Hej,
Jag skall beställa ett Hager 😩HAGVH36NC normcentral och undrar vilka tillkommande delar man alltid behöver vid installation ? Tänker på t.ex fasskena, brytare(självklart), huvudbrytare.

Alltid är svårt att säga men saker som kan behövas beroende på storlek, antal JFBer etc är
- ändskydd och beröringsskydd till fasskena
- täcklock
- N-plintar ev med hållare för nederkant ifall flera JFBer ska användas
- fördelningsplint ifall flera utgående huvudledningar ska anslutas
- överkopplingsbygel mellan raderna ifall det underlättar

• Gilla
laja57
  • Laddar…
L laja57 skrev:
Hej,
Jag skall beställa ett Hager 😩HAGVH36NC normcentral och undrar vilka tillkommande delar man alltid behöver vid installation ? Tänker på t.ex fasskena, brytare(självklart), huvudbrytare.
Varför just Hager, Schneider resi9 är billigare om du vill komma billigare undan

L laja57 skrev:
Hej,
Varför inte ta upp det med din elektriker så att allt blr rätt från början 😉

• Gilla
  • Arg
Keld och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Varför just Hager, Schneider resi9 är billigare om du vill komma billigare undan
Tittade på resi9 men de jag hittade var dyrare. Hager kostar 990 kr.

U Uffe A skrev:
Varför inte ta upp det med din elektriker så att allt blr rätt från början 😉
Du har en poäng i det men jag vill föregå honom med att göra håltagningar i vägg samt få ner kostnaden eftersom påslagen oftast är höga för dessa insatsvaror.

• Gilla
datja
  • Laddar…
L laja57 skrev:
Tittade på resi9 men de jag hittade var dyrare. Hager kostar 990 kr.
Det var bra pris, antar att det är kampanj

Men har du kollat så elektrikern är OK med att du köper materialet själv? Många vägrar jobba så, inte bara för att de vill tjäna på materialet, utan också för att slippa diskussioner om att du köpt fel prylar.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Köp RQ 6, blå, G/G, och svart. Kanske extra N plint om du skall ha grupp utanför JFB eller fler JFB

L laja57 skrev:
Du har en poäng i det men jag vill föregå honom med att göra håltagningar i vägg samt få ner kostnaden eftersom påslagen oftast är höga för dessa insatsvaror.
Prata med honom. Annars riskerar du att stå där med mtrl som inte blir använt.
Sen är det som Hempularen skriver.
Kanske elektrikern inte vill använda ditt mtrl om denne inte blivit informerad och kastyra vad du ska inhandla

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Instämmer med hempularen och Uffe A, prata med elektrikern. Dels är det detta med priserna då en stor del av intäkten är material, dels är det irriterande om du har missat saker.

Jag själv har tagit upp med både rörmokare och elektriker att jag hellre har en hög timtaxa och köper in grejerna själv och det har gått bra.

I själva sakfrågan säger jag att du bör sätta ihop hela centralen när du fått hem den så att du ser att du har allt. Detta innebär att du måste ha hela kretslösningen klar för dig.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Normcentral tycker jag är helt ok att köpa och förbereda själv, t.o.m. håltagning och montering. Bara att man ser till att det är tillräckligt många modul platser

Tack för alla svar.
Blir nog så att jag köper endast centralen för att kunna göra klart väggarna runt den.
Sedan har jag inget emot att elektrikern tjänar på materialet så länge han inte debiterar mig mer vad det annars skulle kosta mig att köpa motsvarande material.
Hellre en ärligt hög timpenning än höga materialpåslag som någon skrev

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
L laja57 skrev:
Tack för alla svar.
Blir nog så att jag köper endast centralen för att kunna göra klart väggarna runt den.
Sedan har jag inget emot att elektrikern tjänar på materialet så länge han inte debiterar mig mer vad det annars skulle kosta mig att köpa motsvarande material.
Hellre en ärligt hög timpenning än höga materialpåslag som någon skrev
Påslag kommer elektrikern göra, men fråga hur mycket påslag han tar innan de gör inköp, fråga också vart de köper materialet

J J-banan skrev:
Påslag kommer elektrikern göra, men fråga hur mycket påslag han tar innan de gör inköp, fråga också vart de köper materialet
Var materielen köps in spelar ingen roll, det är priset kunden får betala som är viktigt.
Ohemula påslag är inte ok, men med rätt firma så blir det inte skyhöga påslag

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.