Håller på att bygga ett vidbyggt uterum mot bostadshusets långsida och har tänkt lägga Lindabs klicktak (SRP25N Båstad) och har läst på om hur det ska monteras. Men jag blir inte riktigt klok på hur man ska göra med ståndskiva och eventuellt underbeslag och i allmänhet när det gäller anslutningen till husets vägg? Är det någon som har gjort något liknande eller vet hur man ska göra?

Mina frågeställningar?
1. Behöver man ha underbeslag under plåttaket men över pappen?
2. När man monterar ståndskivan, räcker det bara med att dra upp den en bit på väggen eller bör man även ha dragit upp takpappen under ståndskivan?
3. Vilken typ av tätningsmassa bör man använda när man lägger plåttak? Lindab skriver i sin monteringsanvisning att om taket har 8-11 graders lutning ska man ha tätningsmassa i klickfalsen men det specificeras inte om det är någon specifik typ som ska användas.

Underbeslag ska sitta utanpå papp, och alltid papp bakom plåt och tätningsmedel börcvara något som inte torkar typ runotex eller m82. Sen tycker jag personligen att dom färdiga lösningarna med ståndskivorna till klicktaken är riktigt dåliga.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
F Fredrikone skrev:
Underbeslag ska sitta utanpå papp, och alltid papp bakom plåt och tätningsmedel börcvara något som inte torkar typ runotex eller m82. Sen tycker jag personligen att dom färdiga lösningarna med ståndskivorna till klicktaken är riktigt dåliga.
Hade du rekommenderat mig att ta ut en plåtslagare för att fixa ståndskiva efter att taket är lagt istället? För alternativet är ju just de färdiga ståndsskivorna som finns till systemet.

M Maledictus skrev:
Hade du rekommenderat mig att ta ut en plåtslagare för att fixa ståndskiva efter att taket är lagt istället? För alternativet är ju just de färdiga ståndsskivorna som finns till systemet.
Jag hade ringt en plåtslagare som lägger en riktig bandtäckning från första början. Mycket snyggare och ett garanterat tätare tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.