3 079 läst ·
78 svar
3k läst
78 svar
Thermia Duo 12 - extremt hög elförbrukning!
Hittar inte grafen tyvärr. Vad menar du med det sista?V växelventil skrev:Fast du har många drifttimmar på el-patron och kan hända att när du stängde av el-patron(måste du ställt den i läge VÄRMEPUMP) och inte i auto.Ställer du den i läge VÄRMEPUMP så fungar inte legionella så ha den i läge auto.Av någon anledning så var A2 ställt tokigt och tror jag att pumpen gått mycket på el-patron pga det och standard på din pump är A1 startvärde -60 och A2 -600 så varför man vill ha att el-patron går in redan vid -100 är konstigt.I servicemenyn så gå in på MANUELL TEST och pila ner till graf och standard värde på din pump är 3 och ändra till 7 så får du en graf på 24/7 istället.Om du ställer dig på TEMPERATURER och på framledningstemperatur och tryck på högerknappen och håll intryckt så får du en graf och tyvärr liten men där kan du se tiden och hur många starter du har på 1 dygn.Du kan även ställa dig på varmvatten och göra likadant.Din cirkulationspump på KB-sidan måste kolla varför du har så stor diff på kalla sidan varför du har så stor diff.
Nu var det filtret på brineslingan han menade.Z ZaxxeN skrev:
Det har ingen inverkan på golvvärmen, bara att skillnaden mellan brine in och ut är lite för hög på din VP.
Det filtret sitter nån stans nära VP där brineslingan ansluter till den.
Såg att du körde kb pumpen på högsta hastighet. På temperaturer kan du trycka på plusknappem så får du en graf med tidZ ZaxxeN skrev:
Jag har en logger 2020 i oöppnad kartong som kan få köpa billigt för har ingen användning av den.
Redigerat:
Här är värden nu, vid 16.15.V växelventil skrev:
Tack för all hjälp hittills! I servicemenyn under manuell test finns inte någonstans där jag kan ställa grafen. Har kikat runt i menyerna men inte hittat någonting.V växelventil skrev:
Om du pilar nedåt i manuell test med minusknappen kommer du till grafen och på din maskin är 3 standard men du kan sätta exempel 5 eller 6 så ser du under en längre period. Nackdelen är att grafen blir mindre.7 är ca 24 timmar och då kan du räkna hur många starter för varmvatten exempel. Du trycker på +knappen så ser du klockan i högra hörnet.Z ZaxxeN skrev:
Annars ligger den under INSTALLATION.
Hittade! Men så här ser det ut. Står ju ett M efter, antar att det står för minuter? Kan öka den mycket om jag vill. Ställde den dock på 7, men kan gå ut i pannrummet igen och ändra om man ser mer då.V växelventil skrev:Om du pilar nedåt i manuell test med minusknappen kommer du till grafen och på din maskin är 3 standard men du kan sätta exempel 5 eller 6 så ser du under en längre period. Nackdelen är att grafen blir mindre.7 är ca 24 timmar och då kan du räkna hur många starter för varmvatten exempel. Du trycker på +knappen så ser du klockan i högra hörnet.
Annars ligger den under INSTALLATION.