Idag har jag använt tre favoritverktyg.
En dyckertpistol.
En blå dyckertpistol med svart handtag hålls i handen, på ett klinkergolv med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rostig minisåg och en snabbvinkel.
Rostig minisåg och snabbvinkelverktyg på träbräda utomhus med gräs och grus i bakgrunden.
Skapa konto
.
Resultatet blev detta
Trälist i hörn av nymålat dörrfoder, omgärdad av ljusblå vägg.
Skapa konto

Sen använde jag en cirkelsåg och en kap/ger och gjorde dörrfoder.
Flera smala träprofiler ligger på ett dammigt garagegolv efter sågning, tillsammans med verktygsspår och en golvbrunn i bakgrunden.
Skapa konto

Det blev riktigt bra
Vit dörr med glasruta och nytt dörrfoder i en hall, blå väggpanel och grått klinkergolv, städservetter står på golvet.
Skapa konto

Ännu bättre med lite färg

Entré med vitmålat dörr- och fönsterfoder, rektangulärt fönster i dörr och grått klinkergolv.
Skapa konto

Även fönstret fick en vända färg
Nymålat fönster med vita karmar och grå väggar, sett från insidan av ett rum under skymning.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Hemma igen efter en veckas semester på annan ort så va det dags att bygga (det är riktigt semester) igen.

Började med att införskaffa diverse planhyvlat, limfog och rundstavar.
Planhyvlat trä och rundstavar ligger på ett betonggolv, redo för byggprojekt.
Skapa konto

Det blev en skohylla
Skohylla med rundstavar monterad mot en blå vägg. En vattenpass och en del av en sko syns på klinkergolvet.
Skapa konto

Det blev en sittbänk
Trähylla med sittbänk monterad i ett hörn med ljusblå väggar och grått klinkergolv. En vattenpass och borrmaskin ligger på golvet.
Skapa konto

Det blev en hylla för korgar som man kan stoppa tusen små prylar i (som visst inte kom med på bilden, men den sitter där uppe. Jag lovar)
Trähylla i garage med borrmaskin, vattenpass och skor på hyllan, klinkergolv.
Skapa konto

Nu ser jag fram emot några regniga dagar att spendera i garaget och röja upp där.
Rörigt garage med arbetsbänk, verktyg, en cykel och diverse byggmaterial och verktyg. På bänken finns en cirkelsåg och hyllor med förvaringslådor.
Skapa konto

Är det nån människa där ute som håller ordning i garaget/snickarbod medans man håller på med projekt?

• Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Ok, jag ger dig att det behöver dammsugas sågspån... Men bortsett från det hade det där klassats som städat i mitt hus 😅

• Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Jag har tyvärr inte lyxen att anpassa arbetstiderna efter vädret. Sista semesterveckan så det är bara att köra på.

Idag ska trappan rivas. Utgångsläget:
Trätrappa under renovering, omgiven av blommor och gräs. Delvis nedmonterad med träskivor och verktyg synliga.
Skapa konto
Trätrappa vid hus med vita dörrar, omgiven av vildvuxna blommor. Byggmaterial och leksaker syns intill trappan.
Skapa konto

Varken speciellt estetiskt tilltalande eller funktionell. Det har alltid varit ett farligt halvsteg som många har varit nära att snubbla i.
Och nu när ytterdörren kom så nära trappan måste allt göras om.

Jag fick hjälp av en liten medarbetare i ca 15 min som rensade bort lite vildvuxna blommor. Medarbetaren krävde skugga så jag fick sätta upp ett parasoll.
Trätrappa vid ett hus under renovering, med en person och ett randigt parasoll. Blommor växer bredvid trappan, verktyg på trappan.
Skapa konto

Såhär långt har jag kommit nu på 1,5 timme. Det går åt 1cl vatten per skruv och jag har skruvat ur ca 150 skruvar. Sliten trätrappa pågående rivning, omgiven av ogräs och blommor, delvis demonterad med verktygslåda och parasoll i bakgrunden.
Skapa konto

• Älska
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag har tyvärr inte lyxen att anpassa arbetstiderna efter vädret. Sista semesterveckan så det är bara att köra på.

Idag ska trappan rivas. Utgångsläget:
[bild][bild]
Varken speciellt estetiskt tilltalande eller funktionell. Det har alltid varit ett farligt halvsteg som många har varit nära att snubbla i.
Och nu när ytterdörren kom så nära trappan måste allt göras om.

Jag fick hjälp av en liten medarbetare i ca 15 min som rensade bort lite vildvuxna blommor. Medarbetaren krävde skugga så jag fick sätta upp ett parasoll.
[bild]

Såhär långt har jag kommit nu på 1,5 timme. Det går åt 1cl vatten per skruv och jag har skruvat ur ca 150 skruvar.[bild]
Fantastisk arbetsgivare som ser till att hjälpen får skugga.

Jag är djupt imponerad över dina projekt.

• Älska
maah
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Fantastisk arbetsgivare som ser till att hjälpen får skugga.

Jag är djupt imponerad över dina projekt.
Tack, det värmer!

• Älska
Jiji
  • Laddar…
Fortsatte riva lite mer på trappan på e.m

Borttagen trappa med återstående träreglar, övervuxen med växter och stenar; förberedelse för ny konstruktion.
Skapa konto

Mycket användbart att återanvända till annat kul blir det
Brädor och plankor på gräsmatta efter att ha rivit trappa, synligt med en liten byggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Dock inte skruvarna som sätt sina bästa dagar. Det va verkligen på tiden att den här trappan revs innan det rasade ihop.
En plastlåda fylld med gamla, delvis rostiga skruvar, placerad utomhus bland grus och trä.
Skapa konto
Rostig skruv i trä omgiven av smuts och träflis.
Skapa konto

Jag påbörjade även lite konstruktion av den nya trappan på kvällen men det blev för mörkt att ta bra bilder.

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Tack, det värmer!
Behövs det mer värme just nu?

• Haha
maah
  • Laddar…
Invändigt börjar hallen bli klar.
Det är bara en ekplanka vid dörren som saknas och några fler krokar ska upp.

Morgonljus
Blåmålad hall med bänk, krokar och skor. Korgar och blommor på hyllan ovanför. Ljus strömmar in genom fönstret.
Skapa konto

Kvällsljus
Blå hall med träbänk, hylla med korgar och krokar på väggen. Väska och korg hängande, skor under bänken, väggdekorationer och små dekorer på hyllan.
Skapa konto

Sen har jag ett jobb att göra i höst/vinter med den inre hallen.
Mycket spackling och målning efter gamla krokar och slitage.

Hallen med ljust trägolv och i bakgrunden syns ett rum med stora fönster. Detaljer i inredningen pågår, som krokar och ekplanka vid dörren.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Utvändigt börjar trappan ta form.
Jag har aldrig byggt en trappa med riktiga vangstycken tidigare, det har mest varit små altantrappor på 3-4 steg.
Så några misstag längs vägen lär det bli.

Från början va det tänkt att trappan skulle delas upp med ett vilplan och vinklas mot grusgången sista biten.
Därför kapade jag reglarna först.
Trappa under konstruktion med vangstycken av trä vid ett grått hus med blommor i bakgrunden.
Skapa konto

Men sen kom jag på att det blir bra att bara köra en rak trappa. Den blir tillräckligt bred för att känslan ska bli bra med den längden.
Så nu får jag skarva på reglarna till vangstycken igen och gjuta en balk längst ned att förankra trappan i.
Trappa under konstruktion med synliga vangstycken framför ett grått hus; verktyg ligger på en bänk intill.
Skapa konto
Byggprojekt där trappa med vangstycken i trä håller på att ta form utomhus, bredvid en grå träfasad.
Skapa konto

• Trappa under konstruktion med vangstycken av trä, framför ett ljusgrått hus. Trädgård och stenar syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
AXS
Hur många steg blir trappan? Är du säker på att du inte ska ha ett vilplan?

AXS AXS skrev:
Hur många steg blir trappan? Är du säker på att du inte ska ha ett vilplan?
Jag är inte säker på nånting!
Den blir väl 12-13 steg tror jag.

Finns det nån magisk gräns för hur många steg man bör ha utan vilplan?

Gissar snarare på 16–17 steg efter vad som redan är byggt.

Det är väl ungefär där gränsen går, så jag skulle säga att det är en smaksak. Men har du platsen och redan har kapat vangstyckena skulle jag nog luta mot ett vilplan.

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för steghöjd och stegdjup?
Ser lite brant ut 😀

• Gilla
maah
  • Laddar…
Jag är mycket tacksam för synpunkter. Detta är som sagt min första "riktiga" trappa och jag vill inte göra bort mig.

Steghöjd i nuvarande utförande skulle bli 17 och stegdjup 30.

Jag har faktiskt en annan trappa som jag byggde förut som vi går i varje dag nu för att komma in till huset.

Den har steghöjd 17 och djup 28. 11 steg och den är bekväm att gå i.
Utomhustrappa av trä under konstruktion utan vilplan, kopplad till altan, omgiven av gräsmatta och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Platsen finns inte för ett vilplan för då hamnar jag ute på gräsmattan och det skulle bli mycket mer jobb att fixa till med grusgången att få den bra i förhållande till trappan.
Byggprojekt av trätrappa utan räcke påbörjat vid husets ytterdörr, med ställningar av lösa reglar och grusgång längs sidan.
Skapa konto
Bygge av trappa utan vilplan med lösa reglar på plats. Trappan ansluter till en grusgång framför ett hus med grå panel och vit dörr.
Skapa konto

(På bilden har jag bara lagt dit några lösa reglar som illustration)
Om jag kör utan vilplan blir avslutet väldigt bra mot grusgången.
Eventuellt att jag i framtiden skulle bredda gruset vid trappan för att få en snygg gång till källardörren (som används en gång per månad)

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.