnaden idag.. ibland är det ju till ens nackdel om dom saknas uppgifter som man själv lämnar in som försvårar ett bygglov. i vårt fall visste dom inte nåt om invändigt planlösning alls då det bara fanns utvändiga ritningar från förr..
Här finns ju lite läsbart..
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ande/tillganglighet-och-anvandbarhet/andring/
Spontant så skulle jag säga att det är bara att riva av plåstret om ombyggnationen gör att det är nybyggnadskrav. Att göra källaren tillgänglig kommer inte gillas av kommunen vid bygglov, det är dessutom ganska tufft. Väldigt enkelt kan man säga att kraven på kök och hygienutrymmen är enligt Boverket. Du kommer inte komma undan med att förbereda, allt skall vara på plats vid slutsamråd.
Utöver hygienutrymmen så krävs även alternativ utrymningsväg, gällande sovrum gissar jag att detta blir tufft då en källare brukar ha små fönster?
Kravställningen för ett kök är följande:
Minsta mått för att klara ett tillgängligt badrum brukar vara ca 2x2m.
Till att börja med skulle jag kontakta kommunen och fråga hur dom ställer sig till frågan om det är nybyggnadskrav som gäller.
Utöver hygienutrymmen så krävs även alternativ utrymningsväg, gällande sovrum gissar jag att detta blir tufft då en källare brukar ha små fönster?
Kravställningen för ett kök är följande:
- Funktionell Utrustning: Köket måste ha fast inredning och utrustning för matlagning: spis, kyl/frys, diskho, skåp (förvaring) och köksbänk (avställningsyta).
- Ventilation: Ett effektivt mekaniskt utsug (köksfläkt) är ett måste för att leda bort matos och fukt. Detta kan kräva samråd med sotaren, särskilt vid ändringar.
- Utrymme: För bostäder med gemensamma utrymmen finns krav på minst 1,40 m inredningslängd för matlagning och 1,20 m för förvaring.
- Tillgänglighet: Kök ska utformas så att de kan användas av alla, inklusive personer med funktionsnedsättningar (t.ex. tillräcklig vändradie och arbetsytor).
- Hygien och Källsortering: Nya regler betonar renlighet, med krav på handtvättsmöjligheter. Källsortering ska finnas med tillräckligt många kärl (minst 20L).
Minsta mått för att klara ett tillgängligt badrum brukar vara ca 2x2m.
Till att börja med skulle jag kontakta kommunen och fråga hur dom ställer sig till frågan om det är nybyggnadskrav som gäller.
Redigerat:
Tack ni båda för svar.
Vi har förlikat oss med att vi får inkräkta på sovrummet som delar kortsida med badrum och kök och kommer att bredda köket såpass att vi klarar 150cm svängradie mellan bänkskivorna. Dock förstod jag att 150cm eg är den gamla regeln och att det sedan i somras inte finns några mått?
Någon annan stans på Boverkets hemsida läste jag måttet 130 för privatbostad. Vad gäller? Väldigt svårnavigerad sida måste jag säga.
Några mått för badrum hittar jag inte mer än att i ett av era svar ovan samt i annan forumtråd nämns 2x2 för badrum. Men inget om svängradie där? Tänker oss dusch, toalett och kommod.
Kvar blir ett rum som är 2 m brett bara, lite tråkigt men då får det bli ett litet arbetsrum istället för sovrum helt enkelt.
Detta medför att bärande vägg behöver lastas av eftersom badrummet annars inte går att flytta in i bef sovrum. Och en del kostnadsökningar på större kök och badrum.
Vi har förlikat oss med att vi får inkräkta på sovrummet som delar kortsida med badrum och kök och kommer att bredda köket såpass att vi klarar 150cm svängradie mellan bänkskivorna. Dock förstod jag att 150cm eg är den gamla regeln och att det sedan i somras inte finns några mått?
Någon annan stans på Boverkets hemsida läste jag måttet 130 för privatbostad. Vad gäller? Väldigt svårnavigerad sida måste jag säga.
Några mått för badrum hittar jag inte mer än att i ett av era svar ovan samt i annan forumtråd nämns 2x2 för badrum. Men inget om svängradie där? Tänker oss dusch, toalett och kommod.
Kvar blir ett rum som är 2 m brett bara, lite tråkigt men då får det bli ett litet arbetsrum istället för sovrum helt enkelt.
Detta medför att bärande vägg behöver lastas av eftersom badrummet annars inte går att flytta in i bef sovrum. Och en del kostnadsökningar på större kök och badrum.
Den här tycker jag var bra när jag planerade tillgängligheten i min tillbyggnad! Flera exempel på både badrum och kök...
https://www.nacka.se/499019/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
https://www.nacka.se/499019/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
130 cm cirkel för att kunna svänga med rullstol. Men det kan finnas något minsta mått mellan skivorna i köket också för att man ska kunna passera varandra...
Tack,I Ingenjör Jesper skrev:
Det kom nya regler kring detta i somras. Är det du länkat enligt det gamla?
Oavsett så blir jag lite konfunderad kring radien för att svänga runt rullstol. Är det 130 eller 150cm som gäller i en privatbostad/villa?
