P polaris78 skrev:
Se till att badrummet vid slutsamråd uppfyller kraven. Att du sen efteråt ställer in en duschkabin kvittar eller badkar eller duschvägg men limma inte upp den glasväggen innan slutsamrådet . det är som gjort för att nån nitisk tar upp mätverktyg och "enkelt demonterbart" vid behov ja det är lite en tolkningsfråga men en fastlimmad duschvägg är ju inte så kul att ta ner för att bevisa men ett badkar som går att lyfta ut och duscha på golvet är ju ok..

Minst risk för problem se till att alla krav uppfylles på slutsamrådet SEN kan du göra vad du vill
Ok jag förstår.
Så tråkigt att stå utan duschvägg i ca 1 år bara innan tillbyggnaden görs. Men då får vi leva med det

J Juliabrink skrev:
Det ska ha ändrats något. Men byggnadsnämnden verkar inte kunna svara helt på hur.
Det beror på att Boverket har bestämt sig för att ställa funktionskrav utan att styra exakt över hur funktionen ska uppnås. Nu inväntar man att respektive bransch ska komma med rekommendationer för hur funktionen ska uppnås, men det kommer troligen ta flera år innan alla branschrekommendationer är på plats.
Det finns övergångsregler som gör att man kan använda sig av de gamla reglerna men jag minns inte på rak arm hur länge de får utnyttjas.

J Juliabrink skrev:
Vi planerar ett taklyft av hus byggt 1949.

Lång historia kort.
Tillträde 9 feb.
Under februari, mars och april kommer badrum, kök, hall och alla ytskikt i övriga rum (v-rum, matsal och befintligt sovrum) renoveras.
I maj 26 flyttar vi in.
Augusti 26 planerar vi påbörja taklyft om ett helt plan till.

Det är ett litet badrum och en relativt smalt kök idag.

Vi ska behålla badrummets storlek då vi på vån 2 ska göra vårt primära badrum där vi också har familjens sovrum.
Köket blir nytt men även det i samma rum som idag. Ett långsmalt kök.

Huset är ett putsat fyrkantigt hus och vi tycker om utseendet och vill inte bygga till det på bredden eller längden eller med någon ”låda” utanpå.

Nu har vi sprungit på att en stor utbyggnad kan klassas som nybyggnation (?) och således ska entréplan tillgänglighetsanpassas. Väldigt svårt för oss om vi inte gör om entréplan helt vilket vi inte har budget för.

Är det någon som kan Boverkets regler?
Är det verkligen så illa att vi måste ändra helt på ett hus som är såpass gammalt för att vi bygger på en våning?

Huset har en källare med en dörr in i ett av rummen utifrån (märkt tv-rum på planritning), det är en garageuppfart bredvid dörren så man kan absolut komma dit utan trappsteg.
Skulle vi kunna undkomma problemet genom att förbereda exv tvättstugan (med befintlig vask) med eluttag för kokplatta och möjligtvis ett avlopp där man kan installera en toalett vid sådant behov? Eller sitter vi fast i att behöva förstöra hela befintlig planlösning?
Jag misstänker att huset kommer upplevas ha fel proportioner om ni behåller det lilla köket efter att ha lagt på ytterligare en våning. Den trånga planlösningen funkar när hela huset är litet men när ni lägger till en våning med 3-4 sovrum så kommer både kök och vardagsrum upplevas som små. Hade det varit mitt hus så hade jag tagit bort minst ett sovrum och gjort nedervåningen luftigare.

BirgitS
J Juliabrink skrev:
Känner du till om något minsta mått framför skafferi, kyl och frys i kök?
120 cm för att kunna vrida rullstolen 90 grader och öppna de enheterna. Framgår det inte av den broschyr som det länkades till tidigt i tråden?

• Gilla
Juliabr och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
120 cm för att kunna vrida rullstolen 90 grader och öppna de enheterna. Framgår det inte av den broschyr som det länkades till tidigt i tråden?
Jag kunde inte hitta just det. Tack för hjälpen!

