Ikväll kom dom sista sektionerna på plats.
Går väldigt snabbt att bygga om man har en mall när man kapar och skruvar ihop det.
Nattbild av nyligen byggd trätrappa med räcken och spotlights installerade i stegen, omgivna av mörka skuggor och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen satte jag dit spottar i trappan.
Har inte bestämt mig om jag ska ha i vartannat eller varje steg.
Utomhustrappa med inbyggda spottar på vartannat steg, mot en veranda under kvällshimmel.
Skapa konto

Nerifrån ser det bra ut med vartannat steg.
Men uppifrån blir det lite mörkt.
Trappa med trappsteg i trä, upplyst av inbyggda spotlights i vartannat steg på natten.
Skapa konto

I morgon ska jag nog fixa handledare trappan. Måste bara räta upp stolparna först.

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Blir ju kanon det där 👍
Hur tänker du vid första steget, känns lite högt eller är det bara en synvilla?

T Tompafix skrev:
Blir ju kanon det där 👍
Hur tänker du vid första steget, känns lite högt eller är det bara en synvilla?
Nånting måste jag skjuta på och göra klart i vår tänker jag! 😆

Just nu ligger det några markplattor där som provisoriskt steg.
För att få dit ett riktigt steg så måste jag bredda grusgången en bit och då blev det helt plötsligt väldigt mycket jobb!

Idag fick jag hjälp att jobba långsamt.
Man måste ta det lugnt när man skruvar trallen så det blir raka och fina rader.
Barn och vuxen arbetar tillsammans med att skruva trallbrädor på en veranda i solen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Nu får alla elektriker scrolla vidare.

Spottarna som jag köpte till trappan kom med 1 trafo per 6 spottar och en jävla massa kabel.
Efter att ha rådfrågat på forumet och fått svar av @etompau så testade att jag ersätta dom trafos som medföljde med en Plejd LED-10.
Det är en kombinerad driver och dimmer.

Det visade sig fungera perfekt!
Elektrisk kopplingsbox med Wago-klämmor och kablar, monterad på trävägg; del av LED-dimmerinstallation för trappbelysning.
Skapa konto

Men under trappan va det kaos med alla sladdar.
Elektriska kablar hängande under en trätrappa i en trädgård, kopplade för belysning med spotlights i varje trappsteg.
Skapa konto
Sladdar och träkonstruktion under en trappa, med bundet kablage och spotlights installerade i trappstegen.
Skapa konto

Jag buntade ihop dom så mycket jag kunde och sen drog fast buntarna med några klammer.
Inte alls enligt några föreskrifter men det bästa som gick att göra åt situationen.
Kablage och buntade sladdar under en trappa, med kopplingar för LED-spottar installerade i varje trappsteg.
Skapa konto
Kablage och en transformator under en trappa, med buntade sladdar fastsatta med klammer och kabelfästen mot trästrukturen.
Skapa konto

Nu sitter det spottar i varje trappsteg och allt går att ljusreglera!
Trätrappa med installerade spottar i varje steg, omgiven av ljus från ytterbelysning och leder upp till en altan med ett vitt dörrparti.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 12 till
  • Laddar…
Vad är det för spottar du har köpt. (Kan va något för min trappa.)
Blev förövrigt trevligt med lite ljus i trappan.

Idag fixade jag det sista med elen.
Uttag vid takfoten för infravärme och ljusslinga.
Det för ljusslingan styrs med en Plejd.

Lite bättre kabeldragning här än under trappan.
Kabeldragning längs väggen vid ett hus, med eluttag vid takfoten för infravärme och ljusslinga; en svart utomhuslampa är tänd.
Skapa konto
Elinstallation med Plejd-enhet monterad i en dosa på vägg för styrning av ljusslinga, med synliga kablar och två strömbrytare bredvid.
Skapa konto

Sen fick jag även dit det sista trappsteget mot gruset. Hade sån tur att det gick att få dit det utan att gå över kanten ut på gruset.
Trätrappa utomhus med inbyggda LED-lampor, en skruvdragare, ett vattenpass och grus vid trappens bas, fotograferad i skymning.
Skapa konto
Trätrappa med monterad belysning i stegen, grusgång vid nedersta steget, skruvdragare och vattenpass synliga.
Skapa konto

Nu kan jag vänta med att bredda grusgången nåt år! (Den fortsätter till källardörren som aldrig används)

Börjar faktiskt bli klar nu.
Bara nåt fallskydd på trappan för minstingen att ordna kvar.
Det är dock lite knepigt eftersom stolparna i trappan inte linjerar med stolparna uppe på altanen (tankevurpa av projektören)
Så det måste jag fundera lite på hur jag ska göra
Upplyst veranda och trappa på ett hus i skymningen, omgiven av buskar och med en ljusslinga på pergolan.
Skapa konto
Upplyst trappa och altan med ljusslinga under en klar kvällshimmel. Trappsteg leder till en dörr på väggen av ett hus.
Skapa konto

En ljusslinga har kommit upp i pergolan med.
Träterrass med pergola dekorerad med ljusslinga, utemöbler och kvällsbelysning vid husfasad.
Skapa konto

Nu dröjer det nog tills nästa uppdatering, på återseende!

• Gilla
4774 och 15 till
  • Laddar…
Vad hände med att skjuta på något för att ha något att göra i vår 😆
Bra jobbat!

• Gilla
maah
  • Laddar…
Kan du sätta typ ngt segelbåtsnät (eller vad det nu kan heta) som ett tillfälligt skydd till minstingen så kan du ta bort det när han inte behöver skyddet.

I övrigt snyggt jobbat.

• Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Kan du sätta typ ngt segelbåtsnät (eller vad det nu kan heta) som ett tillfälligt skydd till minstingen så kan du ta bort det när han inte behöver skyddet.

I övrigt snyggt jobbat.
Bra synpunkt!

Bono_R Bono_R skrev:

I övrigt snyggt jobbat.
Bra idé! Ska kolla om det finns nåt som ser tillräckligt bra ut.

T Tompafix skrev:
Vad hände med att skjuta på något för att ha något att göra i vår 😆
Bra jobbat!
Råkade ha material hemma så jag kom inte på nån bra anledning att skjuta på det.
Hade en liten plan om att bygga blomlådor av virke från gamla altanen. Jag kanske skjuter på det istället! :)

• Haha
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Jag kunde inte hålla mig...

Det blev mycket rivnings- och spillvirke över från hallbygget.
Panel i korta längder, reglar och foder.

Det kan man ju bygga en lekstuga av!
Jag har anpassat måtten helt och hållet efter tillgången på virke.

Byggkonstruktion av trä med väggar och fönsteröppning, verktyg på golvet i garageverkstad.
Skapa konto
Lekstuga under konstruktion i ett garage, byggd av rivnings- och spillvirke, med avtagbart tak och gavel för enkel transport.
Skapa konto

Taket inklusive gavlar är avtagbart så det ska gå att få ut bygget från garaget.

• Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
Målning och taklagsfest!
En liten person med keps målar en vägg i ett träskjul med roller och rosa färg. Målarbytta med färg står på golvet.
Skapa konto
Litet modellhus under byggnation i garage, taket har svart takpapp och golvet är stökigt med träbitar och verktyg runt omkring.
Skapa konto

Målaren på bilden har 5-års kalas i morgon och min tidsplan är att det blir invigning då.
Ska bara försöka få ihop ett golv av gammal trall som blivit över.

• Gilla
  • Älska
djanlov och 5 till
  • Laddar…
S
maah maah skrev:
Det är dock lite knepigt eftersom stolparna i trappan inte linjerar med stolparna uppe på altanen (tankevurpa av projektören)
Du skrev att du behöver någon typ av fallskydd (grind?) till trappan, och någon nämnde mantågsnät, men det citerade förstår jag inte. Kan du alltså inte ha en trappgrind för barn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.