Samt på bifogad bild slår cirkeln i möblemanget. Är det alltså ok?
Ja, det är det gamla! Har det ändrats, eller är det bara tolkningen av hur du visar att det uppfyller kraven som har ändrats?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Villa eller lägenhet för en familj. Till skillnad från typ gruppbostäder och äldreboenden.J Juliabrink skrev:
Så 130 cm är det som gäller i ditt fall.
Det finns inte längre några exakta mått men det gäller fortfarande att bostaden ska vara anpassad för en person som använder rullstol. Men om kan visa att det fungerar minst lika bra även om man inte uppfyller något av de gamla måtten så är det okej.J Juliabrink skrev:
Det fungerar att cirkeln krockar lite med toalett/kommod eftersom de är smalare nedtill där rullstolen är som längst. Eller om det är rullstolens handtag baktill hamnar ovanför toalett/kommod.J Juliabrink skrev:
Enligt stadsbyggnads i Gbg har det ändrats och är inte längre lika strikt och enligt dem finns det ingaI Ingenjör Jesper skrev:
hej!BirgitS skrev:
Villa eller lägenhet för en familj. Till skillnad från typ gruppbostäder och äldreboenden.
Så 130 cm är det som gäller i ditt fall.
Det finns inte längre några exakta mått men det gäller fortfarande att bostaden ska vara anpassad för en person som använder rullstol. Men om kan visa att det fungerar minst lika bra även om man inte uppfyller något av de gamla måtten så är det okej.
Det fungerar att cirkeln krockar lite med toalett/kommod eftersom de är smalare nedtill där rullstolen är som längst. Eller om det är rullstolens handtag baktill hamnar ovanför toalett/kommod.
Tack för svar! Du verkar sakkunnig?
Vad bra att de menar privatbostad med enskild bostad. Jag trodde de menade typ hyresrätt eller lägenhet ”enhet” i ett flerfamiljshus.
Ok så 130 har jag att förhålla mig till.
Vet du om det fortfarande är så att det ska få plats en rullstol bredvid toalett på ena sidan?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Jag har inte kollat men jag antar att de specifika måtten till närmast fasta föremål är borttagna, men det är ju fortfarande så att badrummet ska kunna användas av en person som sitter i rullstol, så som jag har förstått det. Kan man visa att det fungerar trots att man inte följer de gamla måtten så ska det vara okej. Men hittills har väl ingen kommit fram med något annat förslag på hur man löser det.J Juliabrink skrev:
Amatör, men det har förekommit många frågor om tillgänglighet i forumet under åren, så jag har lärt mig genom läsa vad Boverket har skrivit och i broschyren om tillgänglighet som det länkades till. Jag har väl ett visst intresse av saken eftersom min mamma behövde använda rullstol de sista åren av sitt liv.J Juliabrink skrev:
Tack.BirgitS skrev:
Jag har inte kollat men jag antar att de specifika måtten till närmast fasta föremål är borttagna, men det är ju fortfarande så att badrummet ska kunna användas av en person som sitter i rullstol, så som jag har förstått det. Kan man visa att det fungerar trots att man inte följer de gamla måtten så ska det vara okej. Men hittills har väl ingen kommit fram med något annat förslag på hur man löser det.
Ja det kanske får bli så att vi ritar det så att vi har ett duschdraperi eller vikdörrar till en början och när besiktningen är gjord monterar vi fast glasvägg med dörr.
Vi klarar 130 i det vi har på ritbordet nu, men inte att kunna ha en rullstol bredvid toaletten ifall vi har en fast glasvägg tyvärr.
Förstår. Tusen tack för input!BirgitS skrev:
Amatör, men det har förekommit många frågor om tillgänglighet i forumet under åren, så jag har lärt mig genom läsa vad Boverket har skrivit och i broschyren om tillgänglighet som det länkades till. Jag har väl ett visst intresse av saken eftersom min mamma behövde använda rullstol de sista åren av sitt liv.
Jag lägger upp en ritning snarast.
Vet du om 130 gäller även i kök mellan bänkskivorna?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Så som jag har förstått det är det fullt tillåtet att ha ett badkar eller en fast duschvägg bredvid toaletten, under förutsättning att det är lätt att ta bort det, dvs. utan att riskera skada tätskiktet, den dag som det behövs.J Juliabrink skrev:Ja det kanske får bli så att vi ritar det så att vi har ett duschdraperi eller vikdörrar till en början och när besiktningen är gjord monterar vi fast glasvägg med dörr.
Vi klarar 130 i det vi har på ritbordet nu, men inte att kunna ha en rullstol bredvid toaletten ifall vi har en fast glasvägg tyvärr.
Grundregeln är 120 cm, det avståndet behövs för att kunna vrida rullstolen 90 grader och kunna dra ut en låda eller öppna en skåplucka. Sen beror det på om det är nödvändigt att rullstolen kan vändas ett halvt varv eller inte. Om det är en köksö som går att köra runt behövs inte 130 cm. Om det finns en vinkel där det blir 130 cm så räcker det med 120 mellan bänklängderna. Om det går att backa rullstolen ut från köket utan att riskera att köra på någon behövs det inte heller. Så som jag har förstått det.J Juliabrink skrev: