1 121 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Vilka delar behövs i en normcentral
Sida 1 av 2
Hej,
Jag skall beställa ett Hager 😩HAGVH36NC normcentral och undrar vilka tillkommande delar man alltid behöver vid installation ? Tänker på t.ex fasskena, brytare(självklart), huvudbrytare.
Jag skall beställa ett Hager 😩HAGVH36NC normcentral och undrar vilka tillkommande delar man alltid behöver vid installation ? Tänker på t.ex fasskena, brytare(självklart), huvudbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Alltid är svårt att säga men saker som kan behövas beroende på storlek, antal JFBer etc är
- ändskydd och beröringsskydd till fasskena
- täcklock
- N-plintar ev med hållare för nederkant ifall flera JFBer ska användas
- fördelningsplint ifall flera utgående huvudledningar ska anslutas
- överkopplingsbygel mellan raderna ifall det underlättar
- ändskydd och beröringsskydd till fasskena
- täcklock
- N-plintar ev med hållare för nederkant ifall flera JFBer ska användas
- fördelningsplint ifall flera utgående huvudledningar ska anslutas
- överkopplingsbygel mellan raderna ifall det underlättar
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Men har du kollat så elektrikern är OK med att du köper materialet själv? Många vägrar jobba så, inte bara för att de vill tjäna på materialet, utan också för att slippa diskussioner om att du köpt fel prylar.
Prata med honom. Annars riskerar du att stå där med mtrl som inte blir använt.L laja57 skrev:
Sen är det som Hempularen skriver.
Kanske elektrikern inte vill använda ditt mtrl om denne inte blivit informerad och kastyra vad du ska inhandla
Instämmer med hempularen och Uffe A, prata med elektrikern. Dels är det detta med priserna då en stor del av intäkten är material, dels är det irriterande om du har missat saker.
Jag själv har tagit upp med både rörmokare och elektriker att jag hellre har en hög timtaxa och köper in grejerna själv och det har gått bra.
I själva sakfrågan säger jag att du bör sätta ihop hela centralen när du fått hem den så att du ser att du har allt. Detta innebär att du måste ha hela kretslösningen klar för dig.
Jag själv har tagit upp med både rörmokare och elektriker att jag hellre har en hög timtaxa och köper in grejerna själv och det har gått bra.
I själva sakfrågan säger jag att du bör sätta ihop hela centralen när du fått hem den så att du ser att du har allt. Detta innebär att du måste ha hela kretslösningen klar för dig.
Tack för alla svar.
Blir nog så att jag köper endast centralen för att kunna göra klart väggarna runt den.
Sedan har jag inget emot att elektrikern tjänar på materialet så länge han inte debiterar mig mer vad det annars skulle kosta mig att köpa motsvarande material.
Hellre en ärligt hög timpenning än höga materialpåslag som någon skrev
Blir nog så att jag köper endast centralen för att kunna göra klart väggarna runt den.
Sedan har jag inget emot att elektrikern tjänar på materialet så länge han inte debiterar mig mer vad det annars skulle kosta mig att köpa motsvarande material.
Påslag kommer elektrikern göra, men fråga hur mycket påslag han tar innan de gör inköp, fråga också vart de köper materialetL laja57 skrev:Tack för alla svar.
Var materielen köps in spelar ingen roll, det är priset kunden får betala som är viktigt.J J-banan skrev:
Ohemula påslag är inte ok, men med rätt firma så blir det inte skyhöga påslag