1 577 läst ·
69 svar
2k läst
69 svar
Thermia Duo 12 - extremt hög elförbrukning!
Nu är det inte så kallt ute så ditt rumvärde har du stält ner till 20 istället för 22? och A2 ställt upp till -600?för det kan vara en orsak till din höga förbrukning när A2 var på -100 fick den stötta med el-patron ofta för det var inget bra värde om ditt rumvärde var så högt ställt som 22.Z ZaxxeN skrev:
Nja, har ställt den på 21c. A2 är på 600. Har inte sett någon skillnad i förbrukning sen jag ändrade det.V växelventil skrev:
Japp om du klara dig på rum 20 så kör på det och skulle du forfarande ha för varmt på övervåningen så kanske du måste ofördela värme till undevåningen(justera flödet) för som det ser ut nu på graferna ser det okej ut mot den grafen du visade tidigare.Z ZaxxeN skrev:
Här kan du se att den gjorde 3st varmvattenkörnigar tätt på varandra men kanske tappade mycket varmvatten just då?
Redigerat:
Ja, kanske.. Kan inte svara på det,
Om vi startar värmen på övervåningen igen, så kan jag med säkerhet säga att det kommer vara 20c nere och ca 30c uppe.
Kan inte svara på det, riktigt. Min sambo kan ju ha duschat eller något sånt. Men om vi ska tro att 60M på grafen är 60 minuter, så innebär det att den kör varmvatten 10 gånger på en timme?V växelventil skrev:Japp om klara du dig på rum 20 så kör på det och skulle du forfarande ha för varmt på övervåningen så kanske du måste ofördela värme till undevåningen(justera flödet) för som det ser ut nu på graferna ser det okej ut mot den grafen du visade tidigare.
Här kan du se att den gjorde 3st varmvattenkörnigar tätt på varandra men kanske tappade mycket varmvatten just då?
Om vi startar värmen på övervåningen igen, så kan jag med säkerhet säga att det kommer vara 20c nere och ca 30c uppe.
På tal om filter. Jag hittar inget som riktigt liknar det, eventuellt sista bilden?
Fel av mig, sätter jag loggtid på 7 ser jag 12h och då ser det rimligt ut.Z ZaxxeN skrev:Ja, kanske.. Kan inte svara på det,
Kan inte svara på det, riktigt. Min sambo kan ju ha duschat eller något sånt. Men om vi ska tro att 60M på grafen är 60 minuter, så innebär det att den kör varmvatten 10 gånger på en timme?
Du ser om du trycker på plusknappen så ser du tiden på klockan.4 timmar och 33 minuter på loggtid 3.kör du för långt så backar du med minusknappen.Z ZaxxeN skrev:
Hur ser det ut med köldbärarvätska?Har du ett plastkärl eller rött plåtkärl?
Något annat drar effekt. Värmepumpen förbrukar ca 4kW när den är igång. Men går den konstant så stämmer det bra med 80kWh.Z ZaxxeN skrev:
Men frågan är vart all energi tar vägen.
Alternativt så är kompressorn slut.
Det brukar höras då det skramlar och låter ganska rejält om den då.
En frisk kompressor går ganska tyst och lite ”dämpat”
Men samtidigt så suger den ur ganska mycket energi ur brinen.
Japp stämmer bra med 12 timmar.Kolla hur nivån på köldbärarsidan i kärlet och sedan ska du testa en sak innan du gör rent smutsfiltret.Du skrev tidigare att din cirkulationspump gick på läge 3 vad är det för cirkulationspump wilo eller?Z ZaxxeN skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Val av BVP, Thermia Atlas duo 12 vs IVT GEO 612
Värmepumpar -
Thermia XTR, Nibe 2125, pdesign och jämförelse med gammal CTC
Värmepumpar -
Hur rensar jag filter på bergvärmepump thermia duo 12?
Värmepumpar -
Hur kommer du åt servicemenyn för Thermia Duo12 värmepump
Värmepumpar -
Thermia Duo 12 har egen uppfattning av värmebehov...
Värmepumpar