K Karin Svensson5 skrev:
Jag misstänker att huset kommer upplevas ha fel proportioner om ni behåller det lilla köket efter att ha lagt på ytterligare en våning. Den trånga planlösningen funkar när hela huset är litet men när ni lägger till en våning med 3-4 sovrum så kommer både kök och vardagsrum upplevas som små. Hade det varit mitt hus så hade jag tagit bort minst ett sovrum och gjort nedervåningen luftigare.
Ja vi kommer bredda köket och badrummet så de båda blir större. Vardagsrummet och matplatsen kommer att byggas ut och såsmåning om kommer det sovrummet närmast vardagsrummet rivas så att det blir en större plats för matsal.

• Gilla
Karin Svensson5
  • Laddar…
Birgit och Karin - när det kommer till entré och tvättstuga samt sovrum i vårt fall när vi bygger till en befintlig huskropp, hur ”slår” de reglerna?

Vi bygger tre eller fyra sovrum på övre plan tillsammans med ett större badrum.

I källarplan har vi befintlig tvättstuga. Och även där finns två sovrum/hobbyrum/ungdomsrum . Det är alltså inte i vårt intresse att ha sovrum tillsammans med våra sällskapsytor, kök, hall och badrum på entréplan.

Entrén till huset är likt klassiskt 40/50-tal en murad trappa upp till dörren som ligger en meter ovan mark ungefär. Inte kan vi tvingas göra om husets exteriör för att passa en ramp i detta läget?

BirgitS
Jag har ingen aning om vad kommunen kan ställa för krav när det gäller just taklyft. Behöver man ens lämna in planlösningen för entréplanet?
Det borde gå att öppna en diskussion med en handläggare på bygglovsavdelningen redan nu.

Sen kan det ju ligga i ens eget intresse att göra så att det går att leva i huset om man skadar sig i en olycka på ett sånt sätt att man inte tar sig uppför en trappa under någon månad. Inte så kul att bo någon annanstans utan familjen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har ingen aning om vad kommunen kan ställa för krav när det gäller just taklyft. Behöver man ens lämna in planlösningen för entréplanet?
Det borde gå att öppna en diskussion med en handläggare på bygglovsavdelningen redan nu.

Sen kan det ju ligga i ens eget intresse att göra så att det går att leva i huset om man skadar sig i en olycka på ett sånt sätt att man inte tar sig uppför en trappa under någon månad. Inte så kul att bo någon annanstans utan familjen.
Jag har ringt dem före jul, och pratade med en trevlig handläggare som bad mig skicka in mina ritningar och beskrivning av projektet samt mina frågor för att enligt henne få svar i mellandagarna då de arbetar…. Men jag har fortfarande inte hört något så jag får stöta på igen imorgon eller under nästa vecka.

Enligt företaget som ska hjälpa oss med taklyftet behöver man tänka helhet då entréplan räknas in eftersom det är en såpass stor tillbyggnad att det räknas som ombyggnation.

Självklart är det en god tanke, varför vi absolut vill anpassa kök och badrum. Dock anser vi att det är ok att tvättstugan ligger i källaren då den är åtkomlig utifrån utan trappor. Samt att det kommer att bli såpass stort allrum och matsal på entréplan att det går att (om så behövs) sätta upp en vägg för att skapa ett sovrum. Det är gott nog för oss. Men det behöver förstås falla i god jord hos byggnadsnämnden också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Att en "firma" berättar hur kommunen sätter sina krav låter mer som att de vill sälja mer. I detta fallet har de rätt då boytan blir så mycket större.
Många kommuner har som krav att det ska finnas utrymme för att kunna göra ett sovrum. Tänk bara på att gå till en bra ventilation!
Gällande tvättstugan kan man placera den i ett kök om man hamnar i den situationen att man bara kan röra sig på ett våningsplan.

