Rengör eventiellt filter på kb kretsen, 6-7 grader delta är för mycket, det går för sakta i slingan.

Du skall nog inte räkna bort den där avfuktaren du har.
Jag tror VP funkar som den skall och kör du utan tillsats så måste den gå dygnet runt för att förbruka så mycket ström.

V växelventil skrev:
Fast du har många drifttimmar på el-patron och kan hända att när du stängde av el-patron(måste du ställt den i läge VÄRMEPUMP) och inte i auto.Ställer du den i läge VÄRMEPUMP så fungar inte legionella så ha den i läge auto.Av någon anledning så var A2 ställt tokigt och tror jag att pumpen gått mycket på el-patron pga det och standard på din pump är A1 startvärde -60 och A2 -600 så varför man vill ha att el-patron går in redan vid -100 är konstigt.I servicemenyn så gå in på MANUELL TEST och pila ner till graf och standard värde på din pump är 3 och ändra till 7 så får du en graf på 24/7 istället.Om du ställer dig på TEMPERATURER och på framledningstemperatur och tryck på högerknappen och håll intryckt så får du en graf och tyvärr liten men där kan du se tiden och hur många starter du har på 1 dygn.Du kan även ställa dig på varmvatten och göra likadant.Din cirkulationspump på KB-sidan måste kolla varför du har så stor diff på kalla sidan varför du har så stor diff.
Hittar inte grafen tyvärr. Vad menar du med det sista?

GoC GoC skrev:
Du skall nog inte räkna bort den där avfuktaren du har.
Jag tror VP funkar som den skall och kör du utan tillsats så måste den gå dygnet runt för att förbruka så mycket ström.
Kanske är så, jag ska beställa hem en realtidsmätare för att kontrollera den!

DonPablo DonPablo skrev:
Rengör eventiellt filter på kb kretsen, 6-7 grader delta är för mycket, det går för sakta i slingan.
Rengjorde ett metallfilter, det var ganska skitigt. Finns det fler filter tro? 🤔 Låter rimligt om något är igensatt, eftersom värmen är så ojämn på golvet.

Redigerat:
Z ZaxxeN skrev:
Rengjorde ett metallfilter, det var ganska skitigt. Finns det fler filter tro? 🤔 Låter rimligt om något är igångsatt, eftersom värmen är så ojämn på golvet.
Nu var det filtret på brineslingan han menade.
Det har ingen inverkan på golvvärmen, bara att skillnaden mellan brine in och ut är lite för hög på din VP.
Det filtret sitter nån stans nära VP där brineslingan ansluter till den.

Z ZaxxeN skrev:
Hittar inte grafen tyvärr. Vad menar du med det sista?
Såg att du körde kb pumpen på högsta hastighet. På temperaturer kan du trycka på plusknappem så får du en graf med tid

Jag har en logger 2020 i oöppnad kartong som kan få köpa billigt för har ingen användning av den.

• Temperaturdisplay med graf på pumpens inställningar och knappanel med plus, minus, vänster och höger, samt lysande grön indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
V växelventil skrev:
Såg att du körde kb pumpen på högsta hastighet. På temperaturer kan du trycka på plusknappem så får du en graf med tid

Jag har en logger 2020 i oöppnad kartong som kan få köpa billigt för har ingen användning av den.
Här är värden nu, vid 16.15.

• Display som visar grafer och data om värmenivåer, vid klockan 16.15.
    Skapa konto
  • Display från ett uppvärmningssystem visar framledningstemperatur vid 16.15, inkluderar grafer och justeringsknappar.
    Skapa konto
  • Graf på en skärm visar mätvärden vid 16.15.
    Skapa konto
Z ZaxxeN skrev:
Här är värden nu, vid 16.15.
Japp något är inte som det ska ser man på grafen.Kan vara att den kör varmttenkörningar flera gånger efter varandra.Står grafen på 7 nu eller?

V växelventil skrev:
Japp något är inte som det ska ser man på grafen.Kan vara att den kör varmttenkörningar flera gånger efter varandra.Står grafen på 7 nu eller?
Tack för all hjälp hittills! I servicemenyn under manuell test finns inte någonstans där jag kan ställa grafen. Har kikat runt i menyerna men inte hittat någonting.

är trevägaren en sån där tryckventil på dessa ? som gamla nibe hade, kan den ha fastnat i mellanläge?

Z ZaxxeN skrev:
Tack för all hjälp hittills! I servicemenyn under manuell test finns inte någonstans där jag kan ställa grafen. Har kikat runt i menyerna men inte hittat någonting.
Om du pilar nedåt i manuell test med minusknappen kommer du till grafen och på din maskin är 3 standard men du kan sätta exempel 5 eller 6 så ser du under en längre period. Nackdelen är att grafen blir mindre.7 är ca 24 timmar och då kan du räkna hur många starter för varmvatten exempel. Du trycker på +knappen så ser du klockan i högra hörnet.
Annars ligger den under INSTALLATION.

Z ZaxxeN skrev:
Nu går pumpen igen, detta är aktuella värden..
Mycket hög delta T på Brine enligt bild. Ska inte var mer än högst 3-4 grader. Pumpen går verkligen på max.

Vad var utomhustemperaturen vid den här framledningstemperaturen (över 50 grader) undrar man också?

V växelventil skrev:
Om du pilar nedåt i manuell test med minusknappen kommer du till grafen och på din maskin är 3 standard men du kan sätta exempel 5 eller 6 så ser du under en längre period. Nackdelen är att grafen blir mindre.7 är ca 24 timmar och då kan du räkna hur många starter för varmvatten exempel. Du trycker på +knappen så ser du klockan i högra hörnet.
Annars ligger den under INSTALLATION.
Hittade! Men så här ser det ut. Står ju ett M efter, antar att det står för minuter? Kan öka den mycket om jag vill. Ställde den dock på 7, men kan gå ut i pannrummet igen och ändra om man ser mer då.

• Termostatdisplay med inställningar: fabriksåterställning, reset, kalibrering, loggtid 7M. Knappen visar "+", röd bakgrund.
    Skapa konto
  • En röd digital display visar en graf med temperatur på vänster sida och en tidsangivelse "0:00" längst ner; texten "Varmvatten" syns överst.
    Skapa konto
  • Digital display med grafer och en tidsinställning på 0:00, omgiven av röda kanter och kontrollknappar.
    Skapa konto
  • Display på värmepanna visar kurvor och temperaturer med tidinställning i minuter.
    Skapa konto
  • Digital display på en värmepanna som visar en mätgraf och siffror med inställningsknappar.
    Skapa konto
  • Digital display på en värmepanna med graflinje och termostatinställning för brinntid i minuter, justerad till 7.
    Skapa konto
DonPablo DonPablo skrev:
är trevägaren en sån där tryckventil på dessa ? som gamla nibe hade, kan den ha fastnat i mellanläge?
Trevägaren? Kan säkert vara något som fastnat....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.