1 893 läst ·
51 svar
2k läst
51 svar
Tillgänglighetsanpassa entréplan vid taklyft? Krav?
Otroligt tacksam för dina svar.BirgitS skrev:
Då skulle man alltså komma undan med detta (se bild på badrum) med en fast glasvägg och dörr under förutsättning att profilen där den fasta väggen sitter är limmad och inte skruvad i tätskikt. Dörren går att vika åt vilket håll som helst varför den i sig inte är ett problem.
Det blir 125 mellan kommod och dusch men då kan man ju svänga runt med fötterna under kommoden som är vägghängd. Det är iofs möjligt att stjäla 5cm till av rummet bakom om det skulle bli ett problem. Det är utrymmet för rullstol bredvid WC som gäckat mig lite, vilket är 30 cm på var sida.
Se bild på köksritning. Det är ett U-kök. Flyttar vi väggen går vi från 113 till 140 mellan bänkarna. Det är i sig bra för vår del med då vi hade problem att få in skafferi.BirgitS skrev:
Grundregeln är 120 cm, det avståndet behövs för att kunna vrida rullstolen 90 grader och kunna dra ut en låda eller öppna en skåplucka. Sen beror det på om det är nödvändigt att rullstolen kan vändas ett halvt varv eller inte. Om det är en köksö som går att köra runt behövs inte 130 cm. Om det finns en vinkel där det blir 130 cm så räcker det med 120 mellan bänklängderna. Om det går att backa rullstolen ut från köket utan att riskera att köra på någon behövs det inte heller. Så som jag har förstått det.
Då räcker alltså 140 gott och väl?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
I och med att duschväggen inte finns där när badrummet ska användas av någon som sitter i rullstol så bör du inte heller behöva ta hänsyn till duschväggen när du ritar ut cirkeln.J Juliabrink skrev:
Så vitt jag minns det så är det, räknat från toalettens mittpunkt på väggen, 110 cm åt ena hållet (plats för rullstol) och 50 cm åt andra hållet (plats för hjälpare).J Juliabrink skrev:
Det räcker med 120 cm mellan bänklängderna eftersom det då går att rita in en cirkel med diametern 130 cm i vinkeln framför frysen.J Juliabrink skrev:
Däremot är jag tveksam över avståndet mellan kökshalvön och skafferiet (?, S på bilden). Det kan vara så att det krävs 120 cm där.
Bra!BirgitS skrev:
Oj, då faller den idén. Bredare badrum kan jag inte rita då det behöver finnas plats på andra sidan väggen för att ta sig in i ett annat rum. Och att flytta toaletten så nära duschen känns assymetriskt dåligt. Det ska hänga väggskåp ovanför. Får klura på den. Idéer mottages tacksamtBirgitS skrev:
Tack!BirgitS skrev:
Valde att göra det 140 nu då det gjorde att vi får plats med ett ”riktigt” skafferi på 60 cm.
Ok, för att kunna öppna dörren förstås. Får korta ner till ett 40 skåp på slutet istället för 60 helt enkelt. Men om man öppnar skåpet från höger, borde inte det vara ok då? Tänker att man inte nödvändigtvis måste vara rakt framför skafferiet när det öppnas. Eller är det också en grundregel?BirgitS skrev:
J Juliabrink skrev:Bra!
Oj, då faller den idén. Bredare badrum kan jag inte rita då det behöver finnas plats på andra sidan väggen för att ta sig in i ett annat rum. Och att flytta toaletten så nära duschen känns assymetriskt dåligt. Det ska hänga väggskåp ovanför. Får klura på den. Idéer mottages tacksamt
Tack!
Valde att göra det 140 nu då det gjorde att vi får plats med ett ”riktigt” skafferi på 60 cm.
Ok, för att kunna öppna dörren förstås. Får korta ner till ett 40 skåp på slutet istället för 60 helt enkelt. Men om man öppnar skåpet från höger, borde inte det vara ok då? Tänker att man inte nödvändigtvis måste vara rakt framför skafferiet när det öppnas. Eller är det också en grundregel?
Nej vänta nu. 50 från mittpunkt. Toaletten är 35,5 bred.
Det ger alltså i dagsläget 45 cm åt vardera håll. Får rita på om vi kan stjäla 5 cm till (eller 10 för symmetri) av korridor utanför.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
På ritningen ser det väl ut att vara 50 cm från mitten av toaletten till väggen åt höger och 110 cm från mitten av toaletten till väggen på andra sidan duschen?J Juliabrink skrev:
Kolla måtten på länken i inlägg 5.
Vet inte, men det ska ju gå att se och komma åt det som finns i skafferiet.J Juliabrink skrev:
Jag har fixat till ritningen något. Nu är det 50 cm på höger sida. Och 45 fram till duschväggen.BirgitS skrev:
Eller 135 till väggen på andra sidan duschen.
Duschen är 90 bred.
Rummet är totalt 185cm brett.
Det syns troligtvis inte om det diffar på fem cm från mitten för toalettens skull.
Duschväggen vi tänkt beställa går att limma.
Helt rätt att man får ha fasta glasväggar och badkar som man lätt kan ta bort vid behov.BirgitS skrev:
Så som jag har förstått det är det fullt tillåtet att ha ett badkar eller en fast duschvägg bredvid toaletten, under förutsättning att det är lätt att ta bort det, dvs. utan att riskera skada tätskiktet, den dag som det behövs.
Grundregeln är 120 cm, det avståndet behövs för att kunna vrida rullstolen 90 grader och kunna dra ut en låda eller öppna en skåplucka. Sen beror det på om det är nödvändigt att rullstolen kan vändas ett halvt varv eller inte. Om det är en köksö som går att köra runt behövs inte 130 cm. Om det finns en vinkel där det blir 130 cm så räcker det med 120 mellan bänklängderna. Om det går att backa rullstolen ut från köket utan att riskera att köra på någon behövs det inte heller. Så som jag har förstått det.
Tack för input.FreQa skrev:
Tänker att vi limmar den fasta duschväggen.
Det jag absolut skulle vilja ha bekräftat av byggnadsnämnden är att det är 130 cm som gäller för privata bostäder och inte 150 cm vad gäller svängradie.
Nja du får upplysa tjänstepersonerna där att 1,30 m gäller enligt förordningenJ Juliabrink skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag jobbar själv med det här och detta var bland det första man fick lära om på.
Här kommer länken också https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lighet-och-anvandbarhet/dimensionerande-matt/
Se till att badrummet vid slutsamråd uppfyller kraven. Att du sen efteråt ställer in en duschkabin kvittar eller badkar eller duschvägg men limma inte upp den glasväggen innan slutsamrådet . det är som gjort för att nån nitisk tar upp mätverktyg och "enkelt demonterbart" vid behov ja det är lite en tolkningsfråga men en fastlimmad duschvägg är ju inte så kul att ta ner för att bevisa men ett badkar som går att lyfta ut och duscha på golvet är ju ok..
Minst risk för problem se till att alla krav uppfylles på slutsamrådet SEN kan du göra vad du vill
Minst risk för problem se till att alla krav uppfylles på slutsamrådet SEN kan du göra vad du vill
Tack. Vi renoverar badrum och kök först. För att ett år senare göra ett taklyft på huset. Så i detta skedet söker vi inte bygglov varför jag söker all info för att inte behöva riva något när vi väl ska få bygglov.FreQa skrev:
Känner du till om något minsta mått framför skafferi, kyl och frys i kök?