• Gilla
Juliabr
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Att en "firma" berättar hur kommunen sätter sina krav låter mer som att de vill sälja mer. I detta fallet har de rätt då boytan blir så mycket större.
Många kommuner har som krav att det ska finnas utrymme för att kunna göra ett sovrum. Tänk bara på att gå till en bra ventilation!
Gällande tvättstugan kan man placera den i ett kök om man hamnar i den situationen att man bara kan röra sig på ett våningsplan.
Perfekt då kan vi rita in plats för TM på ritningen där diskmaskinen står. För diskmaskin verkar inte vara något krav.

Utrymme för att göra ett sovrum kommer att finnas då vardagsrum och matplats blir närmare 40 kvadrat. Då kan vi sätta upp väggar och dörr för ett sovrum

J Juliabrink skrev:
Birgit och Karin - när det kommer till entré och tvättstuga samt sovrum i vårt fall när vi bygger till en befintlig huskropp, hur ”slår” de reglerna?

Vi bygger tre eller fyra sovrum på övre plan tillsammans med ett större badrum.

I källarplan har vi befintlig tvättstuga. Och även där finns två sovrum/hobbyrum/ungdomsrum . Det är alltså inte i vårt intresse att ha sovrum tillsammans med våra sällskapsytor, kök, hall och badrum på entréplan.

Entrén till huset är likt klassiskt 40/50-tal en murad trappa upp till dörren som ligger en meter ovan mark ungefär. Inte kan vi tvingas göra om husets exteriör för att passa en ramp i detta läget?
Min erfarenhet från utbyggnad i ungefär samma storleksordning är att kommunen krävde badrum på bostadsplanet men de hade inga krav på sovrum eller tvättstuga. Min teori är att det är billigt för kommunen att bekosta den anpassningen (regla upp en vägg samt ställa in en lös tvättmaskin i köket eller badrummet) medan det är dyrt för kommunen att betala för stort badrum. Yttertrappan brydde sig vår kommun inte heller om, den var typ en dryg meter hög.

• Gilla
Juliabr
  • Laddar…
J Juliabrink skrev:
Perfekt då kan vi rita in plats för TM på ritningen där diskmaskinen står. För diskmaskin verkar inte vara något krav.

Utrymme för att göra ett sovrum kommer att finnas då vardagsrum och matplats blir närmare 40 kvadrat. Då kan vi sätta upp väggar och dörr för ett sovrum
Hade jag varit ni så skulle jag placera badrummet där ni har matplatsen idag och lägga nytt kök/matplats längs hela gaveln på huset. Det skulle skapa ett trevligt kök med plats att umgås och plats för ett bord att äta på till vardags. Det ger också möjlighet att skapa öppet på båda sidor om trappan upp till övervåningen ifall ni skulle vilja det i ett senare läge.

• Gilla
Juliabr
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Hade jag varit ni så skulle jag placera badrummet där ni har matplatsen idag och lägga nytt kök/matplats längs hela gaveln på huset. Det skulle skapa ett trevligt kök med plats att umgås och plats för ett bord att äta på till vardags. Det ger också möjlighet att skapa öppet på båda sidor om trappan upp till övervåningen ifall ni skulle vilja det i ett senare läge.
Bra förslag!
Om de kan bygga ett badrum först vid matplatsen som du säger så behöver de inte vara utan badrum då den gamla finns kvar. Sen rensa längs gavel. För ett trevligt umgänge!
OBS! det kan vara bärande hjärtvägg någon av de parallella väggarna längs mittkorridoren. Hur ser takstolarna ut? Annars kan man lösa det om man bär av golv/vindsbjälklaget.

K Karin Svensson5 skrev:
Tack för tips, vi kommer behåll matplats och vardagsrum där de ligger då den gaveln ska byggas ut för att få större umgängesyta och en stor matplats.
I bef matplats ligger också en öppen spis som vi vill behålla. Den vill jag inte ha i ett badrum